شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۱
 کوچک‌نویسی در ایران پیشینه دینی و ادبی دارد

موسس انجمن ملی کوچک‌نویسان ایران گفت: کوچک‌نویسی در ایران به نوعی پیشینه فرهنگی و ادبی دارد چراکه بزرگان ادبی و دینی ما بسیار به سادگی و کوتاهی توصیه می‌کردند. شخصیتی، چهره‌ای و نامی در ادبیات ما نیست که دعوت به‌سادگی نکرده باشد. اگر غرب آموزه‌های دینی ما را داشت در همین حوزه داستان‌نویسی بسیار جلوتر از آن چیزی بود که الان هست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، احسان عباسلو، نویسنده و موسس انجمن ملی کوچک‌نویسان ایران در اختتامیه چهارمین جشنواره ملی داستان کوچک ایرانی که عصر شنبه یکم اردیبهشت در حوزه هنری برگزار شد، گفت: ما این انجمن را در سال ۱۴۰۰ شروع کردیم. روال به این صورت بوده که افراد هر نوشته‌ای داشتند در سایت بارگذاری می‌کردند و در انتهای سال هم منتقدان و هم مخاطبان و کابران سایت به آن نظر می‌دادند. این تجربه‌ای که از چهار دوره به دست آمده و امروز با پایان یافتن چهارمین دوره شاهد این هستیم که این قالب چقدر در ایران استقبال می‌شود. در بانوی فرهنگ و سایر جشنواره‌ها شاهد تعدد افرادی هستیم که داستان می‌نویسند و می‌فرستند. کشور ما در این حوزه علاقه‌مند و مستعد بسیار دارد. ما شعار کمتر، کوتاه‌تر، کوچکتر را شعار انجمن خود قرار دادیم و شاید آنچه باعث شده تا اینجای کار دوام بیاوریم این است مردم به این قالب روی آوردند و این قالب بیشتر شرقی است تا اینکه غربی باشد. ما در این زمینه دو جلد کتاب با عنوان «داستان کوچک ایرانی نظریه و نقد» داریم.

عباسلو تاکید کرد: این قالب در ایران به‌نوعی پیشینه فرهنگی و ادبی دارد چراکه بزرگان ادبی و دینی ما بسیار به سادگی و کوتاهی توصیه می‌کردند. شخصیتی، چهره‌ای و نامی در ادبیات ما نیست که دعوت به سادگی نکرده باشد و اگر غرب آموزه‌های دینی ما را داشت در همین حوزه داستان نویسی بسیار جلوتر از آن چیزی بود که الان هست. بنا بر فرموده حضرت رسول (ص)، بهترین کلام‌ها کلامی است که اولاً کوتاه باشد همچنین علاوه بر کوتاهی بر مضمونی دلالت کند و سپس جلالت و عظمت و زیبایی بیان داشته باشد و باعث ملالت و خستگی نشود. جشنواره‌های متعددی در کشور ما راه افتاده که نشانه استقبال مخاطبان از این نوع داستان‌نویسی است و باید به سراغ نظریه‌پردازی برویم و در آینده همایش‌هایی برگزار کنیم و ببینیم داستان ما به کجا قرار است برسد؟ امروزه داستان‌ها شخصی شده و اگر دقت کنید می‌بینید که در بیشتر داستان‌ها راوی اول شخص است و این معضل امروز داستان‌نویسی ماست.

وی افزود: تمام امور انجمن ما خصوصی است و رویکرد ما این است که همه بنویسند؛ هرآنچه که دوست دارند بنویسند و به ما ارسال کنند. خوبی داستان کوچک این است همه می‌توانند بنویسند و معنی و مفهوم و هدفشان را منتقل کنند و ما از هر تعداد داستانی که در سایت گذاشته می‌شود استقبال می‌کنیم. متاسفانه در چهار سال گذشته ما فقط توانسته‌ایم به یک کتاب جایزه دهیم و مجموعه داستان نداشتیم چون ناشر عقیده دارد فروش این قالب کم است. در مورد ترجمه هم این مشکل وجود دارد که ترجمه‌های درست انجام نمی‌شود.

موسس انجمن ملی کوچک‌نویسان ایران عنوان کرد: ما به تک داستان‌ها دو جایزه می‌دهیم؛ یکی جایزه امتیازی که داستان در سایت از طرف مخاطبان و کاربران سایت دریافت کرده است و دوم از منظر منتقدین داستان است. با اینکه پیشینه ما در داستان کوچک بیشتر است اما غرب خروجی‌ها بیشتری دارد که البته به تناسب تعداد ناشران و جمعیت باز آنقدر نیست نتوانیم خود را مقایسه کنیم. باید به این باور برسیم که راه نجات دغدغه‌های مدرنیته و پست مدرنیست مینیمالیسم یعنی همان کوتاه‌نویسی است. از دوره رنسانس که داستان رویکرد زمینی پیدا کرد و دارای اسم شد و داستان نویسی بیشتر شد. رمان مانیفست جدایی آسمان از زمین را دارد. داستان در قرن بیستم به اوج زمینی شدن خود می‌رسد اما در تمام اینها انسان سرگشته و منزوی است تا می‌رسد به دنیای مدرنیسم و درگیر زندگی ماشینی می‌شود و حالا در پست مدرنیسم می‌خواهد با کوتاه‌نویسی انسان‌های بیشتری را به خود جذب کند.امروز به این رسیده‌اند که هر چه زندگی را مختصرتر و ساده‌تر کنند رهاتر هستند.

این نویسنده در پایان اضافه کرد: انجمن ملی کوچک‌نویسان آن داستان‌هایی که قابلیت فهم جهانی دارند را ترجمه می‌کند و در سایت بین المللی قرار می‌دهد.

 کوچک‌نویسی در ایران پیشینه دینی و ادبی دارد


در ادامه این نشست، سارا عرفانی با تشکر از زحمات احسان عباسلو و اداره تک نفره انجمن توسط او اعضای انجمن را مخاطب قرار داد و بیان کرد: این گونه ادبی داستان کوچک هنوز بین عموم مردم شناخته شده نیست و هر کدام از ما باید سفیران معرفی قالب داستان کوچک به بقیه باشیم و داستان کوچک جای خود را باز کند و تلاش کنیم اثری ارائه کنیم که روی مخاطب تأثیر بگذارد.

همچنین تیمور آقا محمدی، داستان نویس و شاعر با ابراز امیدواری برای آینده انجمن کوچک‌نویسان گفت: داستان کوچک این ظرفیت را دارد که نویسنده بتواند درون‌مایه‌ای که درنظر دارد را توسط آن ارائه کند. خوشبختانه انجمن دامنه این کار را بسیار فراتر دیده و امروزه شاهد هستیم که از همه جای ایران داستان ارسال می‌شود و برگزیدگان امروز هم از اراک و شیراز هستند.

در پایان از احسان عباسلو به رسم یادبود به جهت تلاش برای این انجمن تقدیر شد. همچنین مولود توکلی از اراک برای بهترین داستان کوچک ایرانی از منظر منتقدین و محمد قریشی از شیراز برنده بهترین داستان ایرانی در بخش انتخاب مخاطبان شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها