چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
شناخت اسراییل به روایت یک اسراییلی

پس از مطالعه این کتاب نگاه شما به جریانات و حوادث تلخ اخیر در خصوص فاجعه انسانی در غزه عمیق‌تر خواهد شد. همچنین قادر خواهید بود ارتباط بین اتفاقات این روزها، زمینه‌های تاریخی ایجاد آن و میزان اثرگذاری واکنش‌های بین‌المللی نسبت به موضوع فلسطین را درک کنید.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فاطمه سلحشور: مسئله فلسطین، اسرائیل و روز قدس از جمله مسائلی است که هم برای ما نوستالژی دارد، از روزی که چشم‌ها و گوش‌هایمان در عالم سیاست و اعتقاد باز شده پرچم فلسطین را بالا برده‌ایم و پرچم اسرائیل را زیر پاهایمان له کرده‌ایم. اتحاد و یک صدایی در جهان اسلام به دور از همه عوامل افتراق و نفاق.

باجود این به لحاظ تاریخی و علمی خیلی کم از آن خوانده‌ایم و می‌دانیم. طوری که شاید نتوانیم حتی ۵ دقیقه از اصل موضوع حرف بزنیم. در حالی که همیشه فهم درست یک ماجرا و قضاوت صحیح آن نیاز به خوانش و مطالعه تاریخ آن دارد.

«۱۰ غلط مشهور درباره اسرائیل» کتابی است که در طی ده فصل، گزاره‌های خبری اشتباهی را که در طول سالیان سال برای القای آن به مخاطبین در سطح جهان زحمت فراوانی صرف شده است را به چالش کشیده و خلاف این بدبهیات دروغین را به اثبات می‌رساند. از همه مهم‌تر آنکه نویسنده‌اش کسی نیست جز ایلان پاپه، مورخ معروف اسرائیلی که خود به موجودیت اسرائیل اعتقاد دارد.

ایلان پاپه در این کتاب بر اساس شواهد، تحقیقات و داده‌های پایگاه‌های اسرائیلی و سایر نویسندگان آن به این سوالات پاسخ داده است: آیا فلسطین قبل از حضور یهودی‌ها یک سرزمین خالی بود؟ صهیونیسم همان یهودیت است؟ نقش مسیحیت و کشورهای استعمارگر مانند انگلیس و فرانسه در تشکیل صهیونیسم چیست؟ تاریخچه غزه چه بوده و چرا اسرائیل در سال‌های اخیر مشخصاً دست روی غزه گذاشته است؟ چرا فلسطینی‌ها در طول سالیان متمادی نتوانسته‌اند حرکت موثری در برابر این اشغال‌گری ظالمانه داشته باشند؟ و سوالاتی از این قبیل که همگی در نهایت اختصار، به دور از جزئیات خسته‌کننده و اطلاعات جامع و کاملی را به مخاطب منتقل می‌کند. خصوصاً اینکه تلاش نویسنده در جهت رعایت عدالت و انصاف در قلمش کاملاً مشهود است.

پس از مطالعه این کتاب نگاه شما به جریانات و حوادث تلخ اخیر در خصوص فاجعه انسانی در غزه عمیق‌تر خواهد شد. همچنین قادر خواهید بود ارتباط بین اتفاقات این روزها، زمینه‌های تاریخی ایجاد آن و میزان اثرگذاری واکنش‌های بین‌المللی نسبت به موضوع فلسطین را درک کنید.

برش‌هایی از کتاب:

«رئیس جمهور، جورج دبلیو بوش به شدت تحت تأثیر مسیحیان صهیونیست قرار داشت و ای بسا همان دیدگاه آن‌ها را داشت که حضور یهودی‌ها در سرزمین مقدس، بخشی از محقق‌سازی سناریوی آخرالزمانی است که شاید سرآغازی بر بازگشت دوباره مسیح باشد.» در پایان سال ۲۰۰۴ شارون دیگر می‌دانست که هیچ دلیلی برای ترس از فشار خارجی ندارد. دولت‌های اروپایی و دولت ایالات متحده نمی‌خواستند یا نمی‌توانستند اشغالگری را متوقف کنند و جلوی به بار آمدن خرابی‌ها و تباهی‌های بیشتر برای فلسطین را بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها