شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۱
ذائقه نسل دوم و سوم مهاجرت تغییر کرده است/ در مجله «این‌ها» هیچ محدودیتی برای تولید محتوا نداریم

احمد مدقق، مدیرمسئول مجله «این‌ها» گفت: در سه دهه اخیر، مجلات بسیاری برای کودکان و نوجوانان افغانستانی در ایران منتشر شده است؛ اما با ذائقه مخاطب نسل دوم و سوم مهاجرت بسیار متفاوت است. از این جهت مجله «این‌ها» را با کمک دوستانم شکل دادیم و در تلاش هستیم که در این مجله، به دغدغه‌ها و ذائقه نسل دوم و سوم مهاجرت نزدیک‌تر شویم.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فاطمه خداوردی: «این‌ها» مجله جدید حوزه مطبوعات کودک و نوجوان است که در ایران منتشر می‌شود. «این‌ها» مجله نوجوانان افغانستانی است که احمد مدقق مدیرمسئولی آن را برعهده دارد و در بخش‌های مختلف براساس سلیقه و دغدغه‌های نوجوانان افغانستانی تهیه و تولید می‌شود. چرا «این‌ها»؟ چرا نوجوانان افغانستانی در ایران نیاز دارند که مجله‌ای برای خود و برای آرزوهایشان داشته باشند؟ چه زمان‌هایی این مجله منتشر می‌شود و چه اهدافی دارد؟

پاسخ این سوالات را از مدیرمسئول «این‌ها» در گفت‌وگویی که با او داشته‌ایم دریافت کرده و در این مطلب قرار داده‌ایم. تا کنون دو شماره از این مجله منتشر شده و سومین شماره آن در دست تهیه و انتشار است؛ بنابراین صحبت‌های مدقق می‌تواند اطلاعات خوبی به مخاطبان بدهد تا از شماره سوم، خواننده این مجله نوپا شوند. در ادامه گفت‌وگوی ایبنا با مدیرمسئول مجله «این‌ها» را می‌خوانید:

- سابقه فعالیت شما در ادبیات کودک و نوجوان به کجا برمی‌گردد؟

زمانی که مشترک مجله «سلام بچه‌ها» بودم داستان‌نویسی را شروع کردم؛ به همین دلیل فضای داستان‌نویسی من حال‌وهوای نوجوانانه داشت و تلاش می‌کردم داستان‌هایی بنویسم که در آن مجله چاپ و منتشر شود. اولین داستان من به نام «لوک بدشانس» در مجله «سلام بچه‌ها» در سال ۱۳۸۲ شمسی با حال‌وهوای نوجوانانه منتشر شد. بعد از انتشار اولین داستانم انگیزه و امیدواری زیادی پیدا کردم و فعالیت‌هایم را با مجلات کودک و نوجوان ادامه دادم تا سال‌ها بعد که وارد فضاهای داستان‌نویسی بزرگسال و حتی فیلم‌نامه‌نویسی شدم. با این‌حال ارتباط من با مجلات کودک نوجوان کامل قطع نشده بود و همین ارتباط، انگیزه و بهانه‌ای بود که برای مجلات و مطبوعات کودک و نوجوان، داستان بنویسم. سال ۱۳۹۰ نیز به کمک دوست خوبم مرحوم محمدسرور رجایی، ماهنامه‌ای به نام «باغ» برای کودکان و نوجوانان افغانستانی منتشر کردیم که انتشار آن تا سال ۱۳۹۷ ادامه داشت.

- چه دغدغه‌ای در زمینه کودک و نوجوان داشتید که تصمیم به راه‌اندازی و انتشار مجله «این‌ها» گرفتید؟

در سه دهه اخیر، مجلات بسیاری برای کودکان و نوجوانان افغانستانی در ایران منتشر شده است؛ از جمله مجله‌هایی که خود من، نقش مستقیمی در تولید و انتشار آن‌ها داشتم: برای مثال مجله «باغ» و مجله «کاغذ پران». تجربه‌ای که از این دو مجله به دست آوردم مواجهه با ذائقه متفاوت نسل دوم و سوم مهاجرت بود. من به این نتیجه رسیدم که آن محتوایی که به عنوان ادبیات کودک و نوجوان افغانستانی در ایران منتشر می‌شود بیش از اینکه نزدیک به ذائقه مخاطب ما باشد، بیشتر نوستالژی تولیدکنندگان، نویسندگان و هنرمندان است. آن‌ها نوستالژی کودکی خود را تولید می‌کردند که البته در جای خودش ارزشمند است؛ اما با ذائقه مخاطب نسل دوم و سوم مهاجرت بسیار متفاوت است. از این جهت مجله «این‌ها» را با کمک دوستانم شکل دادیم و در تلاش هستیم که در این مجله، به دغدغه‌ها و ذائقه نسل دوم و سوم مهاجرت نزدیک‌تر شویم.


- مخاطبان مجله «این‌ها» چه کسانی هستند؟

هر نوجوانی که بتواند با یک متن فارسی ارتباط برقرار کند صرف‌نظر از اینکه ایرانی باشد یا افغانستانی یا در هر کجای جهان؛ او می‌تواند به طور بالقوه مخاطب مجله «این‌ها» باشد. البته مخاطب اصلی ما نوجوانان افغانستانی‌ای هستند که در ایران زندگی می‌کنند؛ اما به این معنا نیست که نوجوانان ایرانی نمی‌توانند از مطالب این مجله استفاده کنند. اتفاقاً ممکن است به‌خاطر یک‌سری از تفاوت‌های فرهنگی مثلاً لهجه، گویش یا برخی از آداب و رسوم، این مطالب برای یک نوجوان ایرانی جذاب‌تر باشد.

- چه فعالیت‌هایی و در چه زمینه‌هایی برای تولید محتوا در مجله «این‌ها»، صورت می‌گیرد؟

در مجله «این‌ها» هیچ محدودیتی در تولید محتوا نداریم و طیف متنوعی از مطالب، از داستان تا افسانه‌های سرزمین مادری، شعر، معرفی کتاب و مستند و انیمیشنِ مناسب این هویت خاص که یک هویت آمیخته ایرانی‌افغانستانی است، تولید می‌شود و در کنار آن، گزارش‌هایی از محافل فرهنگی و جمع‌های مرتبط با نوجوانان «این‌ها» یی و گزارشی از میزگردهای تربیتی و فرهنگی که با حضور خود نوجوانان برگزار می‌کنیم و در نهایت، هر مطلبی نیز که به نوعی با فضاهای «این‌ها» یی مرتبط باشد به صورت متن و تصویر در مجله و به صورت متن و عکس و ویدیو در پلتفرم‌های فضای مجازی «این‌ها» منتشر می‌شود.

- مخاطبان چطور می‌توانند با برنامه‌های مجله «این‌ها» ارتباط بگیرند و از آن استفاده کنند؟

یکی از فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که ما به صورت جدی آن را دنبال می‌کنیم، برگزاری محفل‌ها و دورهمی‌های صمیمانه با حضور نوجوانان افغانستانی در هر کجای ایران است؛ هر جمع فرهنگی اعم از کتابخانه، گروه سرود، محفلی تشکیل شده از چند دوست، گردهمایی در یک مدرسه که در آن چندین نوجوان در کنار هم حضور دارند و…. آن‌ها می‌توانند در صورت تمایل با مجله «این‌ها» ارتباط برقرار کنند تا ما بدون هیچ تشریفاتی و در اولین فرصت با هماهنگی‌های دوطرفه، برنامه‌ریزی‌های یک دورهمی و محفل صمیمی را صورت دهیم. در این دورهمی‌ها با مجله «این‌ها» همراه می‌شویم و باهم در مورد فعالیت‌هایی که می‌توانیم در این زمینه انجام دهیم گفت‌وگو می‌کنیم. من از همین‌جا از تمام کسانی که دغدغه‌مند هستند، یک جمع فرهنگی دارند یا می‌خواهند که یک جمع فرهنگی درست کنند دعوت می‌کنم در صورت تمایل، همکاری خود را با مجله «این‌ها» آغاز کنند. کافی است یک پیام برای مجله «این‌ها» ارسال کنند تا گروه «این‌ها» با کمال افتخار و با خوشحالی به نزد آن‌ها بیایند.

- عبارت «این‌ها» به چه معناست و علت برگزیدن این نام برای مجله، چه بود؟

«این‌ها» ضمیر اشاره به جمع نزدیک و استعاره‌ای از یک جمع نزدیک و صمیمی است؛ به این معنا که اولاً این‌ها نزدیک هستند و از ما دور نیستند، دوماً تنها نیستند و باهم جمع هستند.
مخاطبان این نام، نوجوانان اصالتاً ایرانی و نوجوانان افغانستانی‌ای هستند که از نظر فرهنگی تا حد زیادی ایرانی شده‌اند؛ در مجله ما این‌ها به هم نزدیک‌اند و «این‌ها» یک رابطه دوسویه است.

- چند شماره از این مجله تا به امروز منتشر شده است؟ زمان انتشار هر شماره از مجله چه تاریخی است؟

تمام تلاش ما این است که این مجله را به صورت «دو ماهنامه» منتشر کنیم و امیدواریم که چالش‌های چاپ و انتشار را با موفقیت پشت سر بگذاریم. تاکنون دو شماره از مجله «این‌ها» منتشر شده و شماره سوم آن نیز آماده چاپ و انتشار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط