دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
اسارت، بهشت دفاع مقدس است / مستندی درباره مرحوم ابوترابی تا پایان سال منتشر می‌شود

حجت‌الاسلام ابوترابی؛ امام جمعه موقت تهران بیان کرد:یکی از برگ‌های زرین و بسیار زیبا و پرمحتوا و سازنده دفاع مقدس برگ زرین دوران اسارت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امام جمعه موقت تهران در مراسم رونمایی «ویکی آزادگان» اظهار داشت: دفاع مقدس برگ زرینی در تاریخ گذشته و آینده جهان اسلام و بشریت است. با اطمینان می‌توان گفت تمام دستاوردهای انقلاب اسلامی و تحولاتی که امروز در جهان اسلام مشاهده می‌کنیم، مرهون دفاع مقدس است. قطعاً اگر دفاع مقدس نبود یا ایران مقتدر نبود یا رنگ و بویی از اسلام و جمهوریت نداشت.

وی افزود: یکی از برگ‌های زرین، بسیار زیبا، پرمحتوا و سازنده دفاع مقدس، برگ زرین دوران اسارت است. اسارت بسیار زیباست. از هر دریچه که نگاه کنیم با مجموعه‌ای از معارف بی‌بدیل و زیبایی مواجه می‌شویم که در حیات بشری تکرارنشدنی است. در اسارت مجموعه‌ای از جوانان با مجاهدت سخت تا آخرین گلوله در میدان مجاهدت ایستادند و آن را مدیریت کردند.به هیچ چیز به جز به شهادت نمی‌اندیشند اما اراده خدا خلاف خواسته آنها بود که به اسارت دربیایند. در این اسارت هم کاری را سخت‌تر از مجاهدت در میدان آغاز کردند.

حجت الاسلام ابوترابی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدارها تاکید داشتند که این دستاورد عظیم دوران اسارت حفظ شده و ثبت شود. موسسه پیام آزادگان یک نهال برآمده‌ای است که شکل گرفته و با حضور و مشارکت خانواده آزادگان، بعد از چند دهه تلاش آثار و دستاوردهای ارزشمند آن در دسترس عموم قرار گرفته است.

غلامعلی قاسمی؛ مدیرعامل موسسه پیام آزادگان اظهار داشت: مجموعه علاقه‌مندان به مرحوم ابوترابی در موسسه پیام آزادگان، با توجه به رویکرد فرهنگ مقاومت و سبک زندگی اسلامی و انسانی آزادگان در زندان‌هاپیام‌های درخور و مفید و سازنده‌ای برای جامعه اسلامی دارد. به همین خاطر واژه مقاومت را در اساسنامه موسسه گنجاندیم. با توجه به مدیریت و درایت مقام معظم رهبری و فداکاری وفاداران به این راه این مفهوم مقاومت جان تازه‌ای پیدا کرد و مصداق آشکار و پرثمر و موفقی از خود نشان داد.

وی افزود: امروز همه ما وام‌دار شهیدان بوده و بر سر سفره آنها نشسته‌ایم. من به‌عنوان کسی که از نوجوانی در این راه بودم خودم را مدیون شهدا می‌دانیم. شهدای مدافع حرم جنس دیگری بودند که در فضایی پر از ابهام و پر تنش این راه را رفتند و به مقام شهادت رسیدند. این مقاومت فقط در مقابل دشمن جلوه نکرده بلکه در مقابل ظلم و آسیب‌های اجتماعی نمود داشته است. مقاومت و فرهنگ آزادگان، بخشی از فرهنگ دفاع مقدس است. دفاع مقدس هم برگ زرینی از جمهوری اسلامی ایران است. ما معتقد به این راه بوده و احساس وظیفه کردیم که باید این فداکاری‌های ترویج شود.

قاسمی بیان کرد: ما در موسسه پیام آزادگان فعالیت‌های زیادی داشتیم. هزاران هزاران صفحه و سند گردآوری شده، کتاب‌های زیادی تهیه و روانه بازار نشر شده است. علاوه بر اینها نشست‌های زیادی برگزار شده است. رویکرد فعلی موسسه که روی آن تاکید داریم این است که تمرکزمان را روی تاریخ فرهنگ و ثبت و ضبط و ترویج فرهنگ آزادگان در قالب آثار فرهنگی و پژوهشی بگذاریم.

همچنین افزود: نرم‌افزاری تهیه شده که تمام اسناد و عکس‌ها و… در آن ثبت و ضبط شده و برای استفاده عموم در حال تکمیل است. این نرم‌افزار پشتیبان همین ویکی آزادگان است. چندین سال پیش دانشنامه آزادگان را تهیه کردیم که در وزارت علوم به چاپ رسید اما این کافی نیست. ممکن است دانشنامه‌ها مورد استفاده عموم قرار نگیرد اما ویکی آزادگان این امکان را دارد که آزادگان اسناد، تصاویر و یادداشت‌های خودشان را در آن بارگزاری کنند. البته این امر با ویرایش و نظر کارشناسان منتشر می‌شود. همچنین مستندی درباره مرحوم ابوترابی تهیه شده است که تا پایان سال رونمایی و منتشر می‌شود.

رضا ملکی؛ طراح و ناظر و مشورت علمی پروژه ویکی آزادگان اشاره کرد: در نهادها و اسناد مختلف، مطالبی درباره آزادگان قرار دارد اما خیلی از مردم و پژوهشگران و هنرمندان ما به راحتی به آنها دسترسی ندارند و حتی از صحت آنها اطلاع ندارند. ایده ویکی آزادگان بر همین مبنا پایه‌ریزی شد و طرح اولیه آن تایید شد. ویکی آزادگان همانند دیگر ویکی‌ها قابلیت‌هایی دارد. اما سه ویژگی اصلی آن عبارتند از:

۱. داده‌ها و اطلاعات اسارت با قابلیت جستجو در آن قرار دارد؛

۲. اطلاعات این سامانه با نظارت موسسه پیام آزادگان و کارشناسان این حوزه ابتدا تایید شده و سپس بارگزاری می‌شود؛

۳. ویکی آزادگان این امکان را دارد که هر آزاده اسناد و اطلاعات خودش را بارگزاری کند. این اطلاعات راستی‌آزمایی و ویراستاری می‌شود و پس از آن منتشر می‌شود.

ملکی در ادامه گفت: این طرح ویکی آزادگان، برای همه حوزه‌ها قابلیت اجرا دارد. امروز نه فقط حوزه مقاومت، بلکه جهان امروز در دوراهی سازش و مقاومت قرار دارد. ملت‌ها باید یکی از این دو راه را انتخاب کنند. ویکی آزادگان تلاش می‌کند ماحصل اسارت را در اختیار عموم قرار دهد و راه و رسم مقاومت را به مردم نشان دهد.

میترا سمیعی؛ مدیر و مجری پروژه ویکی آزدگان گفت: این پروژه از ابتدای ۱۴۰۱ آغاز شده و نزدیک به دو سال طول کشید. هدف ما برای ایجاد ویکی آزادگان این بود که در یک چارچوب خاص یک فضایی را ایجاد کنیم که مطالبی را درباره آزادگان بارگزاری کنیم. سعی کردیم به دو زبان انگلیسی و فارسی تهیه کنیم چراکه این احساس نیاز مطرح شد که افراد با زبان دیگری این فداکاری‌های را بخوانند و درک کنند. ویکی آزادگان امکان جستجو با کلیدواژه، فهرست الفبایی، استفاده از دانشنامه‌ها را دارد. همچنین گاه‌شمار اسارت سید علی‌اکبر ابوتراب را در این ویکی آزادگان تعبیه شده است.

سعید اوحدی؛ آزاده جنگ اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در رشد و کمال انسان‌ها موثر است، بستر زمان است. دوران اسارات از این جهت دارای اهمیت زیادی است. در آموزه‌های دینی هم به این بستر زمان اشاره شده است. زمان با سرعت در حرکت است اما گاهی انسان‌ها به این بستر توجهی نمی‌کنند. برخی انسان‌ها نسبت به زمان حساس هستند و از این بستر برای رشد استفاده می‌کردند، مانند رزمندگان دفاع مقدس که به خواب غفلت نرفتند و به درجات عالی رسیدند. همانطور که رهبر معظم انقلاب می‌گویند که اینها گنجینه‌های ایران هستند.

وی افزود: ویکی آزادگان به تاریخ ورود کرده و اسناد معتبر را بیان می‌کند. این امر یکی از عوامل جلوگیری از تحریف تاریخ است. همانطور که رهبر معظم انقلاب می‌گویند این تاریخ‌نگاری و امانتداری در تاریخ می‌تواند موجب بصیرت و رشد و کمال انسان‌ها شود.

مسعود ده‌نمکی؛ کارگردان و نویسنده در وایا ناین جلسه اظهار داشت: ما هنوز نمونه‌ای جامع و کامل از جنگ و شهدا نداریم اما این امر برای آزدگان تحقق یافت و پس از ده سال به ثمر نشست.

نشست رونمایی از «ویکی آزادگان» در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها