یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲
مادران و همسران شهدا حلقه روایت نشده گنجینه دفاع مقدس

خوزستان- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: بخش مهمی از تاریخ دفاع مقدس اختصاص به مادران و همسران شهدا دارد اما تاکنون کمتر از آنها در گنجینه دفاع مقدس روایت شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، مجید منادی در مراسم رونمایی از کتاب «هم‌نفس مادران» پاسداشت مادران شهدا در ایذه، با بیان اینکه مسئولیت در حوزه فرهنگ و هنر وظایفی بر عهده ما قرار می‌دهد، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت اصیل، مهم و جریان‌ساز و تاریخی که در خوزستان با موضوع دفاع مقدس و قوم بختیاری در شهرستان ایذه وجود دارد، حضور مسئولان در برگزاری چنین مراسم‌هایی واجب و مایه دلگرمی برای مردمان آن شهرستان است.

منادی با اشاره به فعالیت موسسه شهید اسکندری در ایذه برای حمایت از انتشار کتاب هم‌نفس مادران بیان کرد: رونمایی این کتاب با حمایت موسسه یادگار شهید اسکندری ایذه، نقطه عطفی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در شهرستان ایذه است و با شناختی که از ظرفیت شهرستان‌ها داریم هربار با مناسبتی این توانایی‌ها به فعلیت رسیده و با یک برنامه جهادی، دغدغه‌مند و نقطه زنی در بخش فرهنگ، روایت‌های نهفته از گنجینه دفاع مقدس استخراج شده و این استخراج باید مستمر ادامه یابد.

گنجینه‌های فرهنگی بخش بزرگ دفاع مقدس هنوز روایت نشده است

وی ادامه داد: اگر جایی به ویژه در حوزه‌های فرهنگی خلاء وجود دارد نشان می‌دهد که گنجینه‌های فرهنگی بخش بزرگ دفاع مقدس هنوز روایت نشده و به نقش مادران و همسران شهدا کمتر پرداخته شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه پرفروش‌ترین کتاب‌ها، کتاب‌های دفاع مقدس هستند، عنوان کرد: پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی، فیلم‌هایی هستندکه از زاویه دید خود به دفاع مقدس پرداخته‌اند و علت این موضوع دل‌های آماده و نگاه احترام‌آمیز مخاطب و مردم نسبت به شهدا و گنجینه عظیم دفاع مقدس است و از سوی دیگر ظرفیت‌هایی که در دفاع مقدس وجود داشت، جنگ نبود بلکه به تعابیر حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری دانشگاه بود.

منادی با بیان اینکه شهید به واسطه نام و حرکتش شناخته شده است، اما روایت مادران و همسران شهدا کمتر پرداخته شده است، تصریح کرد: همسران و مادران شهدا به علت حجب و حیا و نجابتی که دارند در زمینه دفاع مقدس روایت آنان شنیده نشده و امیدواریم با حرکت‌های مردمی و دغدغه‌مندانه‌ای همانند حرکت رویش انقلابی موسسه یادگار شهید اسکندری ایذه بتوانیم جنگ حوزه رسانه غرب در افکار و ذهن مردم نسبت به ما و شهری که به سلحشوری، غیرت، نجابت، سخت‌کوشی و وطن دوستی معروف است، را فعالیت‌های فرهنگی تغییر دهیم.

زیبا کیانی راوی کتاب هم‌نفس همسر شهید به عنوان یکی از بانوان تأثیرگذار انتخاب شد

نویسنده کتاب «هم‌نفس مادران» به خبرنگار ایبنا درخصوص ویژگی‌های این کتاب بیان کرد: موسسه تاریخ شفاهی شهید اسکندری ایذه به دنبال بانوان و آقایان اثرگذار در جریان انقلاب بود و برای مراحل تحقیق و پژوهش این کتاب یک تیم تشکیل داد که در این مسیر زیبا کیانی راوی کتاب هم‌نفس همسر شهید به عنوان یکی از بانوان تأثیرگذار انتخاب شد.

پریسا مرادی با اشاره به نقش راوی کتاب هم‌نفس مادران عنوان کرد: کیانی از جمله بانوان اثرگذار در روند شکل‌گیری انقلاب و دفاع مقدس بود که در دوران دفاع مقدس پشتیبان جنگ و جریان‌ساز بود و پس از جنگ به دنبال شناسایی مادران و همسران شهدا بود و همنفس انس و الفت آنان شد.

وی ادامه داد: مراحل تحقیق و پژوهش کتاب دو سال زمان برد و مصاحبه‌های گسترده از سبک زندگی زنی بختیاری و کوچ نشین که در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع و پس از دفاع نقش مهمی را ایفا کرد، گرفته شد و در نهایت توسط انتشارات مرز و بوم مجموعه کتاب هم‌نفس مادران منتشر و در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

مرادی افزود: بانو کیانی محور همه مادران و همسران شهدا در ایذه است. شهرستانی که جنگ ندید اما بانویی تأثیرگذار توانست نقطه عطف دفاع مقدس مادران و همسران شهرستان ایذه شود.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    خیلی فوق‌العاده بود خیلییی زیاد اولین بار تو ایذه رو نمایی کتاب شد برنامه خیلی خوب بود بدون کم و کسری خیلی عالی بود از همگی تشکر میکنم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها