شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۰
روایتی از قدیمی‌ترین کتابخانه مرکز هرمزگان

هرمزگان- کتابخانه شهدای بندرعباس، قدیمی‌ترین کتابخانه این شهر است که توسط شهردار به مرکز اسناد شهرداری تغییر کاربری یافت.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - یوسف ملایی، نویسنده و پژوهشگر هرمزگانی: پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه برابر با ۱۸ آوریل از سوی شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی (ایکوموس) به عنوان «روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی» گرامی داشته می‌شود. روزی که در حوزه کتاب و کتابخوانی، خاطره‌انگیز ترین و قدیمی‌ترین مرکز مطالعه مرکز هرمزگان را شهرداری بندرعباس از مالکیت نهاد کتابخانه‌ها خارج کرد.

نیم قرن خاطره بازی

جامعه کتابخوان پیشکسوت هرمزگان از اقدام شهرداری در این خصوص گلایه داشته و دارند. زیرا نخست به بهانه قرار گرفتن در طرح و تعریض خیابان، دلیل تخریب آن را پیش کشیدند که با واکنش شدید جامعه فرهنگی و ادبی استان مواجه شدند.

پافشاری مردم با انتشار بیانیه‌ها و تشکیل زنجیره انسانی، متولیان شهری را مجاب کرد که به جای تخریب، آن را بازسازی و احیا و به فرهنگسرای رسانه تبدیل کنند.

در این اقدام به جای تبدیل مستقیم کتابخانه به مرکز اسناد شهرداری، ابتدا آن با عنوان فرهنگسرای رسانه تغییر نام یافت و سپس تابلوی مرکز اسناد بر سر در آن آمد تا نیم قرن خاطره بازی شهروندان کتابخوان بندری به تاریخ بپیوندد.

در جریان تغییر کاربری کتابخانه شهدای بندرعباس مسئولان وقت شهرداری با مدیر وقت کتابخانه‌های عمومی هرمزگان توافق کردند که معوض این کتابخانه که امروز به عنوان مرکز اسناد در اختیار شهرداری بندرعباس است، کتابخانه جدیدی در پارک شهر (دباغیان) بندرعباس احداث و تحویل شود، اما بعد از گذشت بیش از یک دهه هنوز این اتفاق نیفتاده است.

تلاش قابل تحسین

فرشاد محمدی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان سال گذشته پس از انتصابشان در این مسئولیت، از بازپس‌گیری کتابخانه شهدای بندرعباس بعد از بیش از ۱۰ سال خبر داد. وی با اشاره به عدم اجرای تعهد شهرداری بندرعباس در تفاهم نامه کتابخانه شهدا گفت: ما آمادگی بازپس گرفتن این محل فرهنگی باسابقه را داریم تا علاوه بر تجهیز کردن، آن را به مکانی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و کتابخوانی برای علاقمندان و فرهیختگان علم و ادب استان تبدیل سازیم. این تلاش نور امیدی را در دل دوستداران واقعی کتاب و مخصوصاً جامعه پیشکسوت تر فرهنگی بندرعباس ایجاد کرده است.

شعار جهانی ۲۰۲۴ میلادی

شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی ضمن اعلام نقشه راه در راستای ظرفیت‌سازی برای «میراث مقاوم در برابر بلایا و درگیری» برنامه جهانی سه ساله با عنوان «میراث مقاوم در برابر بلایا و درگیری - آمادگی، واکنش و بازیابی»، شعار سال را نیز اعلام کرده است.

این شورا، سال ۲۰۲۴ میلادی شصتمین سال شکل‌گیری «منشور بین‌المللی حفاظت و مرمت بناها و محوطه‌ها (منشور ونیز)» که به عنوان یکی اسناد پایه راهبردی برای هم‌افزایی جهانی در شناخت و حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی و تشکیل شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی (ایکوموس) است پیام و شعار جهانی امسال را «بحران‌ها و منازعات از دریچه منشور ونیز» نامگذاری کرده است. این شورا از کشورها خواسته است که به سیر تکاملی حفاظت از محیط زیست در این ۶ دهه بپردازند، تأثیرات منشور ونیز بر روی عملکرد حفاظت از میراث فرهنگی در سراسر جهان را ارزیابی کنند و تناسب منشور ونیز را در مواجهه با چالش‌های شرایط اضطراری آب و هوایی، درگیری‌ها و بلایای طبیعی، بررسی و در مورد آن گفت‌وگو کنند.

به گزارش ایبنا، کتابخانه چند ضلعی شهدای بندرعباس (مرکز فعلی اسناد شهرداری بندرعباس) به عنوان یک نماد فرهنگی برای شهر بندرعباس است که با زیر بنای ۸۰۰ متر مربع، نخستین کتابخانه این کلانشهر با قدمتی به دیرینگی نیم قرن در ساحل خلیج فارس در یک فضای بسیار زیبا قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها