جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۰
نیازمند خوانش آثار مفاخری همچون سعدی شیرازی هستیم

فارس- معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما نیازمند خوانش آثار مفاخری همچون سعدی و اتصال به سرچشمه های حکمت هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، یاسر احمدوند، جمعه شب در سلسله برنامه های هفته بزرگداشت سعدی شیرازی که با حضور جمعی از ادبیان و اهالی فرهنگ و هنر و مسئولان استانی و کشوری در آرامگاه سعدی برگزار شد، با اشاره به یکی از غزلیات شورانگیز سعدی که نزدیکی زیادی به سبک خراسانی دارد، اظهار داشت: مقدار یار هم‌نفس چون من نداند هیچکس / ماهی که بر خشک اوفتد قیمت بداند آب را.

وی با بیان اینکه ما فراتر از علاقه به سعدی و آثارش، به خواندن آثار او نیاز هم داریم، گفت: شاید جای سوال باشد که امروز چه نیازی به خوانش آثار مشاهیری چون سعدی و حافظ و فردوسی و نظامی و دیگر سرچشمه های حکمت داریم، پاسخ این است که ماهیت اشعار سعدی و امثال اوست که باعث این نیاز می‌شود.

احمدوند تاکید کرد: آثار سعدی و حافظ مثل آب روان، حکمت را جاری و زنده می‌کنند و اگر این ماهیت بخواهد زنده بماند، باید ریشه در آب داشته باشد که آب، همین بوستان و گلستان سعدی است و ما آنها را یار هم‌نفس می‌دانیم.

وی با اشاره به اینکه سهروردی در حکمت اشراق، منشا وجود را نور می‌داند، در حکمت ایرانی آب را منشا حیات و وجود دانست و گفت: ماهیت ما در برخی موارد بر خشک افتاده و آب نداریم. محور سنت و حکمت ما توحید است که همان نقطه افتراق ما با تمدن غرب محسوب می‌شود. بحث مفصل است اما باید به آن توجه کرد. ما ماهیتاً نیاز به اتصال به سرچشمه های حکمت داریم‌.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمجید و تکریم مفاخر ادبی به‌ویژه مفاخر استان فارس، به‌صورت مفصل و کلان در دستور کار قرار دارد.

نیازمند خوانش آثار مفاخری همچون سعدی شیرازی هستیم

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران نیز در این مراسم پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد و با اشاره به جایگاه والای سعدی نزد مردم گفت: سعدی شجاع مردی است که هم در عرصه شعر و شاعری و هم به کمک مفاهیم مندرج در اندیشه‌های تابناک خویش و با بهره گیری از ذوق و نبوغ خود، آنچه را که می‌دیده و فهم می‌کرده را بدون هیچگونه پرده پوشی برملا می‌کرده است.

محمود شالویی تصریح کرد: سعدی هیچگاه خود را در سلسله عرفا نمی‌شمرد ولی همواره بسیار عالی در نکته‌های معرفتی وارد می‌شد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه هفته فرهنگی هنری سعدی فرصتی برای آشنایی هر چه بیشتر با آرا و اندیشه‌های او باشد، قول داد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کمک به بازسازی اماکن تاریخی و فرهنگی شیراز، پیش‌قدم شود.

سعدی بین مردم زنده است

دریا اورس، فارسی پژوه، رئیس مؤسسه عالی فرهنگ، زبان و تاریخ و سفیر سابق ترکیه در ایران نیز ضمن تبریک روز سعدی به علاقه‌مندان این شاعر بزرگ گفت: در قرن ۷ و ۸ هجری، دو ستاره تابان یعنی حافظ و سعدی در آسمان شهر شیراز درخشیدند.

وی با بیان اینکه حافظ جایگاه بالایی در حوزه غزل دارد، اما شان سعدی هم کمتر از حافظ نیست و کتاب گلستان او به اکثر زبان‌های جهان ترجمه شده است، اظهار کرد: آثار سعدی به عنوان یکی از شاهکارهای ادبیات جهان شناخته می‌شود و پندهای حکمت آموز گلستان و بوستان در محافل ادبی و جمع های مردمی استفاده می‌شود.

این پژوهشگر ادبیات فارسی، علاقه و توجه مردم ایران و جهان به این حکیم فرزانه پس از گذشت قرن‌ها از درگذشت او و رواج ابیات سعدی بعنوان ضرب المثل را حاکی از این دانست که سعدی همچنان در میان ما زنده است.

اورس در ادامه به تاثیر سعدی بر ادبیات ترکیه در دوران عثمانی و در دوران جمهوریت نیز اشاره کرد و گفت: در این دوران از جمله تاثیرگذارترین آثار بوستان و گلستان سعدی بوده که شرح‌های زیادی برآن‌ها نوشته شده است.

وی در پایان سخنانش به بُعد علایق شخصی خودش به اشعار سعدی اشاره کرد و غزل ای ساربان آهسته ران کارام جانم می‌رود را با فصاحت خواند.

به گزارش ایبنا، نقالی نوجوانانه در خصوص زندگی نامه و اشعار سعدی شیرازی و اجرای سالار عقیلی در آرامگاه سعدی از بخش های دیگر این مراسم بود.

بخش های علمی هفته بزرگداشت سعدی نیز از صبح فردا آغاز خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها