چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
حماسه ۹ دی، پرچم به اهتزاز درآمده در تاریخ انقلاب اسلامی است/ رونمایی از مجموعه چهار جلدی روز شمار اسنادی

علی‌محمد نائینی، رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت یوم‌الله ۹ دی گفت: حماسه نهم دی در سال ۸۸ یک نمونه برجسته و یک پرچم به اهتزاز درآمده در تاریخ انقلاب اسلامی است.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): علی‌محمد نائینی، رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت یوم‌الله ۹ دی چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ در نشست خبری که در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: در این نشست از مجموعه چهار جلدی کتاب روز شمار اسنادی فتنه ۸۸ رونمایی می‌شود. این اثر حاصل پنج سال پژوهش اسنادی محققانه و عالمانه توسط یک تیم پژوهشی مجرب در حدود پنج هزار صفحه در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است که هر جلد آن مربوط به یک دوره سه ماهه از سال ۸۸ است.

وی افزود: جلد اول آن تحت عنوان «انتخابات ۸۸( بهار ۱۳۸۸)»، جلد دوم آن تحت عنوان «از حماسه انتخابات تا فتنه (تابستان ۸۸)» و جلد سوم تحت عنوان «تداوم فتنه (پائیز ۸۸)» و جلد چهارم تحت عنوان «حماسه نهم دی»، پایان فتنه (زمستان ۸۸) تألیف شده است. مجموعه چهار جلدی روز شمارهای اسنادی فتنه ۸۸، مکمل مجموعه ۹ جلدی «دایرة المعارف فتنه ۸۸» است که چند سال قبل در ستاد بزرگداشت حماسه نهم دی رونمایی شد.

نائینی در ادامه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل ماهیت ضد استکباری، تقابل با الگوی لیبرال دموکراسی، ارائه الگوی حکمرانی جدید، موقعیت ممتاز ژئوپلیتیکی، حمایت از مستضعفین جهان و جبهه مقاومت، حفظ سیاست استقلال خواهی و استکبار ستیزی به طور طبیعی در معرض تهدیدات و فتنه‌های گوناگونی قرار دارد.

وی افزود: در مواجهه با این فتنه‌ها و تهدیدات در مقاطعی از تاریخ رخدادهای عظیمی اتفاق می‌افتد که آن رخداد به یک هویت در امتداد زمان تبدیل می‌شود و شگفتی‌ساز و تاریخ‌ساز می‌شود. آن روز را از روزهای دیگر متفاوت و به روز تجلی قدرت الهی تبدیل می‌کند. اتفاقی که در آن روز می‌افتد، آن قدر زنده، مؤثر، الهام بخش و دارای امتداد تأثیر و ماندگاری است که نه تنها قابل‌کتمان و فراموش شدن نیست، بلکه به یک حقیقت برکشیده و بالنده در تاریخ تبدیل می‌شود.

نائینی ادامه داد: یوم‌الله درخشان ۹ دی تحت رهبری‌های رهبر حکیم، ژرف اندیش و شجاع رخ داد. در ۹ دی بود که ملت ایران درخشید، در آن روز باشکوه و فراموش نشدنی، ملت ایران تاریخ جدیدی ساخت. حماسه نهم دی در سال ۸۸ یک نمونه برجسته و یک پرچم به اهتزاز درآمده در تاریخ انقلاب اسلامی است. همچنان الهام‌بخش و یک اقدام فوق‌العاده کارساز و در شرایط خود کاملاً به لحظه و برای امروز، آینده و تاریخ درس‌آموز و الهام‌بخش شد.

وی افزود: در شرایطی که دشمن همه داشته‌ها و ظرفیت‌های خود را برای براندازی نرم به صحنه آورد واکنش فراگیر، خودجوش و عاشورایی مردم ایران همه محاسبات دشمن را درهم ریخت و کشور را از یک خطر جدی عبور داد. حماسه نهم دی‌ماه کارآمدی نظام دینی را در عبور از بحران‌ها نشان داد و ثابت کرد که اگر همه قدرت‌های سیاسی جهان در مقابل نظام اسلامی بایستند، این نظام قادر است با پشتوانه مردمی در مقابل آنها بایستد و اهداف خود را به پیش ببرد.

نائینی گفت: فتنه ۸۸ از جنگ تحمیلی خطرناک‌تر و پیچیده‌تر بود. تشخیص جبهه حق و باطل مشکل شد. دشمنان در آن فتنه با عملیات شناختی و ادراکی همه هویت و آگاهی و آزادی ملت ایران را نشانه رفته بودند، آنها می‌خواستند دستاوردهای ملت را قربانی کنند. فتنه، ۸۸ هزاران میلیارد تومان به اقتصاد کشور ضرر زد، بر چهره مردم سالاری ایران ضربه زدند، انتخابات را که مظهر قدرت و هویت ملی بود در سلامت، امنیت و نتیجه به چالش کشیدند و این تصور را پیش آورد که ملت ایران متزلزل شده است.

وی افزود: حماسه نهم دی قدرت انقلاب اسلامی را در مقابله با یک فتنه کاملاً پیچیده و به روز شده، آمریکایی صهیونیستی آشکار شد، تئوری کودتای رنگی که تجربه به ظاهر موفق غرب در برخی کشورها بود، از فرصتی که برخی از جریانات داخلی در اختیار غرب قرار دادند، برای براندازی جمهوری اسلامی فعال شد و ملت ایران با شناخت به موقع خطر و با هدایت‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب به میدان آمد و انقلاب رنگی و این توطئه خطرناک رنگ باخت، بنابراین حماسه نهم دی؛ واکنش قاطع، عاشورایی، بموقع همه آحاد مردم با همه سلائق نسبت به هتک حرمت عاشورا و ارزش‌های دینی و سیاسی بود، تجلی قدرت الهی و مردمی در حمایت کامل از رهبری، ولایت فقیه و نظام دینی بود.

نائینی به شعار نهم دی ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: برنامه‌های چهاردهمین سال بزرگداشت نهم دی در سال ۱۴۰۲ با شعار؛ «حماسه نهم دی، بازخوانی فتنه‌های جدید آمریکایی صهیونیستی» تعریف شده است. گرچه فتنه ۱۳۸۸ با حماسه تاریخی نهم دی مهار شد و نشان داد که گفتمان انقلاب اسلامی از آن‌چنان ظرفیتی برخوردار است که می‌تواند چالش‌های بزرگی مانند فتنه ۸۸ را مهار کند، اما به معنی پایان ماجرا نبود، چرا که با شکست راهبرد براندازی نرم در ماجرای فتنه ۸۸، جنگ ترکیبی در ابعاد اقتصادی، شناختی، روانی و امنیتی برای شکست مقاومت مردم در دستور کار دشمن قرار گرفت، فتنه ۸۸ عامل تحریم اقتصادی کشور بود و ملت ایران همچنان از آن فتنه خطرناک رنج می‌برد.

وی افزود: حماسه نهم دی درس‌ها و آموزه‌های فراوانی برای مقابله با جنگ ترکیبی امروز دشمن دارد. برنامه‌های نهم دی امسال در تمامی استان‌های کشور و بیش از ۱۰۰۰ شهر و همزمان با برگزاری نماز با شکوه جمعه، از هشتم دی ماه به مدت یکهفته با عنوان «هفته بصیرت» برگزار خواهد شد. امسال نیز، محورها و عناوین بصیرت بخش در اجرای برنامه ها دیده شده است که بر اساس رهنمود مقام معظم رهبری رویکرد ستادهای بزرگداشت حماسه نهم دی، جهاد تبیین و روشنگری متناظر بر مسائل روز است.

نائینی بیان کرد: تبیین ابعاد مدیریت الهی رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای مد ظله العالی به‌ویژه در جنگ ترکیبی اخیر دشمنان که باعث شد، فتنه چهره واقعی خود را بیش از بیش آشکار ساخته و زمینه‌های خروش انقلابی ملت ایران را فراهم نماید. تبیین نقش فرهنگ عاشورا و عشق به اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در تعمیق و تحکیم روحیه ولایت مداری مردم ایران و ایجاد شور انقلابی در آنان برای حضور به‌هنگام و با بصیرت در صحنه دفاع از دین و حریم ولایت. توجه به راهبرد دشمن برای القای وجود شکاف درونی در نظام و دوقطبی کردن فضای کشور و تأکید بر اصل وحدت و انسجام داخلی روشنگری و تبیین نقش دولت های غربی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی در فتنه ۱۳۸۸ و حمایت آشکار آنان از جریان فتنه از محورهای مورد تأکید است.

وی به مسئله فلسطین نیز پرداخت و گفت: مسئله فلسطین و دفاع از ملت مظلوم غزه و توجه دادن آحاد مردم به اهمیت و ضرورت شکل‌گیری یک انتخابات پرشور، کاملاً رقابتی و در فضای امن از جمله محورهای مورد تأکید ستادهای بزرگداشت حماسه نهم دی است.

نائینی گفت: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با تشکیل ستادهای مردمی بزرگداشت یوم الله نهم دی در سراسر کشور و با نگاه جهاد تبیین برنامه‌های متنوعی را در طول یک هفته پیش بینی کرده است. این ستادها در سطح تمامی مراکز استان و ۱۰۰۰ شهر و حتی با گسترش فعالیت ها در سطح محلات با لایه های حضور مردمی بویژه جوانان عزیز و آینده سازان و در بسیاری از مساجد کشور به عنوان اولین پایگاه‌های انقلاب اسلامی تشکیل داده و در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های متنوع با توجه به همزمانی سه مناسبت هفته بصیرت، هفته زن و مقاومت و بزرگداشت سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، نقش جدی خواهند داشت.

وی افزود: ستاد مرکزی بزرگداشت نهم دی، همچنین با همیاری نمایندگان معزز ولی فقیه و ائمه محترم جمعه در سراسر کشور، دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های مردم نهاد به‌ویژه تشکل‌های دانشجویی، دانش آموزی، تمامی اقشار مردمی و مساجد محوری در استان‌ها و شهرها، برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی کرده و در یک هفته به ویژه در روز نهم دی این برنامه‌ها را برگزار می‌کنند.

نائینی بیان کرد: برپایی مراسم‌های ویژه تبیینی و تحلیلی در مساجد محوری سراسر کشور و در تهران، در ۱۰۰ مسجد محوری استان در ایام هفته بصیرت با عنوان «جهاد تبیین» با همکاری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران و مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار می‌شود. تمام برنامه‌ریزی مراسم امسال با شعار «۹ دی، بازخوانی فتنه آمریکایی-صهیونیستی» محقق و اجرا خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها