پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
اطلاع‌رسانی کتاب باعث معرفی اثر به مخاطب می‌شود

قم - برگزیده جشنواره کتاب سال «سلام» با اشاره به اینکه عدم اطلاع‌رسانی خوب درباره کتاب باعث می‌شود مخاطب از چاپ کتاب مطلع نشود، گفت: اطلاع‌رسانی کتاب باعث معرفی کتاب به مخاطب می‌شود.

حجت‌الاسلام محمد مهاجرانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با اشاره به برگزاری جشنواره‌های کتاب محور گفت: اصولاً جشنواره‌ها برکت زیادی دارند حتی اگر جایزه اهدا نشود باز ارزشمند است چرا که قبل از اینکه جایزه تعلق بگیرد و به مراسم اختتامیه برسیم، آثار فراوانی به جشنواره می‌رسد و توسط داوران محترم ارزیابی می‌شود.

وی تاکید کرد: همین برای آثار منتشر شده خیلی کمک می‌کند و نقاط قوت، نقاط ضعف و ابتکارات آثار مشخص می‌شود.

برگزیده جشنواره کتاب سال سلام گفت: در این جشنواره‌ها نویسنده جدید معرفی و دیده می‌شوند لذا اگر این جشنواره‌ها نباشد کتاب صرفاً منتشر می‌شود و خیلی خوب دیده نمی‌شود لذا جشنواره بهانه‌ای برای ارزیابی و معرفی آثار است.

مهاجرانی تصریح کرد: مطلب دیگر که ارزشمند است این است که در کنار این‌ها گردهمایی اهل قلم، دوستی بین ناشران و نویسندگان که در یک مکان کنار هم جمع می‌شوند و خود نویسنده‌ها که با هم دیدار می‌کنند از جمله امتیازهای جشنواره است.

وی افزود: مراکز ارزیابی آثار در ایران خیلی زیاد نیست یکی آموزش و پرورش است و دیگری شورای کتاب کودک و یکی هم جشنواره‌هایی شبیه «کتاب سلام» که اتفاق می‌افتد. ۱۳ سال جشنواره سلام تعطیل بود و ما از ۱۳ سال ارزیابی آثار از زوایای مختلف محروم بودیم و این ضربه جدی به ادبیات کودک است.

این نویسنده با اشاره به مشکلات حوزه کتاب به‌ویژه کتاب کودک‌ونوجوان، یادآور شد: بالا رفتن هزینه نشر یکی از مشکلات این حوزه است. وقتی هزینه نشر بالا می‌رود اولین اتفاق در کیفیت آثار نمود پیدا می‌کند. برخی از ناشرین معتبر کتاب‌هایی که چاپ می‌کنند از کیفیت آنها می‌کاهند و تیراژ کتاب هم پایین می‌آید.

وی ادامه داد: مشکل بعدی در دنیای نویسندگان مشاهده می‌شود. برخی نویسندگان آدم‌های خلاقی هستند اما این ابتکار در بعضی از آثار خودشان را نشان می‌دهند و در بعضی آثار خیلی دیده نمی‌شود و برخی آثار شبیه آثار قبلی آنهاست. در دنیا شعر هم به همین گونه است.

مهاجرانی اضافه کرد: نکته سوم در زمینه اطلاع رسانی کتاب است. گاهی یک کتاب خیلی خوب چاپ می‌شود اما به دلایل مختلف درباره آن اطلاع‌رسانی خوبی صورت نمی‌گیرد و مخاطب از چاپ چنین کتابی با خبر نمی‌شود. این در حالی است اگر اطلاع‌رسانی خوبی صورت گیرد، کتاب‌ها بهتر به مخاطب معرفی می‌شوند.

نویسنده کتاب‌های «زیباترین عید» و «زیباترین جشن» درباره آینده ادبیات کودک‌ونوجوان، بیان کرد: بین آینده، گذشته و حال یک اتصال و ارتباط دقیق برقرار است. اگر وضعیت فعلی و حال مناسب نباشد، آینده هم خیلی مناسب نخواهد بود.

وی ادامه داد: نویسندگان هم باید با توجه به نیازهای کنونی و تغییر نگاه کودکان و نوجوانان به دنیا در آثارشان تحول ایجاد کنند. همه این‌ها در کنار هم اگر رخ دهد مسلماً آینده بهتری را خواهیم داشت.

مهاجرانی گریزی به آثارش زد و گفت: کتاب‌هایی که من می‌نویسم می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. برخی کتاب‌ها پیرامون موضوعاتی است که کودکان همیشه به آنها نیاز دارند، مثل مسائل اخلاقی یا احکام شرعی و معارف قرآنی، برخی آثار متناسب با اتفاقات روز است. مثلاً اکنون ماجرای فلسطین، غزه و کودک‌کشی که سابقه نداشته است از ابتدای جنگ فکرم را مشغول کرده است. من به عنوان یک نمی‌توانم بی‌اهمیت و بی تفاوت باشم از طرفی باید کاری انجام دهیم اما امکان حمایت فیزیکی و نظامی نداریم ولی می‌توانیم با سلاح قلم و هنرنمایی تا حدودی خدمت به مردم آنجا بکنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها