سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷
۶ کتاب پیشنهادی استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی

روح‌الله اسلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد ۶ عنوان کتاب را برای خرید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مخاطبان سرویس دین و اندیشه خبرگزاری کتاب معرفی کرد.

روح‌الله اسلامی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ۶ عنوان کتاب را به مخاطبین خبرگزاری کتاب معرفی کرد. او با اشاره به کتاب‌های تازه منتشر شده‌ای که مطالعه کرده گفت: «فلسفه اسماعیلی عصر کلاسیک» که دکتر نصر به زبان انگلیسی اینها را جمع آوری کرده و دکتر فدایی مهربان آن را ترجمه کرده است از جمله کتاب‌هایی است که اخیراً خوانده‌ام و به مخاطبان توصیه می‌کنم. این کتاب خوبی است که انتشارات فلات آن را منتشر کرده و قبلاً هم جلد اولش چاپ شده بود. خیلی کار مناسبی است و تازه منتشر شدهاست. برای کسانی که در حوزه فلسفه اسلامی و تشیع کار می‌کنند و کسانی که دوست دارند تاریخ اندیشه و فرهنگ اسلامی ایرانی را مطالعه کنند این کتاب مناسبی است و جلد اول یکسال قبل منتشر شد و این جلد دوم است. دکتر فدایی مقدمه‌هایی برای هر یک از فصل‌ها نوشته که کار خوبی است.

کتاب فلسفه اسماعیلی در عصر کلاسیک
فلسفه اسماعیلی در عصر کلاسیک

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: کتابی تحت عنوان «پیامدهای مشروطیت» نوشتۀ فردین مرادخانی در انتشارات طرح نو منتشر شده است که کتاب خوبی است ومشروطیت در ایران را از منظر حقوقی بررسی می‌کند. مثلاً اولین قوانینی که نوشته شده، عدلیه چطور تاسیس شده و همینطور مواردی مربوط به نوشته شدن اولین قوانین ایران و تاسیس مدرسه علوم سیاسی و مدرسه حقوق. این کتاب جزو اولین کارهایی است که مشروطیت را از منظر اندیشه و تاریخ حقوق عمومی مورد بررسی قرار داده است. کلاً جای خالی کارهایی که مشروطیت را از منظر حقوقی بررسی کنند خالی بود و این کار تمیزی است. ۷۰۰-۶۰۰ صفحه کتاب است و کار سندی است.

کتاب پیامدهای مشروطیت
پیامدهای مشروطیت

اسلامی اضافه کرد: یک کتابی تحت عنوان «نزاع هزار ساله ما» ترجمه شده است که عنوان انگلیسی آن «تکنولوژی و قدرت» است و به فارسی «نزاع هزار ساله ما بر سر فناوری و بهروزی» ترجمه شده است. نویسنده آن دارون عجم اوغلو است و انتشارات روزنه این کار را ترجمه کرده است. این کتاب دو ترجمه دارد. ترجمه روزنه را علیرضا بهشتی انجام داده که کتاب خوبی است. موضوع این کتاب درباره هوش مصنوعی و تکنولوژی جدید است که چطور زندگی ما را می‌گیرد و چطور روزنامه‌نگاران، حقوق‌دانان و سیاستمداران باید چگونه قوانینی وضع کنند که تکنولوژی بر ما غلبه و سلطه نیابد و برای منافع عموم بتوان از آن استفاده کرد.

کتاب نزاع هزار ساله ما
نزاع هزار ساله ما

این استاد دانشگاه ادامه داد: کتاب دیگر کتابی تحت عنوان «مفهوم سیاسی قانون» نوشتۀ مارتین لاگلین است که محمد راسخ آن را ترجمه و در نشر نی منتشر شده است. این کتاب شکل‌گیری دولت مشروطه در اندیشه سیاسی غرب را بررسی می‌کند و از هابز شروع می‌کند و تا مونتسکیو و روسو اندیشه‌های ناظر به این مفهوم را بررسی می‌کند. این کتاب قبلاً هم ترجمه شده است و ترجمه دیگری از این کتاب وجود دارد.

کتاب مفهوم سیاسی قانون
مفهوم سیاسی قانون

اسلامی با اشاره به بخش انگلیسی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: یک کاری را امسال رسول نمازی منتشر کرده تحت عنوان «لئو اشتراوس و فلسفه سیاسی» است. نمازی یک پژوهشگر ایرانی است که در حوزه فلسفه سیاسی می‌نویسد و انتشارات کمبریج این اثر او را چاپ کرده است. کار عالی انجام داده و نگاه لئو اشتراوس را نسبت به فلسفه اسلامی با تاکید بر فارابی بررسی کرده است.

لئو اشتراوس و اندیشه سیاسی اسلامی
لئو اشتراوس و اندیشه سیاسی اسلامی

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در پایان گفت: کتاب خودم تحت عنوان «سیاست در عصر دیجیتال» هم در انتشارات دانشگاه فردوسی منتشر شده است که برای کسانی که دوست داشته باشند بدانند اتفاقاتی که از ۲۰۱۰ به بعد در عرصه تکنولوژی افتاده چیست چه تحولاتی در حوزه سیاسی را رقم زده است، می‌تواند کمک‌کننده باشد. ابتدا تکنولوژی‌های جدید و هوش مصنوعی را معرفی می‌کنم و بعد تاثیرات و تحولاتی که این تکنولوژی‌ها در حوزه سیاست داخلی و حوزه سیاست خارجی بر جای گذاشته است را تشریح کرده‌ام.

سیاست در عصر دیجیتال
سیاست در عصر دیجیتال

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها