پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸
شیوه‌های تدریس تعلیمات اجتماعی در دوره‌ ابتدایی منتشر شد

ایلام- مؤلفان ایلامی؛ کتاب شیوه‌های تدریس تعلیمات اجتماعی در دوره‌ ابتدایی را منتشر کردند.

حبیب‌الله محمودیان یکی از مؤلفان کتاب شیوه‌های تدریس تعلیمات اجتماعی در دوره ابتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، گفت: آموزش و پرورش در مراکز علمی و آموزشی به صورت دانشی منسجم، منظم و تخصصی درآمده و تصور عدم تحول در آموزش و پرورش امری غیرممکن به نظر می‌رسد. بنابراین تکیه کردن بر اصول قدیمی و روش‌های سنتی تدریس، جوابگوی تعلیم و تربیت کنونی نیست.

وی ادامه داد: فرآیند آموزش و پرورش به دلیل گستره وسیع مراکز علمی و پژوهشی، لحظه به لحظه در حال تغییر، تحول و دگرگونی است. به دلیل کشف اصول، فنون و روش‌های اثربخش جدید و یا اصولی که دستخوش تغییر واقع می‌شوند، باید کتاب‌های درسی در مقاطع زمانی مختلف تحت چنین شرایطی بر مبنای یافته‌های جدید علمی شاهد تغییرو تحول باشند.

این مؤلف پیشکسوت ایلامی ادامه داد: تجربه نشان داده که تدریس منظم و منسجم و اثربخش نیاز به تخصص دارد. اگر معلم به الگوها، مهارت‌ها و فنون تدریس آشنا نباشد، نمی‌تواند در کار آموزش، تدریس و یادگیری موفقیتی به دست آورد. برای رسیدن به این هدف، برنامه‌ریزان دستگاه‌آموزش و پرورش از تمام ظرفیت ها برای تحول وتوسعه بهره جسته اند.

وی ادامه داد: در این راستا، تلاش شده تا متخصصان تعلیم و تربیت، روش‌های تدریس متکی بر یافته‌های علمی را جهت استفاده مدرسان و معلمان در مراکز تربیت معلم و مدارس کشور برای دروس مختلف تهیه و تدوین نمایند.

مؤلف کتاب «جغرافیای تاریخی و باستان‌شناختی هلیلان» ادامه داد: هر چند در این زمینه تلاش‌ها استمرار داشته، اما با روند تغییرات در ساختار اجتماعی جامعه و نیازهای روز دانش‌آموزان و فراگیران هم‌خوانی مطلوب نداشته است. کتاب‌های مطالعات اجتماعی در دوره ابتدایی دارای ویژگی‌ها، الگوها و ظرافت‌های تخصصی‌است که در راستای تحقق اهداف آموزشی و پرورشی و مطابق با قوانین و مقررات اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی، اقتصادی و … حاکم بر جامعه ایرانی تهیه، تدوین و ارائه شده است.

مؤلف کتاب «اطلس زیارتگاه‌های استان ایلام» ادامه داد: معلم این درس باید از توان علمی و تخصصی لازم برای ورود به عرصه فرایند آموزش، تدریس و یادگیری در جهت تعلیم و تربیت اثربخش دانش‌آموزان برخوردار باشد.

وی ادامه داد: در این کتاب تلاش شده تا ضمن تدوین و ترسیم اهداف دروس مورد نظر، در بررسی محتوا به نکات کلیدی آنها نیز اشاره شود. علاوه بر آن، در مواردی الگوها، روش‌ها و برخی فعالیت‌ها برای تدریس آنها پیشنهاد شده است.

مؤلف کتاب «جغرافیای تاریخی و باستان شناختی سرزمین دیوالا» با اشاره به وجود برخی از مشکلات ادامه داد: این نوشتار، تلاشی برای دستیابی به الگوهای تدریس مطالعات اجتماعی در دوره ابتدایی است. بدیهی است که روش‌های ارائه شده در این کتاب نمی‌تواند خالی از اشکال باشد.

وی تصریح کرد: از جمله این مشکلات، مطرح نشدن هدف‌های تربیتی در حیطه های سه‌گانه بوده است. لذا برآن شدیم تا هدف‌های آموزشی مربوط به آنها بیشتر مورد توجه قرار گیرد و یا حداقل مراحل شناختی در آموزش مطالب و مفاهیم مدنظر قرار گیرد.

محمودیان خاطر نشان کرد: تلاش شده تا فنون و مهارت‌های تدریس مجموعه کتاب‌های تعلیمات اجتماعی بر اساس خط‌مشی و سیاست‌های کلان نظام آموزش و پرورش و راهبردهای ترسیم شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تدوین و ارائه شود.

مدیرمسئول و صاحب امتیاز فصلنامه مطالعات ایلام‌شناسی هدف کلی کتاب را آشنایی دانشجویان با روش‌ها، الگوها و شیوه‌های تدریس کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی عنوان کرد و با اشاره به اهداف جزیی کتاب، تصریح کرد: آشنایی دانشجویان با مفاهیم، اصطلاحات، تعاریف و اهداف مطالعات اجتماعی در دوره ابتدایی، آشنایی با روش‌ها و الگوهای مطالعات علمی و عملی و مبانی نظری در آموزش مطالعات اجتماعی، آشنایی با مطالعات علمی و روش‌های پژوهشی مجموعه مطالعات اجتماعی، به کارگیری و بررسی محتوای کتاب‌های مطالعات اجتماعی، رسانه‌های مورد نیاز در جریان تدریس و بهره گیری از شبکه‌های اجتماعی مرتبط و کانال‌های آموزش مجازی و… از دیگر اهداف جزیی این کتاب است.

به گزارش ایبنا؛ کتاب شیوه‌های تدریس تعلیمات اجتماعی در دوره ابتدایی، تالیف حبیب‌الله محمودیان (۱۳۲۹) و آزاده محمودیان (۱۳۶۴) در سال ۱۴۰۳ با طرح جلدی از لیلا دهبالایی، به قیمت ۲۶۵ هزار تومان در ۲۰۸ صفحه توسط انتشارات زاگرو چاپ و منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها