سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
ادبیات عامه با موسیقی نواحی و مقامی در بوشهر هم‌نوا می‌شود

بوشهر – ادبیات عامه و موسیقی نواحی و مقامی در جشنواره اقوام «فستیوال کوچه» در بوشهر با هم هم‌نوا و همراه می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، فستیوال کوچه بعد از چهار سال وقفه به‌دلیل شیوع کرونا در تازه‌ترین دوره خود به شکل متفاوتی به نمایش بخشی از ادبیات فولکلور جنوب و ادبیات عامه و موسیقی اقوام مختلف ایرانی خواهد پرداخت.

این رویداد که در واقع جشنواره اقوام شناخته می‌شود، به همت جمعی از نخبگان فرهنگی این منطقه بر مبنای هنر بومی محلی و شناسایی و بازنمایی ظرفیت‌ها و ابعاد زیباشناختی فرهنگ و هنر فولکلوریک ایران بنیانگذاری شده است.

عمده تمرکز فستیوال کوچه در دوره‌های ابتدایی بر معرفی موسیقی نواحی و مقامی ایرانی اعم از بوشهری، گیلکی، بلوچی، کردی، عاشیقی، لری و… گذاشته شد ولی شورای سیاست‌گذاری این رویداد در سومین دوره درصدد برآمده‌است تا در کنار اجرای صحنه‌ای موسیقی نواحی و اقوام مختلف ایرانی، پرتره‌ای از ادبیات عامیانه و فولکلور ایران به‌ویژه قصه‌ها و داستان‌های جنوبی را در مکان‌های مختلفی از بافت تاریخی بوشهر ارائه کند.

در این راستا، برنامه‌های متنوعی را با حضور چهره‌های ادبی و فرهنگی ملی و استانی برنامه‌ریزی کرده است که در طول این جشنواره اجرایی خواهند شد. در اولین شب این فستیوال (چهارشنبه، دوم اسفند)، ساعت ۲۰ «شب نیمه؛ قصه‌ها و ترانه‌های کار روی دریا» با حضور و روایت ناخدا رسول غریبی، نقاش و نویسنده بوشهری در اسکله ظلم‌آباد بوشهر اجرا می‌شود.

«شب ناداستان» برنامه ادبی دیگری است که همزمان با شب سوم فستیوال کوچه (جمعه، ۴ اسفند) ساعت ۲۱:۳۰ با حضور داریوش غریب‌زاده، فیلمساز و داستان‌نویس و احسان عبدی‌پور، نویسنده و سینماگر بوشهری در میدان محله بهبهانی بافت تاریخی برگزار خواهد شد.

همچنین در این زمینه، برنامه «قصه‌های عامیانه» با حضور سروش صحت، نویسنده و کارگردان سینما در چهارمین روز این رویداد (شنبه، پنجم اسفند) ساعت ۱۵:۳۰ در عمارت حاج‌رئیس‌التجار برگزار می‌شود و شب «داستان‌های بومی و زندگی معاصر و یادنامه منوچهر آتشی» با حضور اردشیر رستمی، بازیگر و نویسنده نیز دیگر برنامه‌ای است که در حوزه ادبیات ساعت ۱۹ یکشنبه، ششم اسفندماه در هتل ژرمانسیکا واقع در بافت تاریخی بوشهر برگزار خواهد شد.

از دیگر برنامه‌های ترکیبی این فسیتوال می‌توان به «شب دهم؛ سینه‌زنی در بوشهر، ماجراها و آواها» با بزرگداشت جهانبخش کردی‌زاده (بخشو)، نوحه‌خوان پرآوازه جنوب (ساعت ۱۸، هفتم اسفندماه) در میدان هلیله (میدان پریزاد) و شب شروه (ساعت ۱۹، چهارم اسفند) در میدان بهبهانی اشاره کرد که بخش‌هایی از ادبیات عامه و موسیقی بومی بوشهر و نوحه‌خوانان مطرح این دیار را معرفی می‌کنند.

به گزارش ایبنا؛ سومین «فستیوال کوچه» از ۲ تا ۸ اسفندماه با حضور گروه‌های موسیقی نواحی و چهره‌های ادبی و هنری کشور در عمارت تاریخی حاج رئیس‌التجار واقع در بافت تاریخی بوشهر برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها