دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۷
نصرالله قادری در درام نویسی فراتر از امر واقع حرکت کرده است

صادق رشیدی، پژوهشگر مطالعات نظری هنر و ادبیات عنوان کرد: نصرالله قادری ریشه در خاستگاه‌های خود دارد و در عین حال براساس منابع با زمانه خود پیش می‌رود؛ قادری در حوزه درام نویسی فراتر از امر واقع حرکت کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، صادق رشیدی در آیین رونمایی «نمایشنامه راه طی شده» که عصر امروز، ۲۰ فروردین در حوزه هنری برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت یاد شهید مرتضی آوینی و تبریک هفته هنر انقلاب، گفت: از حدود سال ۱۳۸۰ آثار قادری را خواندم و با دیدگاه وی آشنایی دارم. قادری در حوزه درام و تئاتر به حقیقتی دست یافته که کمتر کسی در حوزه هنر نویسندگی این راه طی شده را ادامه داده است. هنرمندانی داریم که دائم در راه طی شده در جست‌وجویی حقیقت هستند و متحمل رنج‌ها و بیماری‌هایی شده‌اند که قادری از جمله این هنرمندان است و بنده شاهد این رنج بوده‌ام. این کار چندین پیش متن دارد که مبتنی بر جهان بینی عمیق برخاسته از نهج البلاغه و نوشته‌های شهید آوینی و تجربه‌های خود نویسنده از دوره‌های همزیستی با شهید آوینی است.

رشیدی ادامه داد: این نویسنده ریشه در خاستگاه‌های خود دارد و در عین حال براساس منابع با زمانه خود پیش می‌رود. قادری در حوزه درام‌نویسی فراتر از امر واقع حرکت کرده است. تئاتر یک هنر مردمی است اما اینکه تصویر واقعی یک شهید با یک زبان استعاری و شاعرانه به تصویر کشیده شود تا حتی مخاطب عام هم متوجه مطلب شود، کار هنر است. گاهی احکام افلاطونی در قلم وی احساس می‌شود زیرا گاهی از عالم واقع فاصله می‌گیرد و یک درام چندجانبه را خلق می‌کند قادری صاحب سبک و متکی بر مکتب حقیقت و همواره در جست‌وجوی از دست رفته است، همچنین دارای دیدگاه جهان بینی و بینش است. حرکت کردن براساس روح زمانه را در رمان‌های این چنینی می‌بینیم، این نمایشنامه شعار ندارد و گفتارهایی برخاسته از نوشته‌های شهید آوینی است.

وی با اشاره به اینکه قادری روح جستجوگر دارد، گفت: این مسئله در نوشته‌های وی کاملاً آشکار است. قادری همواره در حال نوشتن و جست‌وجو است و در تئاتر زندگی واقعی دارد. ریشه‌ها و دیدگاه‌های وی را باید در لابلای نوشته های او جست‌وجو کرد تا بتوانیم قضاوت منصفانه در مورد آن داشته باشیم. او ساحت‌های چندگانه در حوزه های مختلف فعالیت خود دارد و همچنین عمق دانش در حوزه های مختلف را در آثار او می‌توانیم مشاهده کنیم.

نصرالله قادری در درام نویسی فراتر از امر واقع حرکت کرده است

کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز در سخنانی اظهار کرد: نصرالله قادری سال‌ها در مجله سوره همکار شهید آوینی بوده و نسبت به شهید آوینی شناخت داشته و اشراف کامل بر شخصیت وی دارد. به همین دلیل قادری را برای نوشتن نمایشنامه انتخاب کردیم. تمام تلاش ما این بوده که امسال یا سال آینده در سالگرد شهادت شهید آوینی این نمایشنامه را بر روی صحنه ببریم و دین خودمان را به این شهید والا مقام در حوزه هنری ادا کنیم.

نمایشنامه «راه طی شده» را براساس خطبه شقشقیه امام علی (ع) نوشتم

در پایان این آیین، نصرالله قادری به تشریح نمایشنامه های خود پرداخت و گفت: نمایشنامه «راه طی شده» را براساس خطبه شقشقیه امام علی (ع) نوشتم. مرد جهان دیده و ناصر نصراللهی از جمله کارکترهای این نمایشنامه هستند.

نصرالله قادری در ادامه به قرائت بخشی از این نمایشنامه پرداخت.

نصرالله قادری در درام نویسی فراتر از امر واقع حرکت کرده است


در پایان با حضور نویسنده نمایشنامه و طراح جلد، صادق رشیدی و کوروش زارعی از نمایشنامه «را طی شده» رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها