چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۳
کتابخانه های مهدیشهر مهارت آموزی را در دستور کار قرار داده اند

سمنان- کتابدار کتابخانه عمومی سلمان فارسی مهدیشهر از کارکرد های جدید کتابخانه ها در عصر امروز خبر داد و گفت: امروزه کتابخانه های شهرستان، علاوه بر ترویج مطالعه مهارت آموزی را نیز در دستور کار خود قرار داده اند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتابدار کتابخانه عمومی سلمان فارسی مهدیشهر است. بانوی جوانی که نقش کتابخانه‌ها را در جامعه مهم می داند. او معتقد است که «کتابخانه ها به حیات فکری و روحی مردم کمک می کنند».

سمیرا غریب بلوک، کتابدار کتابخانه عمومی شهید سلمان فارسی شهرستان مهدیشهر مدرک کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی دارد و به مدت هفت سال است که به عنوان کتابدار ارائه خدمات می کند. با او به گفتگو نشستیم.

-به نظر شما کتابداران چه نقشی در ترویج فرهنگ مطالعه دارند؟

کتابداران به دلیل ارتباط بیشتر با افراد جامعه، نقش ویژه و مهمی در ترویج فرهنگ مطالعه ایفا می کنند؛ ترغیب به کتابخوانی و گسترش فرهنگ مطالعه از وظایف کتابدارن است زیرا میزان گرایش به مطالعه، امروزه یکی از شاخص‌های توسعه به شمار می‌رود.

-راهکارهایی که برای ترویج فرهنگ مطالعه وجود دارد، چیست؟

برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب با حضور نویسندگان و اعضای کتابخانه‌ها، برگزاری برنامه‌های جنبی چون مسابقات کتابخوانی، قصه‌گویی، شب شعر، نمایش فیلم، توسعه و گسترش فضاهای مناسب مطالعه در کتابخانه‌ها در زمره راهکارهای ترویج مطالعه محسوب می شوند که ما هم در دستور کار داریم.

ایجاد و ارتباط و هماهنگی با مدارس برای بازدید دانش آموزان از کتابخانه‌ها و حضور کتابداران کتابخانه‌های عمومی در مدارس و تشریح خدمات و فعالیت‌های کتابخانه از راهکارهای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی توسط کتابداران و کتابخانه‌ها از دیگر اقداماتی است که باید صورت گیرد.

-خانواده برای ترغیب فرزندان به کتابخوانی چکاری می تواند انجام دهد؟

فقط خریدن کتاب برای بچه‌ها کافی نیست، بلکه بهترین کار برای ترغیب کودکان به کتاب‌خوانی، مشارکت با آن‌ها در خوانش کتاب است.همچنین می‌توانند از راهکارهایی چون برگزاری جشن اتمام کتاب، بلند کتاب خواندن، گروهی با اعضای خانواده کتاب خواندن و کتاب هدیه دادن استفاده کنند. خانواده ها همچنین بچه ها را بسیار تشویق کنند.

کتابخانه های مهدیشهر مهارت آموزی را در دستور کار قرار داده اند

-در خصوص جایگاه کتابخانه‌ها در جامعه توضیح دهید؟

وجود کتابخانه در جامعه بسیار با اهمیت تلقی شده زیرا به حیات فکری و روحی مردم کمک نموده، مواریث فرهنگی، دانش های نهفته، تفکر گذشتگان و اندیشه های موجود را به قرون بعد انتقال می دهد و به گواه تاریخ، کتابخانه نیرومندترین پایگاه برای محفوظ ماندن ذخایر و سرمایه های معنوی جامعه است.

-مهمترین ویژگی کتابدارن؟

مهارت‌های برخورد با ارباب رجوع، مهارت‌های سازمانی برای برقراری ارتباط مناسب با مدیران و سایر کارکنان مجموعه، مهارتهای ارتباطی گفتاری و نوشتاری در حد خوب، مهارت‌های کاربرد و کار با سیستم و کامپیوتر، مهارت انجام تحقیق می تواند از مهمترین ویژگی کتابداران موفق باشد تا بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند.

-چه فعالیت‌های فرهنگی در کتابخانه انجام می دهید؟

فعالیت‌های فرهنگی انجام شده در کتابخانه شامل برگزاری مسابقه های نقاشی و کتابخوانی، آموزش کاردستی، نشست شعرخوانی، نمایشگاه عکس و پوستر، نمایشگاه کتاب، جشن پیروزی انقلاب اسلامی، رونمایی از کتاب، آیین شعر خوانی در فضای مجازی و برگزای جلسات جمع خوانی و نشست های کتابخوان کتابخانه ای و مدرسه ای در این کتابخانه انجام و البته با استقبال گسترده بچه ها هم روبرو می شود.

بازدید از کتابخانه و معرفی آن، قصه‌گویی و معرفی کتاب و… از دیگر اقداماتی است که در کتابخانه ما انجام می گیرد که البته در آنها تلاش می کنیم از ظرفیت بچه ها هم استفاده کنیم.

-برای جذب مخاطبان به ویژه کودکان و نوجوانان به کتابخانه می توان چه کاری انجام داد؟

کودکان و نوجوانان برای انجام کارهای خوب تشویق شوند، یکی از این کارهای خوب می‌تواند ایجاد حس تمایل به کتابخوانی باشد. تشویق نکته مهمی است که باید به آن توجه شود.کتابخانه باید به صورتی ساخته شود که محیطی آرام و شاد را برای مراجعه کننده ایجاد کند.

کتاب را باید در دسترس قرار داد که البته این در دسترس بودن تمهیداتی می‌خواهد مثل اینکه لازم است در مدرسه کتابخانه‌ای مناسب وجود داشته باشد. منظور از کتابخانه مناسب، کتابخانه‌ای است که کتاب‌هایش به روز شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها