سه‌شنبه ۴ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۰
جوانان از سیاه‌بینی بر حذر باشند

«هوشنگ مرادی کرمانی» در روزهای پایانی سال ۸۷ از قلمروهای بی‌کرانه شادی در زندگی آدم‌ها سخن گفت و جوانان را از سیاه‌بینی برحذر داشت. وی کتاب مورد توجهش را در سال گذشته «هاکردن» اثر «پیمان هوشمندزاده» معرفی کرد؛ چرا که معتقد است نویسنده در این کتاب از مفهوم لبخند غافل نبوده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «هوشنگ مرادی کرمانی» در گفت‌و‌گو با ایبنا از شاد زیستن و پرهیز از اندیشیدن به تلخی‌ها و سیاهی‌ها سخن گفت و لازمه امیدواری در مقابل غم خوردن را از اصلی‌ترین لوازم زندگی آدم‌ها دانست.

 او بر همین اساس کتاب مورد اقبالش را در سالی که گذشت «ها کردن» نوشته «پیمان هوشمندزاده» معرفی کرد و اظهار داشت: من در هر شرایطی سعی داشته‌ام که لبخند را در داستان‌هایم فراموش نکنم. در این کتاب، در زمانه‌ای که به غم خوردن و مایوس بودن دامن زده می‌شود، به نکته‌ای چون شادی توجه شده است. 

خالق «مشت بر پوست» افزود: حتما کتاب‌ها و داستان‌های خوب به فراوانی بوده و من نخوانده‌ام. ولی در این کتاب ذهنیتی برخلاف غم و اندوه در جریان است و چون «ها کردن» دارای چنین نگاه خاص و متفاوتی در شرایط فعلی به زندگی است، برای من ارزشمند است.

نویسنده «شما که غریبه نیستید» در ادامه با اشاره به گرایش جوانان هنرمند و نویسنده به خلق فضاهای سیاه در آثارشان توضیح داد: متاسفانه این روزها بیشتر جوانان به طرز تفکری مایوسانه و تلخ‌بینی مبتلا هستند که این اصلا درست نیست و کمتر پیش می‌آید که به هنرمندی به خاطر یک اثر طنز و شادی‌آور جایزه بدهند. 

خالق «قصه‌های مجید» با اشاره به ریشه‌های طنز و مطایبه در فرهنگ ایرانی خاطرنشان کرد: در کشوری که از دیرباز دارای پیشینه قوی این همه لطیفه و مطایبه است، این روزها دیگر کمتر هنرمندی می‌رود سراغ اینکه مردم را بخنداند و به آنها اشتیاق و امید بدهد.

هوشنگ مرادی کرمانی ، متولد ۱۶ شهریور سال ۱۳۲۳ در روستای سیرچ از توابع بخش شهداد کرمان نویسنده معاصر ایرانی است.

مرادی کرمانی از سال ۱۳۳۹ در کرمان و همکاری با رادیو محلی کرمان نویسندگی را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۷ با چاپ داستان در مطبوعات فعالیت مطبوعاتی اش را گسترش داد. اولین داستان وی که دارای رگه‌هایی طنزآلود است، «کوچه ما خوشبخت‌‏ها» نام دارد که در مجله خوشه منتشر شد. 

بچه‌‏های قالی‌بافخانه، نخل، چکمه، خمره، مشت بر پوست، تنور، پلو خورش، مهمان مامان، مربای شیرین، لبخند انار (مجموعه داستان)، مثل ماه شب چهارده، نه تر و نه خشک، شما که غریبه نیستید (خاطرات) و.. از جمله آثار او هستند که از آن میان بر اساس داستان‌های قصه‌های مجید (چهارده داستان) یازده فیلم تلویزیونی به کارگردانی کیومرث پوراحمد ساخته شده است. 

خمره، چکمه، مهمان مامان، تنور و مثل ماه شب چهارده نیز از جمله داستان‌های او به شمار می‌آیند که توسط کارگردانانی چون ابراهیم فروزش، محمد علی طالبی و داریوش مهرجویی به صورت فیلم سینمایی و سریال در آمده‌اند. 

این نویسنده همچنین جوایزی چون جایزه ویژه هیات داوران جایزه هانس کریستین آندرسن- سال ۱۹۹۲ میلادی، جایزه کتاب سال ۱۹۹۴ کودکان و نوجوانان اتریش، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه در دوازدهمین جشنواره فیلم فجر، جایزه مهرگان ادب، عنوان نویسنده برگزیده کشور کاستاریکا و جایزه خوزه مارتینی (نویسنده و قهرمان ملی آمریکای لاتین) در سال ۱۹۹۵ میلادی را تا به حال به خود اختصاص داده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۸
    مطلب بسیار عالی بود. یکی از بهترین حرفهایی که امسال شنیدم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط