دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۸
سعدی معلم اخلاق و نوع‌دوستی است

رئیس موسسه فرهنگی اکو گفت: سعدی و حافظ شیرازی به اعتراف همگان، از جمله معلمان اخلاق و نوع دوستی به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سعدخان در نشست «ارمغان سعدی» که عصر دوشنبه سوم اردیبهشت در موسسه فرهنگی اکو برگزار شد، با اشاره به سفر رئیس جمهور ایران و هیئت همراه به کشور پاکستان گفت: امروز، روزی مهم و تاریخی است چرا که هم مصادف با هفته بزرگداشت سعدی بزرگ است و هم به جهت حضور رییس جمهور ایران در اسلام آبادِ پاکستان، دولت پاکستان ضمن اعلام تعطیل عمومی به یمن ورود آیت الله رئیسی به این کشور، جشن ملی برگزار کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سعدی شیرازی در پاکستان شهرت فراوانی دارد. حتی کسانی که زبان فارسی نمی‌دانند نیز شیفته این شاعر هستند. پاکستانی‌ها حتی با گویش اردو نیز اشعار و عباراتی از سعدی را می‌خوانند بدون آنکه حتی معنای آن را دریابند. کلام سعدی شنوندگان را به وجد می‌آورد و آنان را مسرور و پرشعف می‌کند.

رئیس موسسه فرهنگی اکو تصریح کرد: مفاخر و مشاهیر، استادان و معلمان صلح، دوستی و اخلاق در جوامع بشری هستند. در این میان سعدی و حافظ شیرازی نیز به اعتراف همگان، از جمله معلمان اخلاق و نوع دوستی به شمار می‌روند. سعدی جایگاه ویژه‌ای در جهان علم و ادب دارد. گویی او از مشکلات آینده بشر مطلع بوده و با آنچه سروده و به رشته تحریر درآورده، به آیندگان ارائه طریق کرده است.

رئیس موسسه فرهنگی اکو در پایان با اشاره به اینکه سعدی حکیمی تواناست که سفرهای فراوان کرده و حکایات پندآموز مختلفی برای بشر به یادگار گذاشته است، گفت: سعدی شیرازی برای تکامل معنوی انسان‌ها چارچوب‌هایی را تعریف کرده است که از کودکی تا کهنسالی آدمیان را در برمی‌گیرد. قناعت، تواضع، عدل و دادگری در آرمان شهر او تجلی پیدا کرده است.

پیام‌آور صلح و نوع‌دوستی

در ادامه این رویداد فرهنگی و ادبی، محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به ایراد سخن پرداخت و گفت: سعدی از بزرگ‌ترین مفاخر عالم بشری است. او جامع بسیاری از دانش‌هاست و شخصیتی چندوجهی دارد. از این رو به گواه مورخان، به بسیاری از علوم و معارف واقف بوده است. آنچه سعدی را از دیگران متمایز می‌کند آن است که او هم ناثر و هم ناظم است. نه نثر او بر نظمش تفوق دارد و نه نظم او نثرش را درمی‌نوردد، چرا که او در هر دوزمینه استادانه سخن گفته است.

سعدی معلم اخلاق و نوع‌دوستی است

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی افزود: سعدی نه سخنران که سخندانی زبردست است و چه بسیارند معارف و حکمت هایی که او در قالب نظم و نثر به ما ارزانی کرده است. سعدی در سرایش غزل دست کمی از شاعرانی چون حافظ ندارد. او شاعر صلح، صفا و دوستی است، از این رو شعر و اندیشه او امروز هم می‌تواند برای ما پیام‌آور نوع‌دوستی و مهرورزی باشد.

سعدی؛ استاد درنگ در جهان پیرامون

سخنران پایانی این رویداد عبدالمهدی مستکین، مسئول بخش فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو در ایران بود که در سخنانی گفت: سعدی در شعر و اندیشه خود همواره تأکید می‌کند که بشر نباید از زندگی غافل باشد. از این رو ضروری است که انسان از حیات خود کمال بهره را ببرد و زندگی خویش را به بطالت نگذراند.

وی تأکید کرد: سعدی شیرازی استاد درنگ است. درنگ نیز از جمله مهمترین عوامل بروز خلاقیت در انسان به شمار می‌رود. سعدی به ما یادآوری می‌کند که از کنار پدیده‌ها به‌راحتی عبور نکنیم و در آن‌ها درنگ و تأمل کنیم. درنگ آدمی در طبیعت و جهان پیرامون باعث شکوفایی خلاقیت در انسان می‌شود تا با نگاهی ژرف‌تر و عمیق‌تر به هستی بنگرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها