دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰
«در مسیر احیاء آثار حکیم ابونصر فارابی» به زبان قزاقی

کتاب «در مسیر احیاء آثار حکیم ابونصر فارابی» اثر حجت الاسلام اکبر اسدعلیزاده به زبان ترکی قزاقی ترجمه و توسط نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی چاپ شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «در مسیر احیاء آثار حکیم ابونصر فارابی» اثر حجت الاسلام اکبر اسدعلیزاده از مرکز احیای آثار اسلامی به سفارش اداره بین‌الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور قزاقستان به زبان ترکی قزاقی ترجمه و توسط نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی چاپ شد.

بالزیا بیسنقالی قیزی مترجم این کتاب در مقدمه می‌نویسد: شخصیت فارابی قرن‌ها است که مردم و مردم، ملت و ملت، انسان و انسان را به یکدیگر نزدیک می‌کند. این محقق علاوه بر ارائه اندیشه‌های اومانیستی، نه تنها به علوم چندوجهی تسلط آزاد داشت، بلکه به نوآوری‌های گوناگونی در آن زمینه‌ها دست یافت که او را به «دانشمند دایره‌المعارف» تبدیل کرد. این محقق گنجینه‌ای تمام نشدنی برای پژوهش نسل‌های آینده به یادگار گذاشت. امروز نیز شخصیت فارابی و میراث وی دلیل افزایش روابط دو کشور دوست و همسایه قزاقستان و ایران است.

گفتنی است رهبر انقلاب اسلامی در سفر رئیس جمهوری قزاقستان به ایران در سال ۲۰۲۲ با تأکید بر اهمیت توسعه همکاری های فرهنگی ایران و قزاقستان خاطرنشان کردند و فرمودند: فارابی به‌عنوان یک فیلسوف و دانشمند اسلامی که اصالت قزاقستانی دارد و در ایران هزار سال درباره آثار او تحقیق و مطالعه شده است، می‌تواند مبنای همکاری‌های فرهنگی و تشکیل یک کمیته مشترک علمی میان دو کشور شود.

لازم به ذکر است موسوعه حکیم ابونصر فارابی توسط مرکز احیاء آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در دست انجام و تکمیل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها