دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
نامه‌های مجتبی مینوی و ایرج افشار از دهه سی و چهل قرن گذشته

کتاب «نامه‌های مجتبی مینوی و ایرج افشار» مجموعه‌ای از مکاتبات میان این دو تن را دربردارد. نامه‌های افشار و مینوی بیشتر از دهه سی و چهل قرن گذشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «نامه‌های مجتبی مینوی و ایرج افشار» مجموعه‌ای از مکاتبات میان این دو تن را دربردارد.

هزار سال بیشتر است که جمع‎‌آوری مراسلات فارسی یکی از فعالیت‌های پسندیده ادبی بوده است. با وجود این، گردآوردن مکاتبات میان دو تن سابقه‌ای ندارد و با تغییراتی که دنیا در همین چند دهه اخیر به خود دیده و رسم نامه‌نویسی تقریباً برافتاده است گمان نمی‌رود نشر چنین مکاتباتی دوام داشته باشد.

ایرج افشار، که کتاب حاضر مجموعه‌ای از مکاتبات میان او و مجتبی مینوی است (به ترتیب ۸۹ و ۴۸ نامه).خود از پیشگامان نشر مراسلات رجال تاریخی، فرهنگی و ادبی ایران بود و با رویه منظمی که در زندگی داشت، هم هزاران نامه به اقصی نقاط جهان نوشت و هم گنجینه کم‌نظیری از نامه‌های دیگران به خود برجای گذاشت.

نامه‌های افشار و مینوی اغلب از دهه سی و چهل قرن گذشته است و شمّه‌ای از فعالیت‌های علمی و فرهنگی دو تن از ایران‌دوستان نامدار در عرصه زبان و ادب فارسی را باز می‌نماید. جز اینکه سبک انشای نامه‌ها آموزنده است، با خواندن آنها فضای فرهنگی حاکم برآن زمان را نیز بهتر می‌توان شناخت.

موضوع نامه‌ها پیشتر کتاب است و نسخه و مقاله و مجله و کتابخانه و احوالپرسی. گاهی هم دربردارنده یادگویه‌های گذشته است و بعضی داوری‌های خواندنی و یاد نیک دوستان مشترک مانند سید حسن تقی‌زاده، عباس زریاب خویی و… را دربردارد.

کتاب «نامه‌های مجتبی مینوی و ایرج افشار» تالیف محمدافشین وفایی در ۵۰۴ صفحه و قیمت ۴۵۰ هزار تومان از سوی انتشارات سخن و بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها