چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
دبیرخانه دائمی ادبیات دینی کودک و نوجوان تأسیس می‌شود

رئیس مرکز هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در این نشست گفت: بعد از اختتامیه این دوره از جشنواره، دبیرخانه دائمی کتاب سال «سلام» راه‌اندازی می‌شود که هدف اصلی آن جریان‌سازی و کمک به تقویت ادبیات دینی حوزه کودک و نوجوان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی «کتابِ سلام» با حضور روح‌الله رفیعی، رئیس مرکز هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، علی باباجانی، دبیر چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی «کتابِ سلام» و تعدادی از خبرنگاران فرهنگی چهارشنبه (۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۲) در ساختمان دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران برگزار شد.


رئیس مرکز هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در این نشست گفت: در معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی بیشتر از اینکه به دنبال کار نو باشیم به دنبال این بودیم که کارهای خوب انجام‌شده‌ای را که بنا به دلایل مختلف تعطیل شده بود احیا کنیم. یکی از آن‌ها احیای جشنواره «کتاب سلام» بود و بعد از ۱۳ سال دوباره دارد برگزار می‌شود.

دبیرخانه دائمی ادبیات دینی کودک و نوجوان تأسیس می‌شود


وی افزود: بعد از اختتامیه، دبیرخانه دائمی کتاب سال «سلام» راه‌اندازی می‌شود که هدف اصلی آن جریان‌سازی و کمک به تقویت ادبیات دینی حوزه کودک و نوجوان است. ادبیات دینی کودک و نوجوان حوزه بزرگی دارد که همان سبک زندگی است و این جدای از بحث تاریخ است.

همچنین گفت: بیشترین حُسن این جشنواره معرفی کتاب‌های تراز ادبیات دینی کودک و نوجوان به مخاطبان است.

علی باباجانی، دبیر این دوره از جشنواره نیز در بخش بعدی صحبت‌ها تاریخچه‌ای از برگزاری آن برای حاضران بیان کرد: در سال ۱۳۶۸ مجله «سلام‌بچه‌ها» از سوی معاونت فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی قم برای کودکان و نوجوانان منتشر شد که با استقبال خوبی مواجه شد. هنوز بعد ۳۵ سال مجله چاپ می‌شود و در ادامه از دل آن، مجله «پوپک» سال ۱۳۷۲ به وجود آمد و در ۱۳۷۵ دست‌اندرکاران مجله تصمیم گرفتند یک جشنواره کودک و نوجوان برگزار کنند با نام «کتاب سال سلام بچه‌ها».

دبیرخانه دائمی ادبیات دینی کودک و نوجوان تأسیس می‌شود

این نویسنده کودک و نوجوان در ادامه گفت: طی ۱۳ سال برگزاری بیش از ۲۰۰ شاعر، نویسنده و تصویرگر برگزیده شدند. امسال به همت معاونت فضای مجازی و هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، این جشنواره دوباره احیا شد و جای تشکر دارد؛ چون خیلی از نویسندگان و ناشران و اهالی قلم روی این جشنواره حساب می‌کردند.

باباجانی افزود: ما به دنبال این هستیم که «نشانِ سلام» داشته باشیم تا معرفی آثار برگزیده بهتر صورت بگیرد.

دبیر چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی «کتابِ سلام» درباره تعداد آثار بررسی‌شده در این دوره از جشنواره اعلام کرد: بیش از شش هزار کتاب چاپ اولی کودک و نوجوان داشتیم و در مرحله بعدی بیش از سه هزار کتاب از آن تعداد، ریزش کرد. در مرحله بعدی‌اش نیز هزار و ۸۰۰ کتاب بررسی شدند و درنهایت ۲۰ کتاب برگزیده شد.

وی بخش‌های مختلف جشنواره را که آثاری در آن‌ها بررسی و داوری شد این‌طور برشمرد: داستان، شعر، ترجمه، تصویرگری، معارف و بخش مقاومت و انقلاب و بخش رضوی که بعداً اضافه شد.


همچنین گفت: اختتامیه پنجشنبه (۱۴ دی‌ماه) برگزار می‌شود و بعد آن، یکی از کارهایی که داریم انجام می‌دهیم تأسیس دبیرخانه دائمی ادبیات دینی کودک و نوجوان در قم است. شهر قم قطب دوم ادبیات کودک و نوجوان است و نویسندگان، شاعران و ناشران خوب کودک و نوجوان دارد.

دبیرخانه دائمی ادبیات دینی کودک و نوجوان تأسیس می‌شود


علی باباجانی از برگزاری سلسله‌نشست‌های ادبیات دینی کودک و نوجوان خبر داد: در مسیر داوری آثار، سلسله نشست‌های تخصصی ادبیات دینی کودک و نوجوان داشتیم که ۱۰ جلسه بود در شهرهای قم، تهران، اصفهان و مشهد برگزار شدند.

دبیر این دوره از جشنواره درباره حمایت از آثار برگزیده در جشنواره عنوان کرد: انتخاب‌شدن آثار در جشنواره، از نویسندگان و ناشران حمایت می‌کند. آقای سعیدی، مدیرعامل به‌نشر نیز به ما قول داد که کتاب‌های برگزیده از هر ناشر را خریداری کنند و در فروشگاه‌های به‌نشر قرار دهند.

وی درباره کشف استعدادهای جدید طی برگزاری جشنواره گفت: قبلاً که دوره‌های مختلف جشنواره در تهران برگزار می‌شد، نزدیک به ۸۰ درصد از برگزیده‌ها هم اهل تهران بودند؛ اما حالا از تبریز، کردستان، همدان و اصفهان برگزیده داریم.

علی باباجانی همچنین درباره نوع فعالیت دبیرخانه دائمی کتاب سال «سلام» گفت: وقتی کسی به دنبال ادبیات دینی کودک و نوجوان می‌گردد بیشتر به ناشران قم مراجعه می‌کند و آثار آن‌ها و همین باعث شد که بخواهیم این دبیرخانه را به‌زودی تأسیس کنیم. دبیرخانه در سراسر کشور فعالیت خواهد کرد و صرفاً در قم نیست‌.

در پایان برخی از اهداف برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی «کتابِ سلام» اعلام شد: حمایت از پدیدآورندگان، مترجمان، تصویرگران و ناشران کودک و نوجوان، تقدیر از پیشکسوتان متعهد ادبیات کودک و نوجوان، تأسیس دبیرخانه ادبیات دینی کودک و نوجوان، شبکه‌سازی بین فعالان و تأثیرگذاران ادبیات کودک و نوجوان، ایجاد پل ارتباطی بین اهالی ادبیات کودک و نوجوان و معرفی نشریات کودک و نوجوان.

مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی «کتابِ سلام» پنجشنبه (۱۴ دی‌ماه ۱۴۰۲) ساعت ۱۸ تا ۲۰ در قم، ساختمان ستاد دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط