یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۵
تقویت خلاقیت ذهن با دانش نامحدود

کتاب «خلاقیت تصویری» نوشتهٔ مجید آزادبخت، کتابی بر اساس دانش بصری برای مخاطبان نیازمند آگاهی و دانش از دنیای هنر و خلاقیت موجود در تصاویر است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مهدیه سادات نقیبی: کتاب «خلاقیت تصویری» نوشتهٔ مجید آزادبخت توسط انتشارات آکادمی پازل در دو جلد تمام‌رنگی در ۱۴۰۲ با ۵۰۰ نسخه به قیمت ۴۹۵ تومان منتشر شده است.

کتاب «خلاقیت تصویری» جلد اول در نوبت دوم ۱۴۰۲ منتشر شده است و جلد دوم آن در نوبت اول ۱۴۰۲ منتشر شده است. این دو کتاب با عنوان خلاقیت تصویری راهنمای آموزشی در سطح متوسط برای هنرجویان و هنروران با گرایش نقاشی، گرافیک، سینما و تئاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین می‌توان منبع مهم و جامعی برای هنرجویان در مقطع کنکور محسوب شود.

این کتاب را نه‌تنها می‌توان در سطح کنکور استفاده کرد؛ بلکه در سطح دانشگاه هم می‌توان از آن بهره تخصصی برد.

مجید آزادبخت به‌عنوان نویسندهٔ این دو کتاب در مقدمه‌ای نوشته است: «درس خلاقیت تصویری درسی است سهل و ممتنع؛ هم بسیار ساده به نظر می‌رسد و هم خیلی پیچیده، عده‌ای راحت با آن ارتباط برقرار می‌کنند و عده‌ای هم هر چه بیشتر تلاش می‌کنند، برایشان ابهام بیشتری ایجاد می‌کند. همچنین در ادامه گفته است: بیشتر دانش‌آموزان با واژگان تخصصی این درس ناآشنا هستند و عدم پاسخگویی به سؤالات به دلیل ناآشنا بودن بامعنی واژگانی است که در متن پرسش‌ها استفاده شده است. برای رفع این نقیصه تمام لغات و اصلاحات این درس را استخراج نموده‌ام، واژگان را معنی کرده و تعدادی را پرکاربردترین آن‌ها به‌صورت تصویری ارائه داده‌ام.»

مهم‌ترین سرفصل‌های این کتاب در جلد یک و دو عبارت است از: مبانی هنرهای تجسمی (عناصر بصری و کیفیات بصری)، گرافیک (آرم، پوستر، تایپوگرافی، چاپ، پایه و اصول صفحه‌آرایی)، تجزیه‌وتحلیل تصاویر و برداشت حسی از تصاویر

کتاب «خلاقیت تصویری» علاوه بر اینکه کتابی برای دانشجویان و هنرجویان در مقطع کنکور می‌باشد می‌تواند منبعی برای مشاوران محسوب شود همچنین دانش‌آموزان و هنرجویان می‌توانند از این کتاب به‌عنوان منبع تست استفاده کنند.

نکته حائز اهمیت در این کتاب بنا بر گفتهٔ نویسنده این است که: تمام کلاس‌های خلاقیت تصویری حول محور ۳ سرفصل گفته شده می‌چرخد و سرفصل‌های فرعی این درس در کتب دیگر مورد غفلت واقع شده است که در این کتاب به‌صورت کامل و جامع به آن پرداخته شده است. سرفصل‌هایی چون: سبک‌های هنری، نگارگری، هنرهای تمدن باستانی، تکنیک‌های عکاسی، انواع گونه‌های خوشنویسی، صنایع‌دستی، هنر ایران باستان و تکنیک و ابزارشناسی

نکتهٔ مهم و قابل‌تأمل در این کتاب این است که نویسنده دروس درک عمومی هنر و خلاقیت تصویری را هم‌پوشانی داده است و دیگر هنرجو لازم نیست به کتب دیگر رجوع کند. کتاب «خلاقیت تصویری» در جلد اول با ۹ فصل به عناوین ابتدایی برای آموزش و درک و فهم خلاقیت تصویری اشاره کرده است و در جلد دوم به یازده فصل با عناوین تخصصی خلاقیت تصویری در نمونه‌های مختلف خلق هنر بصری اشاره داشته است.

کتاب «خلاقیت تصویری» در دو جلد از جزئی‌ترین‌های خلاقیت در تصاویر آغاز می‌کند تا به مهم‌ترین و پیچیده‌ترین‌های خلق تصاویر در هنر بصری می‌پردازد. در خوانش مقدمه شاید به نظر برسد این کتاب برای هنرجویان و دانش‌آموزان مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ اما حقیقت این است که کتاب «خلاقیت تصویری» جامع و پر از اطلاعات مهم و جذاب در دنیای زندگی است که از دانش آن باید استفاده کرد و به آگاهی نسبتاً خوبی در این حوزه رسید.

این کتاب ارتباط انسان و نگاه او را در حوزه تصویر و ذهن قوی‌تر می‌کند و به مخاطب این فرصت را می‌دهد تا بادقت بیشتری به جزئیات اطراف نگاه کند و بتواند تحلیل درست از فضای اطراف خود با جزئی‌ترین‌ها داشته باشد.

بنابراین کتاب «خلاقیت تصویری» یک کتاب جذاب، پر از دانش و آگاهی از دانش بصری برای مخاطبانی است که به‌صورت تخصصی در این حوزه هستند و نیازمند آگاهی و دانش بیشتری از دنیای هنر و خلاقیت موجود در تصاویر نیز می‌باشند.

کتاب «خلاقیت تصویری» نوشتهٔ مجید آزادبخت توسط انتشارات آکادمی پازل در دو جلد تمام‌رنگی در ۱۴۰۲ با ۵۰۰ نسخه به قیمت ۴۹۵ تومان منتشر شده است. این کتاب در جلد اول در نوبت دوم ۱۴۰۲ منتشر شده است و جلد دوم آن در نوبت اول ۱۴۰۲ منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها