یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
قصه پرغصه کتابخانه ۱۴ ساله زنجان/ کلنگ‌زنی پروژه ثمر نداد

زنجان- کتابخانه مرکزی زنجان امسال ۱۴ ساله شد؛ اما خبری از پیشرفت آن نیست و تمام عظمت این کتابخانه فقط در نقشه‌های کاغذی خلاصه شده است؛ در این شرایط چشم امید مسئولان به سفر ریاست جمهوری است که شاید در این سفر اعتباری به آن اختصاص پیدا کند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): داشتن کتابخانه‌ای جامع که بتواند نیاز افراد شهر را به لحاظ منابع مطالعه تامین کند؛ کتابخانه‌هایی مجهز با منابع جدید یکی از زیرساخت‌های مهم کتابخوانی است.

هرچند که مسئولان زنجانی معتقدند زنجان به لحاظ سرانه مطالعه وضعیت خوبی دارد؛ اما یک موضوعی که مطالبه مردم استان است و سالیان سال رسیدن به این خواسته فقط روی کاغذ محقق شده کتابخانه مرکزی است.

داستان از این قرار است که کتابخانه مرکزی زنجان امسال ۱۴ ساله شده است اما خبری از پیشرفت پروژه نیست؛ البته نه تنها پروژه پیشرفت ندارد؛ بلکه همان سازه‌های قدیمی هم فرسوده شده است.

طبق گفته مسئولان که از ۱۴ سال پیش بیان شده؛ این کتابخانه قرار است در زمینی به مساحت ۱۰ هزار و ۵۷۲ متر مربع و با زیربنای ۱۸ هزار و ۸۵۰ متر مربع در محل مجتمع نگین زنجان در ۶ طبقه ساخته خواهد شد؛ اما فعلاً خبری از ساخت نیست و این بنای فقط روی کاغذ ساخته شده است.

این پروژه شامل فضاهای تاسیسات و پارکینگ، مخزن کتاب، قرائت‌خانه‌های عمومی، اسناد، کودکان، دیجیتال، نابینایان، کارگاه مرمت، آماده‌سازی کتاب، سمعی و بصری و سالن اجتماعات است.

یکی از شهروندان زنجانی با گله‌مندی از عدم پیشرفت پروژه کتابخانه مرکزی زنجان به خبرنگار ایبنا گفت: محل زندگی من در اطراف کتابخانه مرکزی شهر است و هر بار که از کنار این پروژه می‌گذرم افسوس می‌خورم.

فاطمه با اشاره به اینکه ساخت این کتابخانه قبل از تولد فرزندم آغاز شده است، اضافه کرد: امروز فرزند من به سن نوجوانی رسیده اما این کتابخانه همچنان در گیر و دار کارهای اداری و تصمیمات مسئولین است.

قصه پرغصه کتابخانه ۱۴ ساله زنجان/ کلنگ‌زنی پروژه ثمر نداد

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در سفر اخیر خود به زنجان درباره آخرین وضعیت ساخت کتابخانه مرکزی زنجان گفت: کتابخانه مرکزی زنجان چون کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، در قالب اعتبارات سفر اول ریاست جمهوری قرار نگرفت.

مهدی رمضانی با اشاره به اینکه امیدواریم ساخت این کتابخانه جزو مصوبات سفر دوم ریاست جمهوری قرار بگیرد، اضافه کرد: مسئولان باید در این زمینه همت و پیگیری لازم را داشته باشند.

وی در ارتباط با پروژه‌های فعال کتابخانه‌های عمومی نیز گفت: قریب به ۳۰۰ پروژه در کشور فعال است که قریب به ۴۰ پروژه بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما کتابخانه زنجان جزو آنها نیست.

کتابخانه مرکزی زنجان فقط ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: نداشتن کتابخانه مرکزی برای استان زنجان یک نقیصه بزرگ محسوب می‌شود.

محمد رضاخانی با اشاره به اینکه اغلب مراکز شهری در کشور دارای کتابخانه مرکزی هستند، اضافه کرد: متاسفانه ساخت این کتابخانه دچار یک گره کور شده است که فعلاً هم حل نشده است.

وی با اشاره به اینکه ساخت این کتابخانه مطالبه عموم مردم است، افزود: شایسته مردم زنجان نیست که از داشتن کتابخانه مرکزی به عنوان یک برند فرهنگی محروم باشند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه خدمات این کنابخانه قابل قیاس با سایر کتابخانه‌ها نیست، اضافه کرد: پیگیری زیادی برای تکمیل این پروژه انجام دادیم و امیدواریم موفق شویم که اعتبارات لازم برای این پروژه را جذب کنیم.

وی با اظهار تاسف از اینکه پروژه بزرگ کتابخانه مرکزی زنجان که در سال ۸۸ کلنگ زنی شده تنها با ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی به حال خود رها شده است، گفت: با توجه به بودجه سنگین آن، بودجه استانی کفاف تکمیل آن را نمی‌دهد و تکمیل آن نیازمند حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که رقم کمی نیست.

قصه پرغصه کتابخانه ۱۴ ساله زنجان/ کلنگ‌زنی پروژه ثمر نداد

رضاخانی همچنین به عدم تخصیص کامل نیم درصد سهم شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: این اعتبار امسال نسبت به سال گذشته کمتر دریافت شده است در حالی که انتظار داریم شهرداری‌ها توجه ویژه‌ای نسبت به این امر داشته باشند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان ادامه داد: برای پیگیری امور مربوط به این کتابخانه مهرماه امسال دیداری با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حضور نمایندگان مجلس داشتیم که امیدواریم مثمر ثمر واقع شده و گشایشی در کار ساخت آن ایجاد شود.

سهم زنجان از مراکز فرهنگی تقریباً در حد صفر است

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر زنجان نیز در انتقاد از نبود مراکز فرهنگی شاخص در شهر زنجان به ایبنا گفت: به عقیده من سهم زنجان از مراکز فرهنگی تقریباً در حد صفر است.

منصور مرادلو با اشاره به اینکه در سنوات گذشته هیچ اقدام شاخصی در حوزه افزایش فضاهای فرهنگی صورت نگرفته است، گفت: ایجاد بخشی اعظمی از این مراکز به عهده شهرداری است؛ اما همه این مسائل در یک دوره چهار ساله قابل حل نیست.

وی ادامه داد: یک مثال ساده از فقر فرهنگی زنجان مربوط به مسکن‌های مهر است یا شهرک‌های اغماری تازه ساختی که اصلاً کتابخانه و حتی کتابفروشی هم ندارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر زنجان تصریح کرد: تنها کتابخانه زنجان در این شهرک ها مربوط به سید افضل موسوی است که آنهم خیرساز است؛ پس اتفاق مهمی در این حوزه رخ نداده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر زنجان همچنین درباره نبود کتابخانه مرکزی در شهر زنجان نیز گفت: متاسفانه این کتابخانه که در سنوات گذشته با رقم بسیار کمی قابل ساخت بود امروز به یک مشکل لاینحل تبدیل شده است چون نیازمند اعتبار زیادی است.

مرادلو با اشاره به اینکه شهرداری نیز باید در این حوزه به جدیت وارد عمل شود، اضافه کرد: البته یک موضوع بسیار مهم پرداخت نیم درصد سهم شهرداری ها از ساخت کتابخانه‌هاست؛ که عموماً محقق نمی‌شود.

به اندازه یک بیستم نیز بودجه به حوزه فرهنگی اختصاص داده نشده است

وی تصریح کرد: مثلاً امسال هم سهم شهرداری زنجان ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است که امیدواریم محقق شود.

مرادلو با اشاره به اینکه ساخت مراکز فرهنگی مثل کتابخانه در کاهش آسیب های اجتماعی موثر است، بیان کرد: زنجان در این حوزه عقب مانده است و باید به هر نحو ممکن این عقب ماندگی برطرف شود.

رئیس سابق کمیسیون فرهنگی شورای شهر زنجان نیز با انتقاد از کمبود بودجه فرهنگی در استان زنجان گفت: متاسفانه به اندازه یک بیستم نیز بودجه به حوزه فرهنگی اختصاص داده نشده است.

انسیه ابوبصیری با اشاره به اینکه خلا بزرگ کمبود اختصاص بودجه به بخش فرهنگی در بودجه شهرداری زنجان کاملاً محسوس است، افزود: در طول زمان این کمبودها به شکل آسیب‌های اجتماعی بیرون زده و مشکلات عدیده برای مسئولان و جامعه ایجاد می‌کند.

وی همچنین به نبود مراکز فرهنگی مناسب در زنجان اشاره کرد و گفت: شهرداری در این حوزه نقش بسزایی دارد اما برای تحقق موضوع باید بودجه شهرداری در بخش فرهنگی افزایش پیدا کند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • شهروند IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    با سلام مشابه این مشکل را ما در بندرعباس داریم یک کتابخانه عمومی قدیمی که برای بسیاری از مردم جایگاه ارزشمندی داره شهرداری در اختیار گرفته و قرار بوده کتابخانه ایی در پارک شهید دباغیان احداث کنند ( شهرداری ) که پس از ۱۰ سال هنوز چند تا ستون زدند . این وصف حال انتظار برای ارتقاء سطح فرهنگ و کتابخوانی است !!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط