سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷
زندگی‌ای که خیلی با فیلمش فرق می‌کند

انتشارات میلکان کتاب «فرندز: دوستان و عاشقان» را با ترجمه کیمیا فضایی منتشر کرده است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - محمد امین میمندیان: متیو پِری بازیگر مطرح هالیوود که همگان او را با نقش چندلر در سریال آمریکایی فرندز می‌شناسند در سن ۵۳ سالگی فوت کرد و طرفداران این سریال را شوکه کرد. احتمالاً طرفداران فرندز فکر می‌کردند متیو پری بعد از تجربه فرندز به عنوان یک بازیگر ثروتمند و موفق زندگی فوق العاده‌ای را می‌گذراند اما وی سال گذشته کتاب زندگی‌نامه‌اش را منتشر کرد و آنجا اعلام کرد که اصلاً چنین نبوده است. کتاب فرندز، دوستان و عاشقان زندگی نامه خودنوشت متیو پری است. او در این کتاب مختصری از دوران کودکی‌اش و تلاش‌هایش برای بازیگر شدن و مسیر رسیدنش به جمع بازیگران فرندز را توضیح می‌دهد. اما بخش اعظم و اصلی کتاب ماجرای جنگیدن او با اعتیادش است. اعتیاد به الکل، به قرص و به مواد مخدر. پری در این کتاب به دوست دارانش نشان می‌دهد که برعکس تصورشان او چقدر تنها بوده و سختی کشیده و بارها با دشواری‌های اعتیاد و بازپروری دست و پنجه نرم کرده و تا پای مرگ رفته است.

کتاب برای کسانی که سریال فرندز را دیده‌اند و نقش متیو پری را به یاد دارند جذابیت بیشتری نسبت به سایرین دارد. بارها اسامی‌ای در کتاب آورده شده و رویدادهایی شرح داده شده و حتی شوخی‌هایی بیان شده که مخاطبی که با فرندز آشنا نیست نمی‌تواند آن‌ها را درک کند. از جهاتی می‌توان گفت او این کتاب را برای طرفدارانش نوشته اما همگان نیز می‌توانند ماجرای فردی را که زمانی بازیگر مشهوری بوده و دارد با معضل اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کند مطالعه کنند.

کتاب پرش‌های زمانی متعدد و گاهی آزاردهنده دارد. بارها و بارها خاطراتی مطرح می‌شوند که در جای خود تعریف نشده‌اند. انگار نویسنده هرجا ماجرایی به ذهنش می‌آمده همان جا آن را نوشته. فارغ از این، کتاب از جایی به بعد به تکرار می‌افتد. نویسنده به سختی ترک می‌کند، به دلیلی دوباره مصرفش را آغاز می‌کند. در ادامه باز اعتیادش را کنار می‌گذارد، باز از نو شروع می‌کند. این روند تقریباً تا آخر کتاب و تا همین سال های اخیر عمر نویسنده ادامه داشته است. لذا قضاوتی که خواننده می‌کند این است که شاید این کتاب نمی‌تواند سرگذشت کسی باشد که اعتیاد را شکست داده. چه بسا اگر متیو پری پنج سال دیگر زنده بود طبق روند کتاب احتمالاً باز هم اعتیادش به الکل یا قرص یا مواد را آغاز می‌کرد.

اگر طرفدار فرندز و شخصیت چندلر هستید و دوست دارید زندگی‌نامه جذاب و بامزه از یک کمدین درجه یک بخوانید این کتاب انتخاب خوبی نیست. اما اگر فرندز را دوست دارید و می‌خواهید با چالش‌های تلخ و غم‌انگیز بامزه‌ترین شخصیت سریال آشنا شوید و یا شرح رهایی یک معتاد به الکل را که از قضا آدم معروفی هم بوده بخوانید، این کتاب گزینه مناسبی است.

کتاب «فرندز: دوستان و عاشقان» که نام اصلی آن « Friends, Lovers and the Big Terrible Thing» را انتشارات میلکان با ترجمه کیمیا فضایی منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها