سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
ادعای چاپ رساله آیت‌الله خمینی توسط ساواک و خیال خامی که پرویز ثابتی در ذهن می‌پروراند

پرویز ثابتی ادعای عجیبی را درباره «انتشار رساله آیت‌الله خمینی توسط ساواک» مطرح می‌کند اما با جستجویی اندک در لابه‌لای اسناد «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» انبوهی از اسناد و گزارشات ساواک در خصوص «رساله توضیح‌المسائل» امام خمینی وجود دارد که همگی بدون استثنا حکایت از حساسیت ساواک و به خصوص اداره سوم بر رساله مذکور دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در میان «آنچه گفت» های پرویز ثابتی در مستند من و تو، یکی از ادعاهای رئیس اداره سوم ساواک «انتشار رساله آیت‌الله خمینی توسط ساواک» بود، از فحوای سخنان ثابتی چنین بر می‌آید که ساواک نه تنها حساسیتی نسبت به مذهبیون و به‌خصوص رهبر کبیر انقلاب نداشته، بلکه اقداماتی برای انتشار رساله ایشان نیز صورت داده است. اینکه چرا ثابتی چنین ادعای عجیبی را مطرح می‌کند و چه هدفی را از چنین سخنان موهومی دنبال می‌کند، برای ما نامشخص است، اما با جستجویی اندک در لابه‌لای اسناد مرکز اسناد انقلاب اسلامی به انبوهی از اسناد و گزارشات ساواک در خصوص «رساله توضیح‌المسائل» امام خمینی بر می‌خوریم که همگی بدون استثنا حکایت از حساسیت ساواک و به خصوص اداره سوم بر رساله مذکور دارد.

این حساسیت که از نخستین سال‌های دهه چهل آغاز و تا زمان وقوع انقلاب ادامه داشته است، به دو دوره تقسیم می‌شود، در دوره نخست هم‌زمان با ریاست ناصر مقدم بر اداره سوم ساواک، طی سال‌های ۴۲ تا ۴۹، رساله امام به تازگی منتشر شده و ساواک تمام تلاش خود را برای بدنام کردن مرجعیت امام انجام می‌دهد و در تلاش برای عملیات روانی در جامعه، در پی ایجاد این شایعه در میان مردم است که «ساواک رساله توضیح‌المسائل را منتشر کرده است».

در دوره بعدی، هم‌زمان با ریاست پرویز ثابتی بر اداره سوم طی سال‌های ۵۲ تا ۵۷، دیگر امام به عنوان مرجع تقلید، تثبیت شده و بیشتر حساسیت‌ها بر شخص امام و مبارزات ایشان متمرکز است، اما بارها دستور جمع‌آوری رساله‌های حضرت امام صادر می‌شود. حالا پس از گذشت بیش از پنجاه سال از دستور اداره سوم ساواک مبنی بر ایجاد شایعه درباره انتشار رساله امام توسط ساواک، پرویز ثابتی بار دیگر این ادعا را مطرح ساخته و خیال می‌کند هنوز هم در بر همان پاشنه می‌چرخد.

در سند شماره ۱و ۲، به دستور ناصر مقدم، مدیرکل اداره سوم آمده است که برای سنجش واکنش مردم و تخریب چهره حضرت امام، چنین وانمود شود که رساله توضیح‌المسائل ایشان، توسط ساواک منتشر و از طرف آنان توزیع می‌گردد. در آخرین سند با امضای ثابتی، او درخواست یک نسخه از رساله مورد نظر را داشته است، که پرسش اینجاست اگر ساواک خود این رساله را منتشر کرده، پس چرا نسخه‌ای از آن را در اختیار ندارد؟

اسناد دیگر نیز حکایت از حساسیت ساواک بر حضرت امام و رساله ایشان دارد، چنانچه حتی نسبت به بالاتر بودن قیمت آن نسبت به رساله‌های دیگر نیز واکنش نشان داده‌اند و تمام کتابفروشی‌ها و حتی خریداران رساله مزبور را رصد نموده‌اند که همه اینها حکایت از کذب بودن ادعاهای پرویز ثابتی در این باره دارد.

تعداد اسناد موجود در «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» با کلیدواژه «ساواک و رساله توضیح‌المسائل آیت‌الله خمینی» بسیار زیاد است و به ناگزیر به تعدادی انگشت‌شمار از آن‌ها، برای رد ادعای پرویز ثابتی در انتشار رساله حضرت امام در ساواک بسنده کرده‌ایم.

سند شماره ۱

نخست‌وزیری

سازمان اطلاعات و امنیت کشور

تاریخ ۱۰/‏۰۴/‏۴۹‬

گزارش

درباره: رساله آیت‌الله خمینی

محترماً معروض می‌دارد

منظور: کسب دستور در مورد توزیع رساله آیت‌الله خمینی

خلاصه پیشینه: پس از طرد آیت‌الله خمینی از ایران به عراق عده‌ای از عناصر افراطی مذهبی و طرفداران وی رساله او را چاپ و توزیع می‌نمودند که چون این امر در کسب وجهه و تقویت مشارالیه تاثیر به سزایی داشت، لذا نسبت به جمع‌آوری رساله نامبرده و جلوگیری از تجدید چاپ آن اقدام گردید و کتابخانه و منزل یاد شده نیز در قم مورد بازرسی قرار گرفت و تعدادی رساله مشارالیه کشف گردید، از جمله ۴۶۰ جلد رساله ارث، ۱۴۲۰ جلد تعلیقه، ۱۱۱ جلد الرسائل، ۱۸۱۲ جلد کتاب طهارت، ۱۱۵ جلد مناسک الحج و ۱۰۰ جلد نجات العباد که کلیه کتاب‌ها و رساله‌های مذکور جمع‌آوری و در اداره کل سوم نگهداری می‌گردد.

طبق اطلاعاتی که اخیراً واصل شده، پس از فوت آیت‌الله حکیم توضیح‌المسائل خمینی که قبلاً قیمت آن ۸۰ ریال بوده، به بهای بیشتری و حتی حدود یک هزار ریال خرید و فروش می‌شود.

ساواک توضیح‌المسائل آیت‌الله خمینی را منتشر کرده است

نظریه:

با توجه به اینکه با بررسی‌هایی که به عمل آمده، کتب منتشره از طرف خمینی به مراتب از سطح رساله‌های سایر آیات پایین‌تر است، لذا در صورت تصویب به منظور تضعیف خمینی و معرفی وی به عنوان داشتن ارتباط و وابستگی به دستگاه، تعداد محدودی از رساله‌های وی به شرح فوق که هم اکنون در اداره کل سوم موجود است، توسط ساواک‌های قم و تهران (قسمت بازار) با تظاهر به اینکه از طرف ساواک می‌باشد، بین طرفداران مشارالیه و متعصبین مذهبی توزیع گردد.

ساواک توضیح‌المسائل آیت‌الله خمینی را منتشر کرده است

سند شماره ۲

نخست‌وزیری

سازمان اطلاعات و امنیت کشور

از: اداره کل سوم

به: ریاست ساواک تهران

درباره: رساله آیت‌الله خمینی

برابر اطلاعات واصله رساله‌های آیت‌الله خمینی به علت ایجاد محدودیت از لحاظ چاپ و توزیع تا حدودی کمیاب و به همین جهت در بین بازاریان و طرفداران وی به قیمت گزافی خرید و فروش می‌شود. با وجود اینکه رساله سایر آیات از هر لحاظ جامع‌تر و در سطح بالاتری قرار دارد، معهذا طرفداران خمینی از کمیابی و گران شدن رساله‌های مزبور به نفع خمینی تبلیغ و بهره‌برداری می‌نمایند. علیهذا به منظور خنثی کردن فعالیت‌های طرفداران وی و تضعیف خمینی و وانمود کردن اینکه نامبرده جهت احراز مقام مرجعیت با مقامات دولتی ارتباط دارد، اینک تعداد ۳۴۰ جلد از رساله و تالیفات مختلف (به شرح صورت پیوست) به پیوست ارسال می‌گردد. خواهشمند است دستور فرمایید با تظاهر به اینکه از طرف ساواک توزیع می‌شود، به نحو مقتضی بین طرفداران خمینی در منطقه بازار پخش گردد و نتیجه را ضمن تعیین عکس‌العمل این اقدام در بین روحانیون و جوامع مذهبی اعلام نمایند.

مدیرکل اداره سوم

[ناصر] مقدم

گیرنده

ریاست ساواک قم با ارسال ۳۴۰ جلد رساله و سایر تالیفات مشارالیه جهت اقدام مقتضی و اعلام نتیجه ۱۱/۴/۴۹

ساواک توضیح‌المسائل آیت‌الله خمینی را منتشر کرده است

سند شماره ۳

سری

نخست‌وزیری

سازمان اطلاعات و امنیت کشور

به ریاست ساواک تهران

از: اداره کل سوم

تاریخ: ۲۷/‏۱۰/‏۴۹‬

درباره: رساله آیت‌الله خمینی

نظر به اینکه اخیراً عده‌ای از عناصر متعصب مذهبی مبادرت به تهیه و توزیع رساله‌های آیت‌الله خمینی نموده اند، لذا خواهشمند است دستور فرمایید ضمن شناسایی اشخاصی که در امر چاپ و توزیع آنها دخالت دارند، به نحو مقتضی به وسیله عوامل خودی و با استفاده از امکانات موجود در محل و بین طبقات، به ویژه متعصبین مذهبی شایع نمایند چاپ و انتشار رسالات خمینی با نظر مقامات مسئول صورت می‌گیرد و نتیجه را اعلام دارند.

مدیر کل اداره سوم

[ناصر] مقدم

ساواک توضیح‌المسائل آیت‌الله خمینی را منتشر کرده است

سند شماره ۴

نخست‌وزیری

سازمان اطلاعات و امنیت کشور

تاریخ: ۵۷/۸/۲

درباره: تجدید چاپ توضیح‌المسائل خمینی

بازگشت: ۲۶۳۴۴/ ۲۰ د ۱۲ – ۲۹/۷/۵۷

خواهشمند است دستور فرمایید ضمن شناسایی عاملین، یک نسخه از رساله مورد بحث را به این اداره کل ارسال دارند.

مدیرکل اداره سوم

[پرویز] ثابتی

۲/۸/۵۷

ساواک توضیح‌المسائل آیت‌الله خمینی را منتشر کرده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط