یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲
جشنواره صداهای جهان انجمن قلم آمریکا هم لغو شد

پس از تبعاتی که حملات اسراییل به غزه برای انجمن قلم آمریکا داشت، این‌نهاد فرهنگی مجبور شد فستیوال صداهای جهان ۲۰۲۴ خود را هم لغو کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از لیترری هاب؛ پس از ماه‌ها تشدید اعتراض‌ها به واکنش انجمن قلم نسبت به حملات اسرائیل به مردم بی‌گناه غزه، و تنها چهار روز پس از لغو جوایز ادبی سالانه این انجمن، حالا سازمان مبارزه با آزادی بیان (پن) آمریکا لغو جشنواره صداهای جهانی خود را هم اعلام کرده است.

این سازمان با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی که در وب سایت آن منتشر شد، تصمیم برای لغو جشنواره را که قرار بود در نیویورک و لس‌آنجلس برگزار شود اعلام کرد.

بیستمین دوره جشنواره صداهای جهانی ابتدا قرار بود با حضور بیش از ۱۰۰ نویسنده در بیش از ۳۵ برنامه مختلف برگزار شود، اما پس از آنکه در ماه مارس شماری از نویسندگان برجسته از جمله نائومی کلاین، میشل الکساندر، هشام مطر و لری مور در اعتراض به نوع واکنش این انجمن نسبت به نسل کشی غزه توسط اسراییل از آن کنار رفتند، چرخ‌ها شروع به از کار افتادن کردند و ده‌ها شرکت کننده دیگر نیز در شش هفته بعد از آن‌ها پیروی کردند.

تاکنون دو رویداد از سه برنامه سالانه انجمن قلم آمریکا لغو شده و بسیاری در جهان کتاب و فراتر از آن متعجب هستند که آیا برگزاری جشن ادبی سالانه انجمن پن که قرار است ۱۶ ماه می در موزه تاریخ طبیعی آمریکا شکل بگیرد، ممکن هست یا خیر؟

در بیانیه مطبوعاتی انجمن قلم آمده است: «تصمیم لغو این جشنواره به سادگی گرفته نشد و این امر در بحبوحه الگوی فزاینده سرکوب گفتمان در موسسه‌های فرهنگی و دانشگاه‌های آمریکا اتفاق می‌افتد. همچنین افزوده شده: این رویداد، و ماموریت انجمن قلم آمریکا، ارتقای نویسندگان و گفت‌وگو بین آرای متفاوت است؛ با این حال، ما از نویسندگانی شنیده‌ایم که تحت فشار شدید کسانی قرار گرفته‌اند که هر فردی را که در رویدادهای ما شرکت کرده‌اند، به‌عنوان طرف‌دار جنگ غزه توصیف می‌کنند. یکی از ویژگی‌های اصلی جشنواره برنامه‌ریزی‌شده حضور چندین نویسنده فلسطینی در آن بود که این امکان را فراهم می‌کرد هم درباره جنگ و هم درباره کتاب‌ها و آثار خود صحبت کنند. متاسفیم که این امر امکان‌پذیر نیست و از ده‌ها نویسنده‌ای که از سراسر کشور و جهان قصد حضور در این رویداد را داشتند سپاسگزاریم.»

این جشنواره قرار بود ۸ تا ۱۱ می (۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت) در نیویورک و ۸ تا ۱۶ می (۱۹ تا ۲۷ اردیبهشت) در لس‌آنجلس برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها