چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
لزوم حفظ گنجینه اشعار شاعران بزرگ ایرانی / شعر یک رسانه است

لرستان- نماینده ولی فقیه در استان لرستان با تاکید بر حفظ گنجینه اشعار شاعران بزرگ ایرانی گفت: لازم است با حفظ اخلاق انسانی و معنویت، جنبه حماسی شعر را در سطح جامعه گسترش دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، حجت‌الاسلام سیداحمدرضا شاهرخی شامگاه سه‌شنبه در مراسم محفل شعر فاطمی با اشاره به ظرفیت‌های خوب لرستان در حوزه شعر آیینی گفت: در لرستان شاعران آیینی وجود دارند که به مراتب بالایی رسیدند.

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: نسل جوان این استان به اشعاری که مضامین آنها اخلاقی، معنوی، حماسی و عرفانی است و محتوای آنها جنبه شور و شعور دارد، روی آورده‌اند.

حجت‌الاسلام شاهرخی برگزاری محافل شعر تخصصی را به منظور دانش‌افزایی شاعران ضروری دانست و تاکید کرد: با توجه به اینکه مضامین اشعاری که در این‌گونه محافل قرائت می‌شود محتوای انسانی، معنوی، عرفانی و اخلاقی دارد و می‌تواند در هویت‌بخشی عزت‌آفرینی و افتخارآفرینی میان نسل جوان نیز تاثیرگذار باشد لازم است برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد و این‌گونه محافل نیز برای عموم مردم برگزار شود.

حجت‌الاسلام شاهرخی شعر را یک رسانه دانست و افزود: شاعران که چنین استعدادی دارند و از این فن رسانه برخوردار هستند تکلیف متوجه آنهاست، چرا که زمانی کسی صاحب یک فن و تخصص می‌شود برای او ایجاد تکلیف می‌شود.

وی ادامه داد: کسی که دانش، دانایی و توانایی دارد و این دانایی و توانایی را می‌تواند در خدمت جامعه و بشریت قرار بدهد تکلیف متوجه اوست بنابراین لازم است با همکاری موسسات فرهنگی، هنری و مذهبی محافل شعر در سطح عموم تشکیل و گسترش یابد.

امام جمعه خرم‌آباد با تحسین اشعار قرائت شده در این محفل گفت: اشعاری که شنیدیم برگرفته از آیات، روایات و تاریخ متقن است و این جای تحسین دارد.

حجت‌الاسلام شاهرخی افزود: شاعران بزرگ همچون فردوسی، مولوی، حافظ، سعدی، نظامی و ثنایی به گونه‌ای شعرهای آیینی سروده‌اند و یک سرمایه معنوی و گنجینه ارزشمند هستند که در هویت‌بخشی نسبت به تمدن اسلامی ایرانی اثرگذار است.

وی با تاکید بر حفظ آثار ارزشمند شاعران بزرگ گفت: باید این گنجینه ارزشمند را استمرار ببخشیم و با فنونی که در شعر لازم است با حفظ اخلاق انسانی و معنویت و جنبه حماسی شعر را در سطح جامعه گسترش دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با اشاره به اینکه سروده‌های هشت سال دفاع مقدس در هویت‌بخشی و تبلور روح شجاعت و ایجاد روح حماسی در میان نسل جوان دخالت داشت افزود: باید این روحیه را با اشعارمان میان نسل جوان امروزی زنده نگه داریم.

امام جمعه خرم‌آباد گفت: هرساله تلاش کردیم در جشنواره‌های فرهنگی هنری ستاد نماز جمعه به مناسبت ۵ مرداد سالروز اولین برگزاری نماز جمعه در سال ۱۳۵۸ شعر یکی از قسمت‌های اصلی جشنواره باشد.

حجت‌الاسلام شاهرخی افزود: با توجه به اینکه استقبال خوبی از این جشنواره در سطح استان صورت می‌گیرد و حدود ۵ هزار نفر در این جشنواره شرکت می‌کنند، این آمادگی وجود دارد با همکاری موسسات فرهنگی هنری دامنه جشنواره گسترش پیدا کند و آن را در سطح ملی برگزار کنیم که شعر نیز به عنوان یکی از بخش‌های این جشنواره آثار معنوی و سازنده‌ای را به عنوان یک رسانه داشته باشد.

به گزارش ایبنا، محفل شعر فاطمی با همکاری کمیته فرهنگی، هنری و رسانه دفتر نماینده ولی فقیه در لرستان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری خرم‌آباد برگزار شد. در این مراسم از شاعران شرکت‌کننده در محفل تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها