دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
لیست جاذبه های گردشگری مشهد

هر وقت صحبت از مشهد و سفر به این به شهر مقدس پیش می‌آید، ذهن اکثر مردم به سمت حرم مطهر امام رضا می‌رود؛ دریغ از آنکه جاهای دیدنی و گردشگری در شهر مشهد به‌قدری زیادند که گردشگران از شهرهای مختلف کشور خودمان و جهان به‌سوی خود جذب می‌کند. همچنین صنعت گردشگری در این شهر در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و برای هر نوع سلیقه‌ای تفریح و محل گردش وجود دارد.

لیست جاذبه های گردشگری مشهد

هر وقت صحبت از مشهد و سفر به این به شهر مقدس پیش می‌آید، ذهن اکثر مردم به سمت حرم مطهر امام رضا می‌رود؛ دریغ از آنکه جاهای دیدنی و گردشگری در شهر مشهد به‌قدری زیادند که گردشگران از شهرهای مختلف کشور خودمان و جهان به‌سوی خود جذب می‌کند. همچنین صنعت گردشگری در این شهر در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و برای هر نوع سلیقه‌ای تفریح و محل گردش وجود دارد.

در ادامه دیدنی‌ترین جاذبه های مشهد را به شما معرفی می‌کنیم:

حرم مطهر امام رضا

همان‌طور که همگی می‌دانیم برای زائران بازدید و زیارت حرم مطهر امام رضا در اولویت قرار دارد. در هنگام زیارت این مکان می‌توانید از مسجد گوهرشاد نیز بازدید کنید. اینجا جزو آثار تاریخی مربوط به دوره تیموری است. گنبد این مسجد دارای ۴۱ متر ارتفاع و مناره‌ها نیز هرکدام ۴۳ متر ارتفاع دارند. کاشی‌کاری‌ها، تابلوهای هنری جزو جذابیت‌های این مسجد زیبا هستند. همچنین موزه آستان قدس رضوی و چندین موزه دیگر نیز در داخل حرم وجود دارند.

کلیسای مسروپ مقدس

شاید با خواندن این تیتر برایتان سؤال ایجاد شود که در چنین شهر معنوی و مذهبی مربوط به شیعیان وجود کلیسا چطور امکان‌پذیر است؟ اما بهتر است بدانید که این کلیسا در میان مردم شهرت زیادی داشته و با نام کلیسای مریم مقدس نیز شناخته می‌شود. با اینکه این کلیسا چندان بزرگ نیست، اما با دو گنبد مخروطی شکل و صلیب‌های کوچک توجه هر بازدیدکننده‌ای را به‌سوی خود جلب می‌کند.

گنبد خشتی

گنبد خشتی در دوره تیموری ساخته‌شده و در دوران صفوی و قاجار تکمیل‌شده است. اینجا امامزاده نواده امام موسی بن جعفر است. جنس این گنبد بر اساس نامش از جنس خشت بوده و معماری زیبایی دارد. این گنبد خشتی سال‌ها قبل در لیست آثار ملی ایران ثبت‌شده است.

پارک کوهسنگی

از جاهای مذهبی شهر مشهد که بگذریم، نوبت به طبیعت و پارک‌های دیدنی و تماشایی آن می‌رسد. در هنگام خرید بلیط چارتر و سفر به مشهد در این پارک روحی تازه خواهید یافت و لحظات خوشی را تجربه خواهید کرد. کوهسنگی جزو مکان‌های تفریحی و جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد است که به‌عنوان دومین پارک شهر شناخته می‌شود. فضای این پارک همراه با استخر بسیار بزرگ در وسط آن زیبایی خاصی داشته و پله‌پله بودن آن تا مرتفع‌ترین نقطه کوه نیز سبب گشته تا به محلی باصفا تبدیل شود.

پارک وکیل‌آباد

پارک بزرگ وکیل‌آباد جزو مکان‌های دیدنی و مناسب برای گردش عصرگاهی در شهر مشهد است. این پارک در منطقه وکیل‌آباد واقع‌شده و با فضای سبز بی‌نظیر خود همگان را مجذوب خود می‌کند. در این پارک انواع درخت کاج و نار وجود دارد و با چشمه آب طبیعی خود موردتوجه و موردپسند همگان است، همین دلیل سبب می‌شود تا کمتر کسی به مشهد برود و از پارک وکیل‌آباد بازدید نکند.

باغ‌وحش وکیل‌آباد

در میان جاذبه‌های گردشگری در شهر مشهد باغ‌وحش جزو مکان‌هایی است که طرفداران زیادی دارد، مخصوصاً خانواده‌هایی که کودک خردسال داشته باشند، بهتر است راهی این باغ‌وحش شوند. باتوجه‌به اینکه باغ‌وحش مشهد مکانی قدیمی است، اما بااین‌حال امکانات خوبی برای میهمانان و بازدیدکنندگان در نظر گرفته‌شده است، برخی از امکانات عبارت‌اند از مانند رستوران، کافه، سرویس بهداشتی، پارکینگ، استودیو عکاسی با حیوانات.

چالیدره

اگر کمی از شهر مشهد فاصله بگیرید، حدوداً ۳۰ کیلومتر دورتر منطقه‌ای دیدنی و توریستی به نام چالیدره وجود دارد. در این منطقه امکانات متنوع برای تفریح در نظر گرفته‌شده است. همچنین دریاچه مصنوعی برای قایق‌سواری وجود دارد. یکی دیگر از تفریحات این مکان تله سیژ است که با سوارشدن به این وسیله از روی دریاچه عبور می‌کنید و زیبایی‌های اطراف شما را مدهوش خواهد کرد. سایر تفریحات در این منطقه عبارت‌اند از بانجی جامپینگ، ماهیگیری، برج گردان و زیپ‌لاین. علاوه بر این‌ها، در رستوران موجود در این منطقه می‌توانید غذاهای خوشمزه سفارش دهید.

باغ گیاه‌شناسی مشهد

باغ مشهد با نام باغ گیاه‌شناسی مشهد از سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرده است. در این باغ می‌توانید انواع گل‌وگیاه را ببینید و از زیبایی‌هایشان لذت ببرید. در باغ گیاه‌شناسی مشهد هوا بسیار تمیز بوده و از میهمانان از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ شب میزبانی می‌کنند. محل قرارگیری این باغ نیز به‌قدری خوب است که از طریق مترو، اتوبوس و تاکسی قابل‌دسترس است.

لیست جاذبه های گردشگری مشهد

در ادامه متن نوبت به جاهای دیدنی و تاریخی مشهد می‌رسد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

حمام مهدی قلی بیک

از جاهای دیدنی در مشهد می‌توان به حمام مهدی قلی بیک اشاره کرد که جزو قدیمی‌ترین حمام‌های شهر است. این حمام در دوره صفویه ساخته‌شده و با نام حمام شاه و حمام رضوی نیز شناخته می‌شود. در این حمام نقش و نگارهای زیبا با طراحی‌های تماشایی دل هر بیننده‌ای را می‌برد. مصالح بکار رفته در این حمام عبارت‌اند از ساروج، آهک، فلز، کاشی و شیشه. لازم به ذکر است که این حمام اخیراً به موزه مردم‌شناسی تبدیل‌شده است و در این موزه سبک زندگی مردم مشهد در زمان گذشته به نمایش گذاشته شده است.

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی، شاعر مشهور و گران‌قدر کشورمان در منطقه‌ای به نام توس در نزدیکی مشهد قرار دارد. همچنین چندین شاعر دیگر نیز در این آرامگاه به خاک سپرده‌شده‌اند. در شهر توس آب‌وهوا دلپذیر بوده و جزو مناطق توریستی در مشهد به شمار می‌رود. در واقع با رفتن به شهر توس با یک تیر دو نشان زده‌اید، به‌طوری‌که هم از آب‌وهوای آن لذت خواهید برد و هم اینکه از آرامگاه فردوسی نیز بازدید خواهید کرد.

آرامگاه نادرشاه افشار

یکی دیگر از بهترین جاهای تاریخی در شهر مشهد آرامگاه نادرشاه است که در باغ‌موزه نادری واقع‌شده است. این بنا در سال ۱۳۴۲ توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته‌شده است. در این موزه می‌توانید از اشیا و سلاح‌های قدیمی مربوط به دوران افشار تا قاجار بازدید کنید. این مکان برای دوست‌داران تاریخ جزو مکان‌های عالی به شمار و مسافران در طول سال‌ها برای بازدید به از این باغ با خرید بلیط تهران مشهد به این شهر سفر کرده و راهی این آرامگاه می‌شوند.

خانه ملک مشهد

خانه ملک به‌عنوان عمارتی قدیمی در شهر مشهد است که نظیر آن در شهر اصفهان قرار دارد. با خرید بلیط اصفهان مشهد می‌توانید از این خانه تاریخی نیز بازدید کنید. خانه ملک در قرن ۱۴ هجری شمسی ساخته‌شده و متعلق به حاج حسین ملک تاجر موفق آن دوران بوده است. معماری خانه ملک به‌قدری زیباست که تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و اروپایی است. در این خانه می‌توانید از کارگاه‌های صنایع‌دستی مانند سفال، سرامیک، فرش، سوزن‌دوزی و غیره بازدید کنید.

لیست جاذبه های گردشگری مشهد

خانه داروغه مشهد

یکی دیگر از خانه‌های قدیمی و مشهور در مشهد خانه داروغه است که به دستور یوسف خان هراتی آخرین داروغه مشهد ساخته‌شده است. اینجا ساختمانی زیبا با معماری بسیار متفاوت دارد. این خانه در کوچه‌پس‌کوچه‌های مشهد و در نزدیکی حرم مطهر واقع‌شده است. خانه داروغه بسیار معروف بوده و از سال ۱۳۹۱ با مرمت و بازسازی برای بازدید مسافران و دوستداران تاریخ آماده‌شده است.

کلام آخر

در سفر به شهر مشهد فقط زیارت و اماکن مذهبی وجود ندارند، بلکه با گزینه‌های متعدد جاذبه‌های تاریخی و تفریحی و گردشگری مسافران با هر نوع سلیقه‌ای که باشند از شهر مشهد راضی به شهر خود برمی‌گردند. در این متن نیز به طور خلاصه سعی بر آن شد تا برخی از جاهای دیدنی، تاریخی و گردشگری و تفریحی مشهد را بیان کنیم. مطمئناً بعد از بازدید از این جاذبه‌های دیدنی چهره‌ای متفاوت از شهر مشهد را خواهید دید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها