یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۵
كتاب‌هاي درسي شيمي تغيير مي‌كنند

عضو هيات علمي موسسه پژوهشي برنامه‌ريزي و نوآوري‌هاي آموزشي در نشست «برنامه درسي شيمي دوره متوسطه؛ چالش‌ها و چشم‌اندازها» صبح امروز(يك‌شنبه) از تغييرات احتمالي كتاب‌هاي درسي شيمي در آينده نزديك خبر داد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين نشست در ساختمان امور تربيتي آموزش و پرورش تهران با حضور دكتر رسول عبدالله ميرزايي، عضو هيات علمي دانشگاه شهيد رجايي، دكتر عليرضا عابدين، سرگروه شيمي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، دكتر بهاره هنرپرور و دكتر صدرالاشرافي، ‌دكتراي آموزشي علوم از آمريكا برگزار شد.
 
دكتر بدريان در ابتداي اين نشست با بيان اين كه «دوره 10 ساله تدريس كتاب‌هاي درسي شيمي و فيزيك در حال اتمام است» تصريح كرد: اين كتاب‌هاي درسي در آستانه بازبيني با استفاده از نظرات كارشناسان مربوطه قرار دارند. 

وي با اشاره به اين كه كتاب‌ها بايد براساس يافته‌هاي پژوهشي طراحي شوند، يادآور شد: وضعيت كتاب‌هاي درسي شيمي و فيزيك تا پايان شهريور ماه مشخص مي‌شود. همچنين براساس مطالعه تطبيقي كه براي درسي شيمي با ديگر كشورها انجام شده است، كتاب‌هاي درسي وضعيت بهتري را خواهند يافت.

مدير طرح چالش‌هاي برنامه درسي شيمي دوره متوسطه با بيان اين كه «اين نشست درباره وضعيت مطلوب كتاب‌هاي درسي شيمي برگزار مي‌شود» خاطرنشان كرد: دومين نشست علمي با هدف «بررسي وضع موجود» پاييز 88 انجام مي‌شود.

وي تاكيد كرد:كاربردهاي گسترده علم شيمي در پزشكي، داروسازي، صنايع غذايي، صنايع آرايشي و بهداشتي، تهيه رنگ، پلاستيك، ‌لاستيك و انواع پوشش‌ها، انرژي و آب، از اهميت زيادي در اين حوزه از علم بشري برخوردار است.

عضو هيات علمي موسسه پژوهشي برنامه‌ريزي و نوآوري‌هاي آموزشي در پايان درباره محورهاي عمده‌ مورد بحث در اين نشست توضيح داد: چالش‌هاي موجود در سازماندهي و تدوين محتواي آموزشي شيمي، آموزش شيمي به روش زمينه ـ محور، كج‌فهمي‌هاي رايج در درك مفاهيم شيمي، ‌بررسي شيوه‌هاي بهره‌مندي از فناوري اطلاعات و ارتباطات در فرآيند ياددهي ـ يادگيري شيمي و بررسي جايگاه آزمايشگاه در فرآيند ياددهي ـ يادگيري شيمي، محورهاي اين برنامه را تشكيل مي‌دهند.

سپس دكتر عليرضا عابدين، سرگروه شيمي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، با اشاره به چالش‌هاي موجود در آموزش شيمي در جهان، عنوان كرد: اين چالش‌ها كماكان موجود است و گسترش روزافزون علم شيمي در زمينه‌هاي مختلف باعث شده چالش‌ها جهاني شود.

وي با بيان اين كه‌ «بر اساس تحقيقات، برنامه درسي شيمي بايد براساس نيازهاي روزمره و زندگي افراد تدوين شود» تصريح كرد: اين امر عاملي براي افزايش انگيزه دانش‌آموزان براي يادگيري علم شيمي است.

دكتر عابدين با اشاره به اين كه انباشتگي اطلاعات موجب دور افتادن از روش علمي مي‌شود، خاطرنشان كرد: يكي ديگر از مشكلات كتاب‌هاي درسي شيمي، ارتباط طولي نامناسبي ا‌ست كه باعث ايجاد جبر در فراگيري كتاب‌ها و سيستم ارزشيابي مي‌شود. زيرا مطالب كتاب‌هاي سال‌هاي مختلف، با هم مرتبط نيستند. 

سرگروه شيمي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران از ايجاد آموزش زمينه محور براي درس شيمي خبر داد و يادآور شد: اين نوع آموزش زمينه يادگيري را در ذهن دانش‌آموز زنده نگه مي‌دارد و به صورت يك فرآيند در زندگي فرهنگي ـ اجتماعي ايجاد مي‌كند.

وي درباره يكي از معضلات كتاب درسي شيمي (1) توضيح داد: اين كتاب از لحاظ آموزشي و محتوايي مفيد است، ولي جاي باورها در اين كتاب خالي است. همچنين بهتر است كه ادامه بحث‌هاي شيمي(1) در شيمي(2 و 3) آورده شود.

در ادامه دكتر بهاره هنرپرور، دكتراي شيمي و فيزيك، ضمن ارايه تعريفي از علم شيمي گفت: شيمي علمي‌ است كه نياز به درگيري در سه سطح تفكري دارد. بنابراين ‌هم وجود آزمايشگاه‌ها، دانش‌آموزان و كتاب‌هاي درسي و همچنين حضور افرادي كه در كنار دانش‌آموز به عنوان مشاور حضور داشته باشند، ضروري است. 

وي با اشاره به سازماندهي محتواي آموزشي كتاب‌هاي درسي شيمي، يادآور شد: متاسفانه به دليل سطوح تفكر مولكولي و ملموس نبودن دنياي ملكولي براي افراد، برخي مطالب كتاب‌ها به خوبي فهم نمي‌شود.

در پايان اين نشست، دكتر رسول عبداله‌ميرزايي، عضو هيات علمي دانشگاه شهيد رجايي، با اشاره به كج‌فهمي‌هاي بسيار زياد در آموزش و فهم شيمي، خاطرنشان كرد: كج‌فهمي‌ها فقط محدود به آموزش شيمي نمي‌شود بلكه در همه امور زندگي مشهود است.

وي با بيان اين كه «آموزش شيمي به دو صورت رسمي و غيررسمي صورت مي‌گيرد» اظهار داشت: آموزش‌هاي رسمي از طريق كتاب‌هاي درسي از اول ابتدايي تا دانشگاه و آموزش غيررسمي از طريق رسانه‌ها و خانواده‌ها انجام مي‌شود. همچنين گاهي مواقع خود محتواي آموزشي عاملي در جهت كج‌فهمي مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط