سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷
«وحدت وجود» به چاپ هشتم رسید

کتاب «وحدت وجود» اثر مایستر اکهارت با ترجمۀ قاسم کاکایی از سوی انتشارات هرمس به چاپ هشتم رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «وحدت وجود» اثر مایستر اکهارت با ترجمۀ قاسم کاکایی از سوی انتشارات هرمس به چاپ هشتم رسید.

از اینجا یکی از تفاوت‌های مهم ابن‌عربی و اکهارت واضح می شود و آن اینکه دعوت اکهارت در وحدت وجود، «وحدتِ با ذات» است در حالی که دعوت ابن‌عربی «وحدت با عین ثابت» است. در وحدت با ذات ما از خدا آزادیم بلکه خود، خداییم ولی در وحدت با عینی ثابت ما معدومیم و وجود از آن خداست و جون طلبْ همواره به چیزی تعلق می‌گیرد که حاصل نبوده و معدوم است، پس ما در عین ثابتمان مرید نیستیم بلکه مراد خداوندیم همان طور که بایزید بیان کرده است. لذا بالاترین درجهٔ انسانیت همان «عبدالله» بودن است که ویژگی حضرت ختمی مرتبت می‌باشد. در اینجا عبد هر چند تمکن از ربوبیت دارد ولی آن را نمی‌خواهد.

گروهی از اندیشمندان بر این باورند که «وحدت وجود» در اصل صرفاً یک فکر منطقی که ساختۀ ذهن فلسفی باشد نیست. یعنی نظریه‌ای نیست که بر عقل و برهان بنا شده باشد و اساساً اندیشه‌ای عرفانی است. هرچند بعدها از حجت و برهان تأیید و تقویت یافته است و به همین جهت در سیر طولانی تکاملِ تاریخِ فلسفۀ خردگرایی، چنین تصور شده که وحدتِ وجود مبتنی بر عقل و برهان است و ریشه‌های عرفانی‌اش را در نظر نیاورده و از یاد برده‌اند.


از سوی دیگر «وحدت وجود» چارچوبی نظری فراهم می‌آورد که از طریق آن یکی از مهمترین جلوه‌های تفکر فلسفۀ شرقی به معنا عام آن – اعم از اسلامی و غیر اسلامی- را می توان روشن ساخت و از آنجا به دیدگاه مثبتی در جهت نیل به فلسفۀ واحد جهانی و رسیدن به نقطۀ پیوند حوزه‌های عقلی و معنوی شرق و غرب دست یافت.
از این‌رو نویسنده در کتاب وحدت وجود با قرابت‌هایی که میان اندیشۀ ابن‌عربی و اکهارت یافته، تلاش کرده است مسئله «وحدت وجود» را از دیدگاه این دو اندیشمند بررسی کند تا ریشه‌های مشترک و تفاوت‌های مکاتب وحدت وجودی شرق و غرب را دنبال کند.

چاپ هشتم «وحدت وجود» در ۶۹۶ صفحه و به قیمت ۳۶۰ هزار تومان از سوی نشر هرمس منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط