جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۸
هوش مصنوعی به مثابه ظهور انسانی جدید

نویسنده و پژوهشگر سینما گفت: در تحولات امروز، ما دیگر درباره آینده انسان حرف نمی زنیم، بلکه درباره امکان ظهور انسانی جدید حرف می‌زنیم.

سعید اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به موضوع مواجه انسان امروز با هوش مصنوعی پرداخت و گفت: از دیرباز تاکنون اندیشمندان جهان همواره از آینده انسان حرف می‌زدند ولی فیلسوف‌ها دو سال پیش در روز جهانی فلسفه تعبیر دیگری به اسم انسان آینده را به کار بردند. یعنی در تحولات امروز، ما دیگر فقط درباره آینده انسان حرف نمی‌زنیم، بلکه درباره امکان ظهور انسانی جدید حرف می‌زنیم. تبعاً این انسان جدید، جهان جدید و جهان جدید اقتضاعات جدید خود را خواهد داشت. تا جایی که ممکن است این جهانی را که ما هم اکنون در آن زندگی می‌کنیم به خاطره ای بدل کند. حالا این چشم انداز هم می‌تواند خیلی دل انگیز باشد و هم می‌تواند خیلی هولناک باشد. البته مواجهه نسل جدید به این اتفاق با رویکرد متفاوت‌تری از نسل قدیم رقم می‌خورد.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان هوش مصنوعی را پذیرفت، گفت: مارتین هایدیگر در شعر هولدرین آورده است؛ آنجا که خطر است، ناجی هم حضور دارد. من فکر می‌کنم امکانی ایجاد شده که حتی اگر بسیار پر مخاطره باشد، ناجی هم در آن حضور دارد. به نظر من پذیرش هوش مصنوعی یک ضرورت تاریخی است. در حال حاضر در افقی قرار گرفته‌ایم که نمی‌توان نسبت به آنچه در عرصه سیاستگذاری و سرمایه گذاری و چه در عرصه تولید بی‌تفاوت بود.

او با اشاره به اینکه هوش مصنوعی مسئله‌ای است که ما خواه‌ناخواه با آن روبه‌رو هستیم گفت: یکی از نکات چالش برانگیز در هوش مصنوعی مسئله اخلاق است، مسئله‌ای که در چند سال گذشته نمود آن را در علم ژنتیک و سلول‌های بنیادین و همانند سازی نیز شاهد بودیم.

اسدی درباره اینکه آیا هوش مصنوعی امکانی جدید را برای انسان معاصر فراهم می‌آورد، افزود: زمانی که اینترنت ایجاد شد، امکانات عادلانه‌تری در نشر اطلاعات و داده‌ها ایجاد شد و انحصارگرایی صرف اطلاعاتی را در جهان از بین برد. مسئله هوش مصنوعی نیز شاید همین امکان را برای بشر ایجاد کند. مانند وقتی که سینما از بخش آنالوگ وارد بخش دیجیتال شد و ابزارهای جدید تولید فیلم عمومی‌تر شدند. بنابراین مسئله انحصارگرایی و ضد انحصارگرایی بودن تکنولوژی یک فرصت قابل تامل و بررسی است.

گفتنی است، شما می‌توانید اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها