سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰
حقوق بشر به یک پدیده سیاسی تبدیل شده است/ گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری را مبنا قرار دادیم

کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر گفت: کتاب‌هایی از کانادا و سوئد که به عنوان اولین مجموعه منتشر شد، کانادا کشوری است که خود گرفتار نقض حقوق بشر است و حداقل کاری که جمهوری اسلامی می‌تواند بکند این است که کانادا را که مدعی حقوق بشر است را به مردم بشناساند و بگوید که کشوری که خود مدعی حقوق بشر است گرفتار نقص حقوق بشر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کاظم غریب‌آبادی، در مراسم رونمایی از کتب نقض حقوق بشر در دو کشور کانادا و سوئد که با عناوین «نگرانی‌های حقوق بشری در کشور سوئد طی دو دهه گذشته» و «نگرانی‌های حقوق بشری در کشور کانادا طی دو دهه گذشته» که سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت برگزار شد، گفت: ما برای اولین بار به صورت مکتوب تصمیم گرفتیم گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در ایران را تدوین و منتشر کنیم و این گزارش را در نیمه اول امسال به افکار عمومی عرضه می‌کنیم. از تحولات اکتبر سال گذشته در نوار غزه و جنایات رژیم صهیونیستی، به نظر می‌رسد رویکرد جامعه بین‌المللی و خود ما نسبت به حقوق بشر باید تغییر کند.

وی افزود: بحث حقوق بشر موضوع مهمی است و دارای دو بعد در کشور ما است، یک بعد حمایت و ارتقای حقوق بشر در داخل کشور است و یک بعد دیگر هم این است که از آنجایی که ما کشوری هستیم که در آماج اتهامات و حملات حقوق بشری از سوی برخی کشورها که ادعای حقوق بشری دارند، قرار داریم؛ از این رو وظیفه داریم وضعیت حقوق بشر را در این کشورها رصد کنیم و ببینیم آیا واقعاً این کشورها صلاحیت صحبت کردن در حوزه حقوق بشر و گزارش تولید کردن و یا اقدامات سیاسی انجام دادن، هستند یا خیر.

دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: کتاب‌هایی از کانادا و سوئدبه عنوان اولین مجموعه منتشر شد. کانادا کشوری است که خود گرفتار نقض حقوق بشر است و حداقل کاری که جمهوری اسلامی می‌تواند بکند این است که کانادا را که مدعی حقوق بشر است، به مردم بشناساند. همچنین آنها نگران حقوق بشر نیستند و متاسفانه حقوق بشر تبدیل به یک پدیده سیاسی شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر بیان کرد: اگر حقوق بشر وجود دارد، معاهدات و سازمان حقوق بشری وجود دارد، چرا ما شاهد جنایات حقوق بشری در غزه هستیم و هیچکدام از این سازوکارها موثر نمی‌شود و یک قطعنامه محکومیت جنایات حقوق بشری تصویب نمی‌شود.

وی افزود یکی از کارهایی که ما در ستاد حقوق بشر انجام می‌دهیم، رصد وضعیت حقوق بشر در بعضی از کشورهاست که گاهی اوقات از طریق رسانه‌ها انجام می‌شود که ممکن است بگویند نگاه ژورنالیستی است، ما آمدیم از گزارشات سازمان‌های حقوق بشری استفاده کردیم و این گزارشات را مبنا قرار دادیم و از هیچ رسانه‌ای استفاده نکرده‌ایم.

غریب‌آبادی افزود: رویکرد ما در حقوق بشر تدافعی نیست اما رویکرد فعالانه و تهاجمی داریم و برای این رویکردها برنامه‌ریزی می کنیم و به زودی ظرف یک ماه آینده رویکرد تهاجمی در حقوق بشر را نهایی می‌کنیم که مبنای دستگاه‌ها در داخل و خارج کشور خواهد بود. این سیاست ابعاد مختلفی دارد. قبلاً هم رویکرد تهاجمی داشتیم اما خیلی فعال نبود و امیدواریم تا یک ماه دیگر این رویکرد ابلاغ شود تا رویکرد تهاجمی پررنگ‌تر شود.

وی در ادامه به موضوع حقوق بشر در سوئد اشاره کرد و گفت: شرایط حقوق بشری در سوئد نیز به همین شکل است؛ اکنون حمید نوری چهار سال است که در این کشور در بازداشت به سر می برد و همه حقوق وی نقض شده است. حمید نوری تبعه ایران است و وظیفه داریم تمام تلاش‌ها را درباره این شهروند ایرانی انجام دهیم که بتوانیم وی را به دامان خانواده بازگردانیم.

دبیر ستاد حقوق بشر در بخشی دیگر با بیان اینکه یکی از مطالباتی که مقام معظم رهبری همواره تاکید داشتند دفاع از حقوق مستضعفان است، افزود: در حوزه دفاع از حقوق مردم غزه اقدامات زیادی انجام شده است. دبیر ستاد حقوق بشر همچنین نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌ها را در زمینه پایش و رصد حقوق بشری بسیار مهم خواند و گفت: در این موضوع نیز از اقدامات پژوهشگران و دانشگاه‌ها استقبال می‌‎شود.

کتاب‌هایی درباره نقض حقوق بشر در کانادا و سوئد/ حقوق بشر تبدیل به یک پدیده سیاسی شده است

کاظم غریب‌آبادی گفت: در مورد بحث تحریم اقدامات زیادی انجام شده و ادبیات‌سازی گسترده در عرصه بین‌المللی شکل گرفت که این ادبیات‌سازی مرهون جمهوری اسلامی است. وقتی ادبیات‌سازی صورت می‌گیرد، اقدام از طریق سازمان‌های بین‌المللی و در محاکم ملی و خارجی تسهیل می‌شود. اقدام در وضع یا ایجاد سازوکارها در مجامع بین‌المللی تسهیل می‌شود و مشروعیت تحریم‌های یک جانبه کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به کار عملی انجام گرفته در مورد واضحان تحریم بیان کرد: باید ظرفیت‌ها را بسنجیم و بدانیم چه فرصت‌هایی از لحاظ بار حقوقی داریم. الان در شعبه ۵۵ دادگستری تهران در چهارچوب نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران پرونده‌های مختلفی در رابطه با تحریم‌ها باز شد، برخی به رای رسید و برخی در دست بررسی است.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه، دبیر ستاد حقوق بشر گفت: کشوری که مصونیت ایران را نقض کرده است، در مورد آنها در همین جا پرونده‌هایی بر مبنای طرح دعوای شاکی خصوصی تشکیل شده است. یک نمونه آن بحث بیماران پروانه‌ای است. اخیراً هم ما در دستگاه قضایی رویکرد جدیدی را اتخاذ کردیم. اینکه باید آرایی که در محاکم ما علیه این کشورها که حقوق ایرانیان را نقض کردند و مردم ما را چه در حوزه تحریم و چه در سایر حوزه‌ها در تنگنا قرار دادند، باید حکومت با استفاده از دستگاه مقتضی به دنبال اجرای این حقیقت برود.

غریب‌آبادی افزود: تقریباً دو سالی هست که هم از طریق شورای امنیت ملی، هم وزارت خارجی و هم معاونت حوزه ریاست جمهوری پیگیری می‌کنیم که آرای محاکم ما باید اجرا شود. ما آرای مختلفی داریم که هنوز اجرا نشده است. به عنوان اولین گام، تصمیم بر این شد که محموله نفتی کشتی که محموله نفتی آمریکایی را داشت و توقیف شد، به فروش برسد، این کار بسیار خوبی است که از آن حمایت می‌کنیم، نه به این خاطر که رژیم آمریکا پول‌های ما را دزدیده پس ما هم باید این کار را بکنیم، بلکه این اولین اقدام است. ما آرای مختلفی داریم، نفس اجرای عدالت مهم است. در واقع دادخواهی، محاکمه و صدور رای که می‌توانیم باید اجرا کنیم، باید دستگاه‌های ذیربط حاکمیت توان خوبی برای اجرای رای بگذارند.

کتاب‌هایی درباره نقض حقوق بشر در کانادا و سوئد/ حقوق بشر تبدیل به یک پدیده سیاسی شده است

در این نشست همچنین احمد بینا، معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: نقل می‌کنند زمانی که صنعت چاپ ورود پیدا کرد، هجمه سنگینی به کشورهای اسلامی و در حال توسعه وارد شد. با ورود اینترنت امکان تعامل برای ما ایجاد شد. شاید به همین دلیل است که بحث نهضت تولید محتوا مطرح شده است. حقوق بشر مصمم است که در این راستا علی‌الخصوص در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری حرکت کند. امیدواریم بقیه دستگاه‌ها نیز این کار را انجام بدهند.

وی افزود: نکته‌ای که به نظر من رسید این بود که این کتاب‌ها را در کشورهای اروپایی به چاپ برسانیم. چون در آنجا تقسیم کاری که کردند و هر دو یا سه سال دو کشور این فعالیت را انجام می‌دهند. سوئد و هلند بودند و اکنون ایسلند و آلمان هستند و تقسیم کار شده است. کانادا قطع‌نامه خود را در کمیته سوم طرح می‌کند و بیش از بیست سال است که برای ما قطع‌نامه تعیین می‌کند. در صورتی که شما با مطالعه این کتاب متوجه می‌شوید که بدترین وضعیت حقوق بشر در کانادا وجود دارد. زنان، مهاجرین و… وضعیت بسیار سختی را دارند که امیدواریم با مطالعه و توزیع این کتاب‌ها نقش موثری داشته باشیم.

کتاب‌هایی درباره نقض حقوق بشر در کانادا و سوئد/ حقوق بشر تبدیل به یک پدیده سیاسی شده است

در ادامه این نشست محسن عمادی، معاون مدیر کل حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه گفت: تشکر می‌کنم از اقدام ارزشمند ستاد حقوق بشر و سایر نهادها که در تهیه، تدوین و انتشار کتاب «نگرانی‌های حقوق بشری درکشور کانادا و سوئد» مشارکت کردند. استناد این دو کتاب گزارش سازمان ملل است که اعتبار این گزارش‌ها را بالا می‌برد.

وی افزود: این کشورها بانی قطعنامه علیه ایران هستند و لازم بود که موارد نقض حقوق بشر در این دو کشور منتشر شود تا ادعای واهی حقوق بشری از طرف این دو کشور اثبات شود. کسانی که فکر می‌کنند کشورهای غربی بانی حقوق بشر هستند، نگاهی به الگوی رفتاری این کشورها در زمینه حقوق بشر داشته باشند. یکی از الگوهای اینها این است که سایر کشورها را موعظه کنند و اجرای حقوق بشر در داخل را فراموش کنند.

عمادی بیان کرد: اسم این تمایل را دیپلماسی حقوق بشر می‌گذارند و محورهای حقوق بشری را در سیاست رفتاری کشور خودشان برای تغییر رفتار یا تغییر عقاید خودشان بر کشورهای دیگر وارد می‌کنند. وقتی به اجرای حقوق بشر در این کشورها نگاه می‌کنیم به مواردی برمی‌خوریم که مصداق نقض فاحش حقوق بشر است. کشورهای آمریکا، فرانسه و کانادا که ادعای آزادی بیان و حقوق بشر دارند، رفتارشان را با مخالفان نسل‌کشی غزه می‌بینیم. اجازه آزادی بیان ندارند و در قبال اقدامات مسالمت‌آمیز دستگیر می‌شوند. الگوی دیگر رفتاری این کشورها این است که از حقوق بشر برای تمدید فرهنگ و سیاست خودشان استفاده می‌کنند. گسترش اسلام‌ستیزی در این کشورهای غربی و موارد قرآن‌سوزی در سوئد و سایر کشورها نشان می‌دهد که موضوع حقوق بشر یک ابزار برای سیاست خارجی این کشورهاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط