چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
معارف قرآنی باید در بیان روزمره ما تحقق پیدا کند

خوزستان-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: انقلاب ما قرآنی و فرهنگی است و باید تلاش کنیم معارف اصلی و قرآنی در بیان روزمره تحقق پیدا کند.

مجید منادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، بیان کرد: در برخی از کشورهای اسلامی تعهد و برنامه‌های متعددی در زمینه قرائت قرآن چه از بُعد تعداد، وکمیت بیشتر از ایران است و این خلأ همیشه در کشور وجود دارد.

منادی با بیان اینکه باید در نظام انقلاب اسلامی بر حوزه فرهنگ قرآنی تمرکز و تأکید کنیم، اظهار کرد: اگر چه ممکن است در گفتمان عادی و روزمره از انقلاب قرآنی کمتر به‌کار می‌بریم، اما باید تلاش کنیم معارف اصلی و قرآنی در بیان روزمره تحقق پیدا کند.

آیات قرآنی در ادبیات و میراث شعری ردپای آن وجود دارد

منادی افزود: در کشور رفتار، عملکرد، انقلاب و شهید دادن مردم، قرآنی است؛ یعنی بر مبنای قرآن است و اساس نهضت انقلاب اسلامی یک آیه قرآنی است و آن آیه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَفُرَادَی» (سبأ، ۴۶) است. این یک معرفت قرآنی است که در ادبیات و میراث شعری ما نیز ردپای آن وجود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به تلاقی بهار طبیعت با بهار قرآن تصریح کرد: این تقارن الهام بخش و درس آموز است و ان‌شاالله بتوانیم از این تقارن زیبا و فضای معنوی استفاده کنیم و هیچ استفاده‌ای بهتر از نور قرآن کریم نیست.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان عنوان کرد: «می‌خوانمت» شعار مشترک نمایشگاه‌های قرآن و عترت امسال در کل کشور است. مسأله قرائت قرآن کریم مهم است و به همین علت شعار نمایشگاه امسال «می‌خوانمت» نامگذاری شد.

معارف قرآنی باید در بیان روزمره ما تحقق پیدا کند

منادی ادامه داد: به نظر می‌رسد برای اولین بار در دوره انقلاب اسلامی همه دستگاه‌های فرهنگی برای چند برنامه قرآنی از جمله حفظ قرآن و طرح «زندگی با آیه‌ها» اولویت قائل شدند و این همراهی برای اولین بار است که در نهادها شکل می‌گیرد.

نمایشگاه قرآن می‌تواند خلأ تبیین معارف قرآنی در زندگی برای جوانان و نوجوانان پُر کند

دبیر شورای فرهنگ عمومی خوزستان یکی از اهداف در برگزاری نمایشگاه قرآن با شعار «می‌خوانمت» و طرح «زندگی با آیه‌ها» را تحقق پیدا کردن معارف قرآنی در زندگی روزمره دانست و افزود: نمایشگاه قرآنی عاملی است که می‌تواند خلأ تبیین معارف قرآنی در زندگی را، برای جوانان و نوجوانان پُرکند.

منادی ادامه داد: با توجه به تلاقی ایام ماه مبارک رمضان با تعطیلات نوروزی و مناسب‌های دیگر، تصمیم بر این شد نمایشگاه در بازه زمانی برگزار شود که همه بتوانند از آن استفاده کنند و نمایشگاه تحت الشعاع مناسبت‌های دیگر قرار نگیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه غرفه‌های متنوعی در نمایشگاه پیش بینی شده است، گفت: محتوای نمایشگاه، قرآنی است، اما این محتواها در قالب‌های متنوع فرهنگی و هنری عرضه می‌شوند.

برنامه‌های قرآنی شهرستان‌ها تحت عنوان «سنت‌های رمضانی» در نمایشگاه معرفی می‌شوند

وی یکی از نقاط قوت نمایشگاه امسال را توجه به تجربیات موفق قرآنی استان دانست و بیان کرد: خوزستان یک استان قرآنی است و هر منطقه و شهری به شکل خود این فعالیت‌ها را دارد. مثلاً عین دو، یک منطقه قاری‌خیز است. یا جلسات خانگی قرآن در دزفول سابقه زیادی دارد و در حوزه فرهنگی اثرگذاری بالایی دارند و برنامه‌های قرآنی شهرستان‌ها تحت عنوان «سنت‌های رمضانی» در نمایشگاه معرفی می‌شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان از ۱۵ فرور مصادف با ۲۳ رمضان به مدت پنج روز پذیرای عموم مردم به‌ویژه علاقه‌مندان به حوزه قرآن و عترت است.

منادی یادآور شد: در این نمایشگاه ۱۱۲ غرفه در بخش محصولات فرهنگی و قرآنی، حجاب و عفاف، کودک، بخش‌های هنری و صنایع دستی قرآنی وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها