شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۹
لطیف‌ترین قرائت‌ از قرآن در شعر شاعران ایرانی جاری است

مازندران- عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه لطیف‌ترین قرائت از اسلام مربوط به ایرانی‌هاست، گفت: حافظ، سعدی، مولوی، خیام و فردوسی قرائت‌های زیبایی از قرآن دارند و اینها همه در عقل و خرد هستند چرا که دوره خرد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، علی اصغر فهیمی‌فر عصرشنبه در نشست علمی  «کارکرد و نقش زیست‌بوم فرهنگی در هنر انقلاب اسلامی» اظهار کرد: از معضلات اساسی فرهنگ و هنر در دوره معاصر، بحران هویت است چرا که آنچه به عنوان فرهنگ مدرن وارد فرهنگ ما شد و چالش‌هایی ایجاد کرد هنوز پابرجاست و نتوانستیم این چالش‌ها را استحاله کنیم.


وی با اشاره به اینکه تمام تمدن‌هایی که در تاریخ بشریت شکل گرفته نتیجه مهاجرت است، افزود: برخورد ۲ جهان‌بینی با یکدیگر، جرقه یک فرهنگ بوده و حضور عناصر بیگانه در هر کشوری اگر منجر به شکوفایی شود خوب است و پیش از این شاهد بودیم
ورود افکار فلسفه سریانی، هندی و یونانی به اسلام، منجر به تمدن اسلامی و شکل‌گیری هنر ایرانی شد و اتفاق بدی رخ نداد

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه ایران همواره در معرض تهاجم بوده، گفت: فرهنگ ما وارد اسلام شد و انقطاعی هم به وجود نیامد این نگاه هوشمندانه و تعقلی ایرانی‌هاست که توانست فرهنگ جهانی به نام فرهنگ ایرانی اسلامی ایجاد و حفظ کند

نویسنده کتاب چالش‌های مکتب هنری انقلاب تصریح کرد: ایرانی‌ها فلسفه معماری ایرانی اسلامی را بنا نهادند بدون اینکه فرهنگ خود و فرهنگ ناب و تعالی بخش اسلام را از بین ببرند، در این زمینه رودکی در شعر بسترساز بود و فردوسی هم با شاهنامه‌نویسی در این مسیر گام نهاد و به همین دلیل ایران جزو پنج تمدن باقی‌مانده در جهان است.

لطیف‌ترین قرائت‌ از قرآن در شعر شاعران ایرانی جاری است


فهیمی‌فر با اشاره به اینکه هیچ قومی نمی‌تواند خود را به دور از تعاملات جهانی بداند، ادامه داد: در مواجهه با فرهنگ غرب، آنچه در آن فرهنگ خوب بود را دریافت کردیم اما تاثیرگذار نبودیم، غرب اگرچه غرب حضور فیزیکی در اینجا ندارد اما تاثیر خود را گذاشته است، فرهنگ غرب بسیار غنی است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت، باید از خوبی‌های این فرهنگ بهره برد.


وی با بیان اینکه بعد از مشروطه، نقطه عطفی به نام فراموشی ذهنیت و خاطره زیبایی‌شناختی ایرانی داریم، خاطرنشان کرد: ادبیات و شعر ما در این برهه تغییر کرد اگرچه که اینها بد نیست اما دچار تغییر شدیم.


این نویسنده با اشاره به اینکه لطیف‌ترین قرائت از اسلام مربوط به ایرانی‌هاست، اظهار کرد: حافظ، سعدی، مولوی، خیام و فردوسی قرائت‌های زیبایی از قرآن دارند و اینها همه در عقل و خرد هستند چرا که دوره، دوره خرد است.


نویسنده کتاب فیلسوفان و هنر با طرح این پرسش که برای اعاده ایرانیت و اسلامیت در فرهنگ خود چه باید کنیم، گفت: انقلاب ما به معنای اصیل کلمه انقلاب بود که در تمامی ابعاد، بعد تفکر دارد که باید به فرهنگ تبدیل شود.


فهیمی‌فر با اشاره به اینکه در موقعیتی واقع شدیم که بیش از افراد عادی مسئولیت داریم، افزود: برای اعاده ایرانیت و اسلامیت در فرهنگ ایرامی باید بازمهندسی فرهنگی صورت گیرد و به این معناست که نقص‌ها را شناسایی کردن و به دنبال تحقق ایران در تراز جهان باشیم.

وی با بیان اینکه جهان توسعه یافته بر اساس فلسفه و مدرنیته رشد کرد ه است، تصریح کرد: اکنون دوره نقادی غرب است و غربی‌ها این سنجش را درباره خودشان انجام می‌دهند.

این پژوهشگر ادامه داد: زیست بوم فرهنگی دارای عناصری است که در فرهنگ هم می‌توانیم به کار بریم، زیست بوم، کلیتی به نام فرهنگ ایران بزرگ دارد، ایران با وجود اختلافاتی که در زبان، نژاد، مذهب و جعرافیا دارد اما از فرهنگی بزرگ برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: هنر ایرانی یکی از زیباترین هنرهای جهان را شکل داده است که ظرافت خاصی دارد از بعد اخلاقی برخوردار بوده و انسانی، حماسی و عشقی است
اخلاق خط قرمز هنر اسلامی است که در فرم آن هم دیده می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها