دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۳
«یک زمستان با کولبرها» گنجینه است/ سفری پرهیجان را در نمایشگاه کتاب تجربه کنید!

بندرعباس - نویسنده و شاعر پرکار و کنشگر حوزه کودک و نوجوان گفت: «یک زمستان با کولبرها» یک گنجینه است و این کتاب لذت یک سفر پُرهیجان با مخاطب را به اشتراک می‌گذارد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): فرصتی فراهم شد تا با یکی از فرهیختگان سرزمین‌مان در زمینه معرفی کتاب برای مخاطبان نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران گفت‌وگو کنم.

مرتضی حاتمی، شاعر و نویسنده اصالتاً کرمانشاهی، خبرنگار ایبنا در ایلام، کارشناس آموزش و پژوهش اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان، عضو شورای کتاب کودک و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است و در زمینه تالیف و ویرایش و در دو حوزه کودک، نوجوان و بزرگسال بیش از ۸۰ اثر خلق کرده است.

مرتضی حاتمی، کتاب «یک زمستان با کولبرها» را یک گنجینه دانست و گفت: این مجموعه روایی نوشته صادق امامی، خبرنگار و روزنامه‌نگار جوانی است که در سفری حدود ۱۰ روزه در دی ماه ۱۳۹۸ به مریوان برای تهیه گزارش از مرگ دو کولبر نوجوان، چند روزی که با هموطنان کُرد کولبر گذرانده، را روایت می‌کند.

این نویسنده ایلامی ادامه داد: نویسنده با بهره‌گیری از زبانی ساده و صمیمی و استفاده از دانش روزنامه‌نگاری با پرداختن به جزئیات این سفر کوتاه اما عمیق و تاثیرگذار، به معرفی شخصیت‌های متعدد که در این سفر با آن‌ها ملاقات کرده همچنین توصیف فضا و جغرافیای محیط، تلاشی شایسته برای معرفی زندگی و دنیا و دغدغه‌های کولبران ارائه داده است.

وی افزود: نویسنده در این کتاب تلاش داشته فارغ از نگاه‌های احساسی و زودگذر و جریان‌های سیاسی، آنچه را که در طول این سفر ۱۰ روزه مشاهده کرده، صادقانه و بی‌اغراق و از زاویه قلم یک روزنامه‌نگار بنویسد و این تلاش او، قابل قبول و ارزشمند است.

این کارشناس فرهنگی اضافه کرد: کولبران و کولبری و کولبر و واژگانی دیگر در مدار این کلمات، بخشی از واقعیت‌های هم‌وطنان‌مان در شهرها و استان‌های مرزنشین است که در شرایطی متفاوت و پُر درد و اندوه، صفحاتی از زندگی فردی و اجتماعی‌شان را به سختی و تحمل رنج های بسیار خط می‌زنند و به راه‌شان ادامه می‌دهند.

پژوهشگر ایلامی با بیان اینکه از نظر کمی و آماری، کتاب‌های زیادی در مورد کولبران، زندگی، تلاش و جغرافیای کارشان نوشته، سروده اما منتشر نشده، گفت: لازم است که اهالی کتاب و قلم با نگارش و پژوهش، لایه‌هایی از زندگی این افراد را در صفحات کتاب‌شان ماندگار کنند، مگر نه این است که یکی از کارکردهای ادبیات، نشان دادن و ماندگار کردن لایه‌هایی پنهان از رنج و اندوه و امید انسان است؟

حاتمی با تحسین صادق امامی نویسنده این کتاب، افزود: به خالق این اثر در تلاش رسانه‌ای دقیق، لایه‌ای از اندوه انسان معاصر را با امید، اضطراب، حسرت، جسارت، پویایی و تلاش در کتاب «یک زمستان با کولبرها» با تعدادی عکس از همکار رسانه‌ای خود ماندگار کرده، دستمریزاد و خداقوت می‌گویم و لذت درک حضور در این کتاب یخ‌زده و سرد را در این روزهای اردیبهشتی، پیشنهاد می‌دهم.

عضو شورای کتاب کودک گفت: این کتاب، می‌تواند لذت یک سفر پرهیجان، جذاب و پرکشش در کوهستان‌های بلند، برفی، خطرناک و دلهره آور با شخصیت‌هایی جسور که هر کدام دنیایی خاص دارند را به اشتراک بگذارد.

به گزارش ایبنا؛ نشر سوره مهر این کتاب را در سال ۱۴۰۱ در ۲۰۲ صفحه و به قیمت ۷۵ هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط