جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸
ضرورت ثبت جزئیات عملیات وعده صادق

در هفته آخر فروردین پژوهشگران، مولفان و اهل قلم در فرهنگ مقاومت و پایداری در واکنش به عملیات وعده صادق واکنش‌های فراوانی از خود نشان دادند و همگی بر این نظر بودند که جزئیات این عملیات باید در تاریخ ثبت و ضبط شود.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - هفته آخر فروردین در حالی طی شد که اخبار بسیاری را در چنته داشت، اخباری که در حوزه فرهنگ مقامت و پایداری شکل گرفت و سایر حوزه‌ها را تحت تاثیر خود قرار داد. عملیات وعده صادق انعکاس زیادی در داخل و خارج از ایران داشت و پژوهشگران و مولفان حوزه مقاومت را هم به تکاپو واداشت و هر کدام به نوعی به آن واکنش نشان دادند. واکنشی که به شکل یک یادداشت یا سرودن شعر در رسانه‌ها و فضای مجازی خود را نشان دادند. همچنین در هفته پایانی فروردین برخی از نهادها و سازمان‌های فرهگی فعالیت‌های خود را در سال جدید آغاز کردند و برخی کتاب‌ها تجدیدچاپ شد و بعضی نشست‌ها در زمینه معرفی یا رونمایی کتاب‌ها هم تشکیل شد. گزارش هفتگی حوزه فرهنگ مقاومت خلاصه‌ای از اخباری است که در این حوزه روی داد.

چاپ ششم آقازاده‌ها

«آقازاده‌ها» به چاپ ششم رسید

کتاب «آقازاده‌ها» یک پاسخ محکم است به این اتهامات و از آقازاده‌هایی نام می‌برد که نه تنها از موقعیت پدرانشان استفاده نکرده‌اند و باری بر دوش نظام نبوده‌اند، بلکه تمام هم‌وغمشان خدمت به انقلاب بوده و در این راه هم به شهادت رسیده‌اند. این کتاب از یک‌سو تصویرگر زندگی آقازاده‌هایی است که به جای تجارت دنیا و غوطه‌ور شدن در آن، تن به پُرسودترین معامله دادند؛ جان خویش را نثار راه الله کردند و از سوی دیگر نیز خواننده را میهمان خاطرات حیات پدرانی، خواهد کرد که بر عهد خود وفادار ماندند و چنان‌که پیمان بسته بودند تا با برپایی حکومتی زیر پرچم الله، به دست مستضعفان، خادم همان مردم پابرهنه و مستضعف باشند همان گونه، باقی ماندند.

نگاهی به سبک زندگی نسل‌ها در «پلاسما»

در ادبیات، به‌ویژه ادبیات داستانی، آن پرسش‌هایی که نویسنده پیش می‌کشد به اندازه پاسخ‌هایی که ارائه می‌کند اهمیت دارند. حتی برخی معتقدند که کارِ بخش جدی ادبیات – یا حداقل یکی از وظایف آن – طرح یک یا چند پرسش و درگیر کردم ذهن خواننده با آن‌هاست. فاطمه شایان پویا نیز در «پلاسما» چنین کرده است. او در این رمان، به آینده‌ای نه‌چندان دور می‌رود و بعد به گذشته برمی‌گردد و در این رفت و برگشت، بر مسئله تغییرات اجتماعی و دگرگونی در سبک زندگی نسل‌های مختلف از یک جامعه (جامعه ایران) تأمل می‌کند. هم به چرایی این دگرگونی توجه دارد و هم به چگونگی آن، اما – از آنجا که می‌کوشد داستانی خواندنی را روایت کند، نه تحلیلی جامعه‌شناختی ارائه دهد – از زبانی شاعرانه و لطیف، و لحنی ساده و صمیمی برای مواجهه با آن چرایی و چگونگی استفاده می‌کند.‌

نکات خواندنی در «ناگفته‌های جنگ سی‌وسه‌روزه»

صفاءالدین تبرائیان، پژوهشگر و مترجم معتقد است که مطالعه کتاب «ناگفته‌های جنگ سی و سه روزه» برای حال و هوای این روزها بسیار مناسب است. «ناگفته‌های جنگ ۳۳ روزه» به قلم علی حسن خلیل، وزیر اسبق دارایی لبنان و عضو هیئت رئیسه جنبش امل نوشته شده و صفاءالدین تبرائیان در انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی آن را به فارسی ترجمه کرده است. یکی از نکات برجسته این کتاب، گفتار اختصاصی نبیه برّی، رئیس مجلس لبنان در مقدمه ترجمه فارسی آن است.

نگاهی دوباره به فلسطین در «ترنج و زیتون»

«ترنج و زیتون» اثری پیرامون مسئله فلسطین و عملیات طوفان‌الاقصی و علل و نتایج آن است که در آن جابری انصاری بحث و تأملاتی گسترده و ریزبینانه در این خصوص داشته است. این کتاب به قلم دیپلمات کهنه‌کار ایرانی حسین جابری انصاری در واقع تأملاتی درباره جنگ غزه، فلسطین و اسرائیل است. جابری انصاری که به‌عنوان یک سیاستمدار و دیپلمات کهنه‌کار ایرانی، سال‌ها به‌عنوان کارشناس مسئول میز فلسطین، مشاور عربی و آفریقایی وزیر خارجه، رئیس گروه مطالعات خاورمیانه و خلیج فارس دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی و سخنگوی وزارت امور خارجه فعالیت داشته و تجربه و شناخت بسیاری از مسأله فلسطین دارد، در کتاب حاضر ماجرا را از اصل منازعه فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی آغاز می‌کند و در فصول مختلف به شرح و بسط و چالش‌های آن می‌پردازد.

جزئیاتی از تشکیل یگان موشکی در «خط مقدم»

مرتضی قاضی، مولف و پژوهشگر کتاب «خط مقدم» اثری از فائضه غفارحدادی با محوریت زندگی شهید حسن طهرانی مقدم روایتی درباره تشکیل یگان موشکی ایران است که مقطع زمانی، مرداد سال ۶۳ تا دی سال ۶۵ را دربرمی‌گیرد.

«خط مقدم» به قلم فائضه غفارحدادی که در آن روایتی داستانی و مستند از تشکیل یگان موشکی ایران ارائه می‌کند. این کتاب که به پژوهش محمدحسین پیکانی و با محوریت زندگی شهید حسن طهرانی‌مقدم به نگارش در آمده، از شخصیت‌پردازی خوبی برخوردار است؛ به طوری که خواننده کاملاً می‌تواند با شخصیت‌هایی که از نقش‎‌های فرعی در رمان برخوردار هستند نیز ارتباط برقرار کند، آنها را بشناسد و با آنها تعامل خوبی داشته باشد.

ضرورت ثبت تجارب نظامی در ایران و فرایران

امیرمحمد عباس‌نژاد، نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدسمعتقد است: کتاب «ایرانی‌ها آمدند» دو روایت از آزادسازی نبل و الزهرا، است. این کتاب دارای دو بخش است که هر بخش روایت جداگانه‌ای دارد. بخش اول را احمد حاج محمدطاهر روایت کرده است و روایت بخش دوم را سردار محمدعلی حق بین به عهده گرفته است. کتاب همانطور که در ابتدای متن گفته شد در مورد آزادسازی نبل و الزهرا دو شهر شیعه‌نشین سوریه است که ایرانی‌ها در آزادسازی این شهرها نقش پررنگی داشتند.

با نوشتن خاطرات فرماندهان و نیروهای حاضر در حمله پهبادی و موشکی به اسرائیل می‌توان این روزهای مهم و تاریخی را بهم پیوند زد. همانطور که جی‌جی رنیر، مورخ هلندی می‌نویسد: «تاریخ، داستان تجارب انسان‌های فعال در جوامع است.»

پررنگی خاطرات نسب به کتابهای پژوهشی درباره ارتش

هنگامی که بازار کتاب کشورمان را در جستجوی کتابی درباره ارتش زیرورو می‌کنیم، می‌بینیم که چقدر در این زمینه کمبود و کاستی وجود دارد. اگر کتاب‌هایی را که به شهدا و ایثارگران ارتش اختصاص دارند - و بیشترشان در دسته خاطرات جای می‌گیرند [۱] - در نظر نگیریم، درباره نقش و عملکرد این سازمان نظامی در چند دهه اخیر بسیار کم پژوهش شده و کم نوشته‌اند. آن چند عنوان قابل‌اعتنا هم که به چشم می‌خورند، متعلق به سال‌های گذشته هستند

نیاز به دسترسی به اطلات برای ثبت عملیات وعده صادق

جواد کلاته عربی، پژوهشگر و مولف: همان‌طور که می‌دانید مسئله فلسطین و رژیم اشغالگر قدس مسئله امروز ما نیست، بلکه از قبل انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره)، شهید مرتضی مطهری و بسیاری از علمای اسلام به صورت جدی مطرح شده بود. با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی این موضع، قوت و انسجام بیشتری پیدا کرد و به یک تقابل میان مدافعان نخستین قبله مسلمانان با رژیم اشغالگر قدس تبدیل شد.

ارزش این اقدام تاریخی که در تقابل تاریخی حق و باطل است، در حقیقت از ارزش ماجرا کم نخواهد شد. بخشی از این روایت، ثبت و ضبط اصل ماجراست. البته ما در این حوزه با موانعی مواجه هستیم، یعنی نویسندگان و پژوهشگران ما با مشکل دسترسی به اطلاعات روبه‌رو هستند. بخشی از اطلاعات را می‌توان از رسانه‌های مختلف پژوهش و گردآوری کرد. اگر ان‌شاءالله نیروهای مسلح پای کار بیایند و همکاری کنند و اطلاعات دقیق‌تری ارائه دهند، آن موقع خواهیم توانست این ماجرا را به عنوان یک روایت تاریخی ثبت و ضبط کنیم که افتخار ماست و به عنوان سند تقابل حق و باطل باید حفظ شود. البته در سایر عرصه‌ها مانند تولید مستند و آثار رسانه‌ای باید به این موضوع پرداخته شود. باید روایت تمام آنچه رخ داده به عنوان یک سند تاریخی مهم برای انتقال آن به عنوان یک نقطه اوج و مبارزه ما با استکبار جهانی که سمبل باطل در دنیاست ثبت و ضبط شود.

آغاز دوره باشگاه کتابخوانی جوانی جمعیت خانه نسا

صبح پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳، دوره باشگاه کتابخوانی جوانی جمعیت خانه نسا (اولین کانون فرهنگی تبلیغی جوانی جمعیت) با مشارکت موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با حضور مادران و زنان نخبه با محوریت نقش ایشان در جوانی جمعیت کشور درمحل گالری فکه موزه ملی انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد.

ثبت تاریخی جزئیات عملیات وعده صادق

جواد کامور بخشایش، پژوهشگر و مولف دفاع مقدس و ادبیات پایداری: جمهوری اسلامی در تمام مقاطع تاریخ بر فراز و فرود خود همواره عزت و اقتدار را سرلوحه برنامه‌های خود و دفاع از آرمان‌ها و باورها و تمامیت ارضی خویش و حمایت از مظلوم در سرتاسر گیتی را در رأس برنامه‌ها و مرام و منش خود قرار داده هرگونه تجاوز را با دفاع انسانی پاسخ خواهد داد. پاسخ قاطع شب یکشنبه هم در راستای همین سیاست بوده است. پاسخی که تصویر روشنی از اقتدار ایران و ایرانی و حقارت رزیم خبیت صهیونیستی را به نمایش گذاشت.

امروز با عبور از پیچ تاریخی جدید، می‌توان چنین تحلیل کرد که مردان مردی چون شهید طهرانی مقدم و شهید سلیمانی در امتحان خود در میدان عمل سربلند بیرون آمدند. اکنون نوبت کسانی است که قلم به دست دارند و باید این اقدامات رخ داده در میدان عمل را در تاریخ ثبت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط