چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳
ضرورت تخصیص یارانه خرید کتاب برای دانش‌آموزان

لرستان – نسیم بهاران، معلم لرستانی با اشاره به ضرورت تخصیص یارانه خرید کتاب برای دانش‌آموزان و معلمان گفت: این امر می‌تواند سرانه مطالعه را در میان دانش‌آموزان افزایش دهد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): استان لرستان شاعران، نویسندگان و مفاخر ادبی بسیاری از دیرباز تاکنون داشته و زیربنای فرهنگی این دیار بسیار غنی است؛ بخش مهمی از این اتفاق ارزشمند، نتیجه تلاش‌های فرهنگیان، استادان حوزه و دانشگاه فعال در این حوزه بوده است.

تولید آثار فاخر در قالب‌های مکتوب (از جمله کتاب، مقالات آکادمیک و … یکی از پارامترهای مهم امروزین فرهنگ لرستان است که نقش معلمان لرستانی در این امر بسیار پررنگ است.

دوازدهم اردیبهشت در تقویم کشور یادآور سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری است که به عنوان روز معلم نامگذاری شده است؛ در واقع هفته معلم بهانه‌ای برای یادآوری اقدامات پر عشق معلمان در اقصی نقاط کشور در راه علم‌آموزی است، به همین مناسبت با «نسیم بهاران» معلم و نویسنده لرستانی با ۲۲ سال سابقه تدریس و برگزیده نخستین دوره جشنواره سراسری داستان‌نویسی «کووید ۱۹» و نویسنده چندین داستان کوتاه و اثر منتشر شده «سقوط بن‌بست» گفتگویی داشتیم که از نظر مخاطبان می‌گذرد.

مطالعه معلمان باید به‌روز باشد

بهاران با اشاره به اهمیت مطالعه برای معلمان گفت: معلمان به عنوان قشر تاثیرگذار در پرورش و تربیت فرزندان این مرز و بوم همواره باید نسبت به فناوری‌های به روز آشنا باشند.

وی با بیان تاثیر تکنولوژی و فناوری بر روح، روان و عاطفه دانش‌آموزان گفت: ضروری است معلمان همواره مطالعه داشته و به‌روز باشد تا بتوانند در پرورش و تربیت دانش‌آموزان خود نهایت نتیجه مثبت را بگیرند.

آموزش و پرورش از لحاظ منابع کتابخانه‌ای غنی نیست

این معلم نویسنده شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه را از یک طرف و از طرف دیگر غنی نبودن کتابخانه‌های مدارس و سطح شهر برای پاسخ‌گویی به نیاز معلمان و دانش‌آموزان را از جمله عوامل کاهش مطالعه در قشر فرهنگیان بیان کرد و افزود: به طور مثال در کتابخانه مدارس، کتابی که در زمینه علم کامپیوتر و فناوری است و ۱۰ سال پیش چاپ شده است به طور حتم نمی‌تواند بعد از یک دهه مثمرثمر باشد، و لازم است با خرید کتاب‌های جدید و ارسال آن به کتابخانه‌های مدارس شهری و روستایی فرصت مطالعه و تعامل بیشتر برای نوجوانان فراهم شود.

دانش‌آموزان علاقه‌مند به مطالعه کتاب‌های غیر درسی هستند

بهاران با اشاره به تجربه چندین ساله خود در حیطه آموزش و پرورش گفت: براساس تجربه خود به جرئت می‌گویم بارها پیش آمده که دانش‌آموزان بسیاری خواهان مطالعه و خرید کتاب‌های غیر درسی هستند که بتوانند اطلاعات خود را در زمینه‌های دیگر تقویت کنند، اما شرایط اقتصادی خانواده‌ها بعضاً جوابگوی این مهم نبوده است.

تخصیص یارانه خرید کتاب نقش مهمی در برآورده کردن نیازهای معلمان و دانش‌آموزان به مطالعه و کتاب دارد

نویسنده کتاب «سقوط بن‌بست» با اشاره به ضرورت تخصیص یارانه خرید کتاب برای دانش‌آموزان و معلمان گفت: بدون شک تخصیص یارانه خرید کتاب می‌تواند نقش مهمی در برآورده کردن گوشه‌ای هرچند کوچکی از نیازهای معلمان و دانش‌آموزان به مطالعه و کتاب را رفع کند.

وی ادامه داد: تخصیص یارانه خرید کتاب برای دانش‌آموزان و معلمان در ایام برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و غیر از برگزاری نمایشگاه می‌تواند راهکاری برای افزایش سرانه مطالعه در میان دانش‌اموزان باشد چراکه دانش‌آموزان بسیاری وجود دارند که علاقه‌مند به مطالعه هستند اما همان‌گونه که بیان شد شرایط اقتصادی خانواده جوابگو نیست.

بهاران درباره حضور دانش‌آموزان در نمایشگاه کتاب گفت: قرار گرفتن دانش‌آموزان در فضای فرهنگی می‌تواند نقش کلیدی در برقرای ارتباط بین خواندن و مطالعه دانش‌آموزان را فراهم آورد.

حضور در نمایشگاه کتاب نیازهای ذهنی فرد را اقناع می‌کند

وی با اشاره به اینکه معمولاً دانش‌آموزان به صورت گروهی با همسالان خود در فضای نمایشگاه قرار می‌گیرند و از هم تاثیر می‌پذیرند افزود: همان‌گونه که حضور در پارک‌ها و مکان‌های تفریحی و طبیعت لازمه پرورش جسم انسان است، مراجعه و حضور در نمایشگاه‌های کتاب نیز می‌تواند نیازهای فرد را از لحاظ روحی و ذهنی با خرید کتاب‌های مورد نیاز اقناع کند.

برگزیده مسابقه داستان‌نویسی کووید ۱۹ با اشاره به اینکه سرعت یادگیری و به ذهن سپردن مطالب در دانش‌آموزان بیشتر است افزود: حضور در نمایشگاه کتاب، تهیه و مطالعه کتاب می‌تواند به یکی از ضرورت‌های زندگی آن‌ها تبدیل شود.

بهاران، اردیبهشت را بهشت ماه‌های سال دانست و افزود: این ماه که پر ازسبزی، طراوت و رنگارنگی است، ترکیب این زیبایی‌ها با در نمایشگاه کتاب با مطالعه و خرید کتاب می‌تواند تلاقی روح‌نوازی را فراهم آورد.

وی با بیان اینکه شاید بتوان گفت بهترین ماه برای برگزاری نمایشگاه کتاب، اردیبهشت است، افزود: با توجه به نزدیکی زمان برگزاری امتحانات در دهه سوم، اگر زمان برگزاری نمایشگاه دهه اول یا دوم اردیبهشت باشد، شرایط حضور برای دانش‌آموزان، معلمان و دانشجویان می‌تواند بسیار پررنگ‌تر باشد به ویژه اینکه ممکن است افرادی از شهرستان‌ها برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران برنامه‌ریزی داشته باشند.

کتاب و معلم منشأ آگاهی هستند

این معلم لرستانی با بیان اینکه دانش آموزان آینده سازان جامعه هستند و در این بیان شکی وجود ندارد، افزود: آگاه بودن فرد نسبت به خود و جامعه در راس قرار دارد و این مهم میسر نمی‌شود مگر با مشاهده دقیق، مطالعه، تحقیق، پژوهش، هوشیاری و آگاهی که منشا بسیاری از این موارد کتاب و معلم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها