دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
معماری استان تهران بررسی شد

کتاب «مجموعه مقالات کنگره‌های استانی؛ چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران: استان تهران» به نگارش اسکندر مختاری طالقانی در نوبت اول در ۱۴۰۲ در ۹۲۰ صفحه به قیمت ۶۵۰ تومان در ۲۰۰ نسخه به همت انتشارات پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری منتشر و وارد بازار کتاب شد.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «مجموعه مقالات کنگره‌های استانی؛ چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران: استان تهران» به نگارش اسکندر مختاری طالقانی در نوبت اول در ۹۲۰ صفحه به قیمت ۶۵۰ تومان در ۲۰۰ نسخه به همت انتشارات پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری منتشر و وارد بازار کتاب شد.

کتاب «مجموعه مقالات کنگره‌های استانی؛ چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران: استان تهران» با موضوع معماری؛ معماری ایران؛ معماری در تهران و برگزاری مراسمات و کنگره هایی است که در خصوص معماری در ایران و تهران شکل‌گرفته است.

این کتاب به مجموع بررسی‌هایی از آثار معماری ماندگار، روایات و حفاظت از برخی بناها، خیابان‌ها و مراکزی می‌پردازد که به تاریخ و فرهنگ ایران - تهران مربوط می‌شود. همچنین گزارش‌های مختلفی را از کنگره‌های معماری و پژوهش در معماری و شهرسازی در سال‌های گذشته به نگارش درآمده است که می‌تواند برای مخاطب اصلی جزء منبع مهمی محسوب شود.

نویسنده این کتاب در قسمت ابتدایی کتاب ضمن توضیحات اولیه در باب معماری و شهرسازی در ایران گفته است: «کنگره‌های تاریخ معماری و شهرسازی ایران که چهارمین دورهٔ آن در مرحلهٔ اول استانی برگزار شد ابزاری است نیرومند در جهت راهنمایی و روشنایی راه این شناخت. به گواه اسناد تاریخی و مطالعات و تحقیقاتی که در سالیان اخیر منتشر شده‌اند منطقه شهری تهران که کلان‌شهر تهران به‌عنوان پایتخت ایران در آن استقرار دارد از اعصار کهن سابقه زیست جوامع انسانی را در دل خود دارد».

«پایتختی تهران از سال ۱۲۰۰ هجری قمری این فرصت را فراهم نمود که تهران شاهدی بر تحولات معماری و شهرسازی در طی دو سده اخیر باشد. تحولاتی که سنت‌های زیست کهن را به کناری نهاد و همراه با جریان‌های معماری و شهرسازی دیگر عرصه‌های گیتی، تجربیات و دست آورده‌ای دیگری را رقم زد که شناخت و ارزیابی آن دغدغهٔ اندیشه‌ورزانی است که تاریخ معماری و شهرسازی را دنبال می‌کنند».

البته که کتاب «مجموعه مقالات کنگره‌های استانی، چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران: استان تهران» منحصر به کنگره‌های استان تهران و تاریخ و معماری استان تهران است، اما برای مطالعات معماری و شهرسازی در تهران، الزاماً نباید فقط بحث یک شهر را مدنظر داشته باشیم؛ بلکه در تاریخ معماری کلی ایران بالاخص در دو قرن اخیر این شهر جایگاه منحصربه‌فردی دارد به همین منظور است که کنگره‌های مختلفی در باب معماری و شهرسازی صورت‌گرفته است.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم: «تهران به دلیل اینکه به‌عنوان پایتخت ایران یادآور مکان تاریخی است در طی هزاران سال یکی از مهم‌ترین مراکز زیستی بشر در نجد و بالاخص دالان جنوبی البرز بوده است، به عبارتی تهران امروزه بسیار فراتر از «طهران» دیروز و روستای گذشته است و مراکز اصلی آن در طی ادوار تاریخی تغییر پیدا کرده است تا به شکل امروزی درآمده است».

ضمن اینکه در کتاب «مجموعه مقالات کنگره‌های استانی؛ چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران: استان تهران» تهران به‌عنوان ایرانی تلقی شده است که در محدوده‌ای بسیار کوچک‌تر و تأثیر آن بر سرزمین‌های مختلف بوده است. همچنین به‌واسطه ارزش‌آفرینی‌هایی که تهران دارد نه‌تنها در سطح ایران سبکی منحصربه‌فرد در معماری و شهرسازی پیدا کرده است؛ بلکه این را ظرفیت را از خود نشان داده است تا این سبک را تبدیل به ارزش جهانی کند.

«مجموعه مقالات کنگره‌های استانی؛ چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران: استان تهران» کتابی است جامع و به‌عنوان منبع اصلی و مهمی تلقی می‌شود که در باب موضوع معماری و شهرسازی تهران با استناد مجموعه‌ای از مقالات و گزارش‌هایی در این عنوان گردآوری شده است.

آن چیزی که در این کتاب حائز اهمیت است بررسی و پژوهش کلی در سطح تهران بزرگ و استان تهران است و هیچ‌گونه بحث معماری و شهرسازی از قلم نیفتاده است.

کتاب «مجموعه مقالات کنگره‌های استانی؛ چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران: استان تهران» برای معماران، محققان شهرسازی در سطح استان تهران، اساتید خبره در حوزه معماری، ساختمان و شهرسازی مناسب و قابل بهره خواهد بود.

این کتاب به نگارش اسکندر مختاری طالقانی در نوبت اول در ۱۴۰۲ در ۹۲۰ صفحه به قیمت ۶۵۰ تومان در ۲۰۰ نسخه به همت انتشارات پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری منتشر و در بازار کتاب به‌عنوان منبع مهم در حوزه معماری و شهرسازی تهران به فروش می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها