دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
کتابداران دور از کتابخانه!

آموزش و پرورش درحالی آماده برگزاری آزمون استخدام می‌شود همچنان نسبت به احیای «پست کتابدار» مغفول است؛ چراکه مقرر شده مطابق ۱۲ سال گذشته کتابداران به‌عنوان مربی امور تربیتی و سبک زندگی، مشاوره و سلامت در مدارس فعالیت داشته باشند.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) -نفیسه خلیلی: قصه پُرغصه حذف پُست «کتابدار» از مدارس ۱۲ سال پیش آغاز شد. تصمیمی که کارشناسان حوزه کتابداری، استادان علم اطلاعات و دانش‌شناسی بارها نسبت به اتخاذ آن هشدار داده بودند و همچنان نسبت به ادامه این وضعیت گلایه‌مند هستند. متاسفانه آموزش و پرورش با آمدن هر وزیر در هر دوره، یکسری تصمیمات درست یا غلط را تجربه کرده است که ماحصل تصمیمات اشتباه گاهی تا سال‌ها جبران نشده است. سال ۹۰ وزارت آموزش و پرورش بخشنامه «ساماندهی نیروی انسانی ۸۹- ۹۰» را ابلاغ کرد. در ماده ۱۴ این بخشنامه آمده بود: «با عنایت به حذف کتابدار از دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی سال تحصیلی ۹۰ - ۸۹ نیروهای دارای پُست کتابداری پس از تبدیل وضعیت، صرفاً در بخش پرورشی به کار گرفته خواهند شد.» در آن سال، دلیل آموزش و پرورش برای حذف پُست کتابدار نداشتن بودجه برای استخدام ۷۰ هزار کتابدار عنوان شد. حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر وقت آموزش و پرورش، سال ۹۱ در اعتراض به حذف پُست کتابدار از کتابخانه‌های مدارس در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرد: «کتابداری را از مدارس حذف نکرده‌ایم، بلکه با تغییر روش و استفاده از مربیان پرورشی، ۶۰ هزار نیروی جدید را به‌عنوان کتابدار به مدارس تزریق کردیم.»

او در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود اعلام کرد: «سه‌هزار نیروی کتابدار مدارس به تدریج به سن بازنشستگی می‌رسیدند و وزارت آموزش و پرورش هم اجازه ندارد، نیروی جدید به جای آن‌ها استخدام کند.» او در این گفت‌وگو تمام نیروی‌های کتابدار کتابخانه‌های مدارس کشور را سه هزار نفر اعلام و تاکید کرده بود، ۹۷ هزار مدرسه کتابدار ندارند و با این تغییر آموزش و پرورش، ۶۰ هزار معاون و مربی پرورشی به‌عنوان کتابدار به کتابخانه‌های مدارس تزریق می‌شود. همان سال یعنی سال ۹۱، در واکنش به نامه سرگشاده جمعی از کتابداران و دانشجویان رشته کتابداری که در اعتراض به حذف پُست کتابدار در مدارس امضا شده بود، علی فرهادی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: «کتابخانه‌ها در مدارس کشور حذف نشده و فعالیتشان همچنان ادامه دارد، در سنوات قبل به آن دسته از مدارسی که دارای شرایط خاص بوده و یا تعداد کتاب‌های آن به حدنصاب می‌رسید، کتابدار تعلق می‌گرفت؛ بنابراین شامل همه مدارس نمی‌شد، درحال حاضر وظایف کتابدار به معاون و یا مربی پرورشی و فرهنگی سپرده شده و همان وظایف مطابق باگذشته درحال انجام است با این تفاوت که شمول تخصیص این عناوین پستی به مدارس در مقایسه با کتابدار، بیشتر است. در حالت جدید، بخشی از امور کتابخانه مدارس به گروه‌های دانش‌آموزی سپرده شده تا آنان نیز در آینده نقش خود را به‌عنوان یک شهروند مسئول در جامعه بهتر ایفا کنند و در ادامه تاکید شد؛ درحال حاضر نیز به برخی از مدارس خاص مانند مدارس استعدادهای درخشان مسئول کتابخانه تخصیص یافته است.»

کمتر از دو ماه دیگر سال ۱۴۰۲ به اتمام می‌رسد و آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال با وجود توصیه‌های مکرر انجمن کتابداری، دوستداران کتاب، استادان دانشگاه و استادان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی و البته با وجود قول مسئولان آموزش و پرورش برای احیای «پُست کتابدار»، هنوز کتابخانه‌های مدارس نیمه تعطیل و تعطیل است و کتابداری نیز در آن‌ها فعالیت نمی‌کند. سوال اینجاست که چرا تصمیمی که در یک برهه گرفته شد و سال‌های بعد با وجود اینکه اکثر کارشناسان معتقد بودند، این تصمیم درست نبود؛ تصحیح نشد؟

محسن حاجی زین‌العابدینی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی با اشاره به اینکه سال‌های سال است به دلیل کتابخوان و کتابشناس نبودن برخی مسئولان کشور، کتابخوانی و کتابخانه‌ها در کشور بی‌رونق است، می‌گوید: تا زمانی که یک مسئول خودش اهل کتاب نباشد، نیاز به کتاب و کتابخوانی و پژوهش را یک ضرورت نداند؛ نمی‌آید، اعتبار و بودجه‌ای را در اختیار مجموعه تحت پوشش خود برای تحقق و ترویج فرهنگ کتابخوانی قرار بدهد.

جامعه کتابداری دچار اوتیسم آموزشی

او معتقد است: «در کشورهای دیگر کتابخانه جزو سیستم آموزشی کشور است و مدرسه، معلم، دانش‌آموز و در مجموع تمام اجزای سیستم آموزش و پرورش بر مبنای ارتباط با کتاب و انواع کتابخانه‌های کلاسی، کتابخانه‌های باز و انواع کتابخانه‌های آموزشگاهی مباحث درسی را پیش می‌برند، اما متاسفانه در ایران برخی گمان می‌کنند نیازی به کتاب نیست و همین طرز فکر موجب می‌شود برای ترویج آن، زمان لازم، برنامه‌ریزی و البته انگیزه‌ای صرف نشود.» او در بخش دیگری از سخنان خود از جامعه کتابداری نیز انتقاد می‌کند و می‌گوید: «متاسفانه جامعه کتابداری ایران نیز در لاک خودش فرورفته است. اکنون موضوعی با عنوان «اوتیسم آموزشی» وجود دارد که مشغول فعالیت پژوهشی بر روی آن هستیم؛ این موضوع نوعی درخودفرورفتگی جامعه کتابداری است. در این وضعیت، جامعه کتابداری متاسفانه به دور خودش می‌چرخد و متاسفانه داده‌ها و علم و مهارت خودش را با نیازها و علوم روزجامعه تطبیق نمی‌دهد. هرچند این اتفاق هم به نوعی ناشی از تصمیم‌گیری‌های غلط در سطح کلان آموزشی است.»

امسال دفترچه استخدامی آموزش و پرورش درحالی منتشر شده که انواع و اقسام رشته‌ها مرتبط و غیرمرتبط در دفترچه استخدامی آموزش و پرورش جای داده شده است اما اثری از رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی نیست. حال چند سوال مطرح می شود. اول اینکه آیا اساساً آموزش و پرورش به احیای پست کتابدار می‌اندیشد یا خیر؟ سوال دوم این است، آیا بیش از ۷۰ هزار کتابخانه در مدارس کشور؛ نیاز به یک کتابدار متخصص برای تولید محتوا، هدایت و مشاور اطلاعاتی دانش‌آموزان و همچنین راهنمایی و افزایش آگاهی معلمان ندارد؟ در بسیاری از کشورها، کتابدار جزو کادر مدرسه محسوب می‌شود، همان‌طور که نیروهای خدماتی، معلم بهداشت، و معلم پرورشی و مشاور جزو ارکان مدرسه هستند.

زین‌العابدینی در واکنش به بی‌اعتنایی وزارت آموزش و پرورش نسبت به اهمیت پست کتابدار، می‌گوید: «نخستین مسئله این است که مدرسه براساس دانش و علم عمیق پیش برود نه براساس شبه‌علم و حفظیات صرف و مهم این است که محوریت کتاب در همه ارکان آموزش و پرورش موضوعی جدی تلقی شود.» شاید بهتر باشد بار دیگر مزیت‌های حضور کتابدار در کتابخانه‌ها بازگو شود؛ کتابداران می‌توانند مشاور اطلاعاتی بدهند، سواد اطلاعاتی و سواد رسانه‌ای معلمانمان و دانش‌آموزان را توسعه دهند، به یادگیری مادام‌العمر، یادگیری مستقل و تفکر انتقادی دانش‌آموزان کمک کنند، مشاوره‌های پژوهشی و آموزشی بدهند، به مدیریت رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و کمک به تولید محتوای صحیح در این رسانه‌ها کمک کنند. به داده‌کاوی و تحلیل داده‌های آموزشی که در مجموعه‌های مختلف است، بپردازند و در نهایت مسیر جست‌وجوی اطلاعات صحیح و دسترسی به اطلاعات مورد نیاز و درست را به افراد آموزش دهند. این موارد تنها گوشه‌ای از فعالیت‌هایی است که یک کتابدار با حضور در کتابخانه می‌تواند انجام دهد.

براساس اعلام آموزش و پرورش، سال آینده حدود ۷۲ هزار نفر در آزمون‌های مختلف استخدامی، اعم از گروه ابتدایی، گروه دبیری، هنرآموزان و گروه پرورشی و تربیت بدنی به استخدام آموزش و پرورش درخواهند آمد. جالب اینجاست که در دفترچه استخدامی آموزش و پرورش در سطح کارشناسی و کارشناسی‌ارشد شغل‌هایی مانند «تکنولوژی تولیدات زراعی و گیاهی»، «بهداشت مواد غذایی»، «، نانو بیومیمتیک»، «مهندسی متالوژی» و مواد، «مهندسی تولیدات دامی»، «مهندسی دریا» و حتی «صنایع چوب و مبلمان» وجود دارد اما در این میان جایی برای متقاضیان علم اطلاعات و دانش‌شناسی که خواستار ورود به کتابخانه‌های مدارس هستند، وجود ندارد؛ همان کسانی که اکنون ۱۲ سال است از آموزش و پرورش کنار گذاشته شده‌اند و امسال نیز گویا نیازی به حضور آن‌ها احساس نشده است!

مریم اسدی، عضو هیئت‌مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در این زمینه می‌گوید: «مطالبه دانش‌آموختگان ما و اینکه انتظار دارند دانش‌آموختگان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در این دفترچه و در ردیف استخدامی آموزش پرورش البته برای «پُست کتابدار» قرار بگیرد؛ یک مطالبه به‌حق است و متأسفانه وضعیت استخدام دانش‌آموختگان این رشته در سازمان‌های دولتی مطلوب نیست. به نظر می‌رسد حذف پُست کتابدار از ردیف‌های استخدامی آموزش‌وپرورش بی‌تأثیر نبوده و این موضوع نشانگر این است که متاسفانه کتاب و کتاب‌خوانی در یک نهاد بسیار مهم که وظیفه تعلیم و تربیت را بر عهده دارد، اهمیت چندانی ندارد و مسئولان از توانمندی‌ها و قابلیت‌های رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی آگاهی چندانی ندارند.» اسدی یاداور شد: «انجمن در همان سالی که پُست کتابدار حذف شد، طی اقداماتی سعی کرد مذاکراتی را با مسئولان این وزارتخانه انجام دهد و اعتراض جامعه کتابداری کشور و همین‌طور تبعات حذف کتابدار را یادآور شود.

به نظر می‌رسد؛ انجمن ارتقا کتابخانه‌های عمومی، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی ایران و حتی ادکا (اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی کتابداری ایران) می‌تواند نسبت به این موضوع واکنش و مطالبه داشته باشند. حتی هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی با حضور رئیس کتابخانه ملی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که همیشه پیگیر وضعیت معیشت کتابداران بوده و هست می‌توانند، درخواست استخدام کتابداران را در دفترچه آموزش و پرورش داشته باشند. این عضو هیئت‌مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران درباره واکنش انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران نسبت به این می‌گوید: «در سال‌های اخیر مکاتباتی با نهادهای مرتبط با رشته با سازمان امور اداری و استخدامی صورت‌گرفته است. به‌عنوان مثال، انجمن در دوره هفتم هیئت‌مدیره و بعد از آن در دوره هشتم انجمن نیز با آموزش و پرورش و سازمان امور استخدامی مکاتبات و جلساتی متعددی برگزار کرده است.» او در ادامه می‌افزاید: «در کمیته صنفی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی نیز شرح شغل‌ها و پست‌هایی که کارشناسان علم اطلاعات دانش‌شناسی می‌توانند احراز کنند، به سازمان امور استخدامی یادآوری شد و مشاغل جدید حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی باتکیه بر علم داده گردآوری و به سازمان امور استخدامی کشور ارسال شده است.»

به‌گفته اسدی، در بهمن‌ماه امسال نیز نامه‌ای از سوی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی به معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی برای طرح اشتغال ویژه دانش‌آموختگان ارسال شده است که از سوی نماینده انجمن که در آموزش و پرورش مشغول هستند در حال پیگیری است؛ البته انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی نسبت به این اقدام یعنی نبودن رشته کتابداری آموزشگاهی به کتابداران واکنش نشان داده است. این انجمن امسال نامه‌ای برای آقای فرهادی معاون برنامه‌ریزی و توسعه آموزش و پرورش ارسال کرده است مبنی بر اینکه شغل کتابدار آموزشگاهی به آزمون استخدامی اضافه شود. این نامه هم از طریق فکس و هم به‌صورت پُست برای وزارت آموزش و پرورش ارسال شده است.

کتابداران دور از کتابخانه!

در پایان باید گفت؛ «تا که از جانب معشوق نباشد کششی، کوشش عاشق بیچاره به جایی نرسد»

هرچند دانش‌آموختگان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی یا همان کتابداران می‌توانند در آزمون استخدامی شرکت کنند، البته در رشته‌های مربی امور تربیتی و سبک زندگی مربی، مشاوره و سلامت، اما پست کتابدار در این چارت استخدامی آموزش و پرورش نادیده گرفته شده است.

امیدواریم وزارت آموزش و پرورش با توجه به اینکه اکنون امکان جذب نیرو برایش فراهم است، به کتابداران به‌عنوان یک نیروی تخصصی مهم فکر کند و پُست کتابدار را که به دلیل نداشتن بودجه حذف شده بود، احیا کند. آموزش و پرورش با احیای پُست کتابدار و توجه به حضور قشر متخصص و کتابدار در کتابخانه‌های مدارس و قرار دادن کتابداران در ردیف استخدام آموزش و پژرورش می‌تواند تحولی جدی در سطح نهضت کتابخوانی ایجاد کنند زیرا کتابخانه‌های مدارس به اندازه همه ارکان و کادر مدرسه مهم هستند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • فری NL ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    چه عجب اساتیدمان حرفی زدند
    • سیما کمالی US ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      واقعا
  • Zahra IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    با سلام و با تشکر از زحمات شما عزیزان. اخیرا در استخدامی طرح زین الدین در پست شغلی مربوط به اداره کل فرهنگ و ارشاد نیز اثری از رشته کتابداری نبوده است. وزیر ارشاد، رئیس هیئت امنای نهاد باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشند.
  • راحیل مرادی IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    امیدوارم کتابدارها در آموزش وپرورش به کار گرفته شوند
  • طاهره سهرابی US ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    با سلام و سپاس از اهالی کتاب و کتابخوانی. بسیار مطالب سنجیده و بحقی بیان شده است. و امیدواریم که مسئولین هم با توجه به اهمیت این رشته، عنوان شغلی پست کتابدار را در کنار سایر عنوانهای شغلی زنده نگه دارند و از آن غافل نباشند.
  • کتابدار ارشد IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    درود به مساله مهمی پرداختین آفرین
  • کتابدار کتابخانه عمومی IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    تشکر از شما جهت توجهتان به کتابداران
  • مریم انصاری IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    خداقوت به خبرگزاری ایبنا خوشحالیم از اینکه مسائل کتابداران مورد توجهون قرار میگیره به امید اینکه بار دیگر کتابداران هم به کتابخانه های مدارس راه یابند.
  • سعیدی IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    من یک کتابدارم و واقعا ناراحت و نگران میشوم وقتی یک کودک با سنین متفاوت به کتابخانه عمومی مراجعه می کند و فکر می کند ما کتاب می فروشیم و یا برای هر کتاب بردن باید هزینه ای پرداخت کند، اصلا معنای کتاب و کتابخوانی از سنین کودکی باید اموزش داده شود که متاسفانه دومین خانواده کودکان یعنی مدرسه آن را حذف کرده است و در سنین دانشگاه انتظار داریم کودکان ما محقق و اهل مطالعه و تحقیق و پژوهش شوند .... پژوهش و مطالعه باید از سنین کودکی آموزش داد که این امر در کتابخانه ها اتفاق می افتد. و جوامع علمی کودکان شکل می گیرد. ... لطفا پیگیری کنید فقط به خاطر آینده کودکانمان
  • نرگس فرح بخش IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    با سلام و عرض تشکر از این مطالب ارزنده بله متاسفانه با حذف پست کتابدار از مدارس، آسیبی به کتابخوانی وارد شد که در دراز مدت دارد اثرات خود را نشان می دهد، الآن دانش آموزان حتی سواد خواندن معمولی را هم ندارند و نمی توانند روانخوانی بکنند، حتی کتاب های درسی خودشون رو. دانشجویان تحقیق ساده را بلد نیستند و همه اینها نشان از نبودن پست کتابدار در کتابخانه های مدارس است. بدون کتابخوانی، خیلی از تلاش های آموزشی هم بی نتیجه می ماند. متاسفانه مسئولان به اهمیت و ضرورت حضور کتابداران در مدارس واقف نیستند و آن را کاری می دانند که بقیه هم می توانند به عهده بگیرند. ما باید با کمک هم این دیدگاه رو تغییر بدیم که علم اطلاعات و دانش شناسی فراتر از حد تصورشان به ارتقای وضعیت آموزش و پرورش می تواند کمک کند.
  • حسن کتابدار IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    سلام. از خبرگزاری ایبنا تشکر میکنم بابت این خبر. خدا اجرتان بدهد. ادامه دهید تا آموزش پرورش مجاب شود که کتابخانه های مدارس بزرگ احیا شود و کتابدار تحصیلکرده در آنها اشتغال یابند.
  • بیات IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    سلام ممنون از شما بخاطر مطالبی که بیان کردید الان دست هر دانش آموز یک گوشی هوشمند به جای کتاب هست و دانش آموز حتی سواد خواندن یک کتاب قصه ساده رو نداره، وقتی به مدارس مراجعه می کنیم برای معرفی و جمع خوانی کتاب اکثر بچه ها جرات شرکت در برنامه رو ندارند چون نمی تونند از روی متن کتاب بدون غلط بخونن، اگر کتابخانه در مدارس مجدد راه اندازی بشن من کتابدار بجای اینکه هفته ای یکبار به مدرسه برم اونم با محدودیت وقتی که مدارس به ما میدن برای اجرای برنامه میتونم هر زنگ تفریح در کنار بچه ها باشم تا حداقل این نسل بتونه یک صفحه کتاب بدون غلط بخونه و از کتاب فراری نباشه.
  • کتابدار IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    امیدواریم این همه پیگیری‌ بالاخره یک روز به ثمر بشینه و پست کتابدار در مدارس احیا بشه.
  • چهره گشا ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی بیکار IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    با سلام کتابداران متخصص و دلسوز در واقع یار کمکی آموزش و پرورش در مدارس کشور به حساب می آیند که می توانند راه گشای مسائل و مشکلات مربوط به یادگیری آموزش تحقیق پروهش شوند و امور فرهنگی تربیتی دانش آموزان را سر و سامان دهند برپایی کتابخانه و تشویق به کتابخوانی و برگزاری کلاسهای مختلف فوق برنامه اعم از قصه گویی شاهنامه خوانی معرفی کتاب نشستهای کتابخوانی با دانش آموزان و مسئولان مدرسه و اولیا محیط مدارس را آموزش صرف و خشکی و بی روحی بیرون آورده و آینده درخشانی برای آینده سازان و خانواده هایشان رقم بزنند. به بنده و امثال بنده که نرسید امیدوارم کتابداران آینده برسند.
  • زیبا IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    با سلام مطالب بسیار مهم و ارزشمندی بیان شد و خوشحالم که به جایگاه کتابدار در مدارس توجه شود
  • فرنگیس جشیره نژادی IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    درود بر خبرگزاری ایبنا بخاطر پرداختن به چنین مسئله ی مهمی در حوزه ی کتاب و کتابداری
  • سعید قربانی IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    امیدواریم آموزش و پرورش به پست کتابدار توجه ویژه ای داشته باشه و این پست رو در مدارس احیا کنه با تشکر از شما
  • زهرا موحد IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    لطفا برای جذب فارغ التحصیلان رشته ی علم اطلاعات و دانش شناسی در آموزش و پرورش اقدام شود
  • جمالی زاده GB ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    متاسفانه در کشور ما تصمیم می‌گیرند بدون اینکه فکری به عواقب آن داشته باشند حذف کتابدار و کتابخانه از مدارس بزرگترین خیانت به نظام آموزشی کشور بود
  • فاطمه US ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    درود برشما مخصوصا در مدارس ابتدایی باید کتابخانه ها دایر شوند زیرا عادت به مطالعه در افراد از کودکی شکل می گیرد به امید جامعه کتاب خوان با وجود کتابداران پر تلاش..
  • نارگل US ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    سلام انشالله بار دیگر وجود کتابدار در مدارس همراه باکودکان نشاط و لذت خواندن همگام با کتاب را به ارمغان بیاورد.
  • یاسان IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    متاسفانه بسیاری از دانش آموختگان رشته کتابداری یا علم اطلاعات و دانش شناسی همچنان بیکار مانده اند،خود من با مدرک فوق لیسانس سالهاست در تلاشم که جذب شوم،امیدوارم لااقل به عنوان معلم پرورشی امتیازی برایمان قائل شوند،متاسفانه نهاد کتابخانه ها هم شرایط استخدامی پیچیده و ورودی کم دارد.
  • مریم IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    سلام من کتابدار نیستم ولی عاشق کتابخونه و کتابداران هستم پر از علم و اطلاعات هستن این قشر جامعه و متأسفانه همیشه مظلوم واقع شده اند هم از لحاظ اجتماعی و هم از لحاظ مادی بل اشکر
  • رحمان IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    خدا را شکر که خبر از کتاب و کتابداری شد. اینها تنها ظلم در حق کتابدار نیست ظلم به جایگاه علم و آموزش است
  • Poor librarian US ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    ان شاءالله روزی برسه که کتابداران به حق و حقوق خودشان بشکل کامل برسند.
  • کتابدارم IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    درد کتابداران بسیار است و فریادرسی هم نیست
  • هستی IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    کتابداران حتی در مجموعه خودشان نیز نادیده گرفته شده اند مسولین ما می آیند و میروند و به کتابداران فقط به عنوان نردبانی برای رسیدن های خودشان نگاه می کنند
  • آرام IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    تعداد کتابداران بسیار کم هست به طوری که اکثر کتابخانه ها تک نیرو هستند و چندین مسولیت به عهده دارند و جدیدا هر کاری انجام می دهند الا کتابداری چون از جایگاه اصلی فاصله گرفته و به کارهای بی مورد فرهنگی که هیچ اتباطی با کتابخانه ندارد مشغول شده اند
  • قصه پر غصه IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    چرا وقتی هیچ نهاد و سازمانی حاضر به استخدام کتابدار نیست نهاد کتابخانه ها با وجود فارغ التحصیلان کتابدای بیکار هر رشته ای دلش میخواد را استخدام میکنه
  • سکوت دردناک IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    چرا نهاد کتابخانه ها از طریق آزمون استخدامی نیرو نمیگیرد و جذب نیروهای ساعتی از طریق مصاحبه باعث شده بازار پارتی بازی در استان ها داغ بشه
  • بوشهر NL ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    ممنونم که به کتابخانه و کتابداران توجه کردین
  • فریده IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    مطالب بالا درد دل همه ی کتابدارن کشور است واقعا وقت آن نرسیده که مسولین ودست اندرکاران از خواب غفلت بیدار شوند ونگاه درست وحقیقی به کتاب ،مطالعه ودر نتیجه به کتابدار داشته باشند ما کتابداران حتی بیشتر از وظیفه ای که داریم برای اعتلای فرهنگ کشور کار میکنیم با همه سختی های کار عاشقانه پا در این میدان گذاشتیم اما از کسانی که میتوانند کاری برای این رشته ی مهم ومغفول مانده در جامعه کنند وجایگاه کتابدار را درکشور درست جلوه دهند ونمیکنند از آنها نخواهیم گذشت وبه خدای قادر حواله شان میکنیم
  • طاهره ایلخانی IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    کتابداران در کشور بسیار مظلوم و خاموش هستند و هیچ مسئولی برای این جامعه فرهنگی ا زشی قائل نمی شود، و توقع بالا رفتن سرانه مطالعه را دارند😔😔😔
  • ایلخانی یزد IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    متاسفانه فرهنگ، کتاب کتابداری در کشوری که ادعای فرهنگ را یدک می کشد، در عمل بی ارزش و اصلا به آن توجهی نمی شود
  • طاهره ایلخانی IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    کتاب و کتابخوانی در کشور ما بسیار غریب مانده و متولیان اصلا برای آن ارزشی قائل نیستند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها