یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۶
«خانه دوست کجاست» به نقد سهراب می‌نشیند

«خانه دوست کجاست» نقد و بررسی اشعار سهراب سپهری به اهتمام سارا ساور سفلی در مجموعه در ترازوی نقد انتشارات سخن به تازگی منتشر شد.

ساور سفلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این مجموعه نقد گفت: مجموعه «در ترازوی نقد» کوششی است برای تدوین یک رشته کتاب در حوزه نقد شعر معاصر که حاصل اندیشه جمع و گروه نخبگان این فن باشد. فضایی که در آن امکان خطا کمتر و هر کتاب حاصل تعاملات جمعی از منتقدان با دیدگاه‌های متفاوت و چشم‌اندازهای گوناگون است.

وی با تاکید بر این امر که «خانه دوست كجاست» ششمين كتاب از مجموعه «در ترازوي نقد» به‌شمار مي‌رود، ادامه داد: تاکنون 10 جلد از این مجموعه 20 جلدی منتشر شده. این مجموعه از نقدهای شخصی و دوستانه که کوچک‌ترین نقشی در ارزش‌یابی شعر معاصر ندارند فاصله گرفته است.

اين پژوهشگر درباره این کتاب که راجع به سهراب سپهری است توضیح داد: کتاب شامل پیش‌گفتار، سال‌شمار زندگی سهراب، یادداشت‌هایی از سهراب درباره شعر و کارهای هنری‌اش، گفت‌و‌گوهای انجام شده با او و نقدها و خاطره‌هاست.

وی در توضیح بخش نقدهای کتاب افزود: این نقدها از افرادی مانند شفیعی کدکنی، محمود فتوحی، فروغ فرخ زاد، مهدی اخوان ثالث، داریوش عاشوری، شاهرخ مصبوح، غلامحسین یوسفی و نصرت رحمانی است. بخش بعدی کتاب سهراب را در شعر دیگران نمایان می‌کند.

ساور سفلی به بخش‌های بعدی کتاب اشاره کرد و گفت: چند شعر از سروده‌های سهراب، کتاب‌نمای اعلام و در پایان، سهراب به روایت عکس شامل عکس‌های مختلفی از این شاعر، دیگر بخش‌های کتاب «خانه دوست کجاست» را تشكيل مي‌دهند.

وی در ادامه برخی از مباحثی را که در مقدمه ذکر کرده، یادآور شد و در تشریح این مباحث اظهار داشت: بر خلاف آن‌چه بسیاری از منتقدان در ابتدای روزگار شاعری سهراب می‌پنداشتند شعر سهراب با جویبار زمان از بین نرفت و ماندگار شد.

این نویسنده با تاکید بر برخورداری شعر سهراب از عاطفه‌ای قوی ادامه داد: زبانی که سهراب بدان دست یافت از ادبیتی که نزد شاعران و ادیبان روزگار ارزش خاصی داشت تهی بود. همین مسئله شعر او را از گویندگان دیگر متمایز کرد. کلماتی را وارد شعرش کرد که تا پیش از او در ذهن عموم شعرخوانان غیر شعری و ناشاعرانه به‌شمار می‌آمد.

وی در ادامه به بخش دیگری از مقدمه اشاره کرد و گفت: سهراب مناسبت‌های سنتی و واژگان و مفاهیم را کنار زد و توانست در میان مفاهیم و واژگان مناسبت‌های تازه‌ای بیافریند.

ساور سفلی در پايان با تاکید بر گرایش سهراب به عرفان خاور دور در جای جای اشعارش تصریح کرد: در شهر سهراب اشاره‌ای به اوضاع اجتماعی آن هم به صورت مستقيم وجود ندارد و اگر اشعارش تاریخ نداشته باشد محال است دیگران بتوانند بفهمند آن‌ اشعار مربوط به کدام دوره زندگی اوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها