دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
شعر انقلابی زیرمجموعه شعر عاشورایی محسوب می‌شود

علی داوودی، شاعر و پژوهشگر ادبی بیان کرد: ادبیات انقلاب اسلامی بر مبنای انسانیت و آرمان‌های انسانی در حال حرکت است و می‌توان شعر انقلابی را زیرمجموعه شعر عاشورایی به حساب آورد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علی داوودی در برنامه «حوالی کتاب» شبکه اینترنتی کتاب درباره اشعار انقلابی، گفت: انقلاب به معنای دگرگونی است و ما در ادوار مختلف تغییر و تحولاتی در این حوزه داشته‌ایم و به پیوست آن سبک‌ها و مکاتب مختلفی شکل گرفته است؛ انقلاب اسلامی مقصد و آرمانی است که همه مردم به سمت آن در حال حرکت هستند و هرگونه اشعاری که در این مسیر و ذیل این تفکر تولید شود، شعر انقلابی محسوب می‌شود.

وی افزود: آرمان‌خواهی بزرگترین مرز و حدود این ادبیات است و در بین مضامین هم عدالت‌طلبی مختص انسان است. ادبیات انقلاب اسلامی بر مبنای انسانیت و آرمان‌های انسانی در حال حرکت است و می‌توان شعر انقلابی را زیرمجموعه شعر عاشورایی به حساب آورد.

این شاعر با اشاره به قالب‌های شعری رایج در زمان انقلاب، عنوان کرد: زمانی که مردم در شور و هیجان پیروزی هستند، طبعاً قالب‌هایی با ساختار موسیقیایی را مشاهده می‌کنیم که در آن قالب‌های کلاسیک احیا و به آنها توجه ویژه‌ای شد. ما با شاعران فعالی روبه‌رو هستیم که نسبت به جهان پیرامون، حوادث و مفاهیم جاری در جهان و مسائل زیستی توجه نشان می‌دهند و اکنون شاهد گونه‌های مختلفی از شعر با محوریت انقلاب اسلامی هستیم.

او درباره مواجهه شعر نو با موضوع انقلاب اسلامی، تصریح کرد: آگاهی حاصل تغییر در روند از زندگی است و به پیامد این تجربه قالب‌های شعری هم تغییر یافتند و شعر نو به وجود آمد. شعر نو، حاصل زندگی نو و جدیدی است که با تفنن حاصل نمی‌شود و همین گره‌خوردگی زندگی با شعر باعث شده که زندگی انسان ایرانی با انقلاب اسلامی عجین شود.

داوودی بیان کرد: شعر نو صرفاً تحول در قالب‌ها نیست و نو شدن نگاه است و قالب اگر سنتی باشد با نگاه جدیدی می‌توان به آن نگریست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها