شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۶
از «تاریخ مفهومی عدالت اجتماعی در دوران مشروطه» تا «درآمدی بر تاریخ صدر اسلام»

گودرز رشتیانی، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران گفت: علاقه‌مندان به مطالعه، کتاب‌های «اطلس تاریخی آسیای مرکزی»، «حضور و بازیگری در امر سیاسی»، «به یاد ایرج افشار»، «چهل گفتار در تاریخ و فرهنگ و ادب ایران»، «درآمدی بر تاریخ صدر اسلام»، «نظامی گنجه‌ای»، «پان ترکیسم و ایران»، «تاریخ مفهومی عدالت اجتماعی در دوران مشروطه» و «اول اصلاحات اقتصادی» را از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خریداری و مطالعه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا گودرز رشتیانی، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران به عنوان پیشنهاد خرید کتاب از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مخاطبان و علاقه‌مندان کتاب در حوزه تاریخ و سیاست گفت: کتاب «اطلس تاریخی آسیای مرکزی» تالیف یوری برگل و ترجمه خودم که از سوی انتشارات سمت راهی بازار چاپ و نشر شده است در سی‌و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است. پیشنهاد می‌کنم علاقه‌مندان به مطالعه این کتاب را خریداری و مطالعه کنند.

وی افزود: همچنین کتاب «حضور و بازیگری در امر سیاسی» تالیف فرهنگ رجایی که از سوی انتشارات نگارستان اندیشه به چاپ رسیده است، نیز کتاب مناسبی برای خرید و مطالعه است. این کتاب کوششی است تا منطق درونی سازوکار عملی و پیامد انسان‌ورزی را که حضور و بازیگری در امر سیاسی است و تجربه نهایی آنکه مدنیت و تمدن است، بررسی کند. نتیجه این فرآیند توسعه پایدار است و تا ابد باقی می‌ماند. پرسش دوم به مفروضات اصلی کتاب مربوط می‌شود که دو دسته هستند؛ دسته اول نظری هستند و تلاشی است برای درک منطق تمدن‌سازی. بخش دوم درباره هر کدام از تمدن‌ها است. مفروض اول است که حکمت وجودی آدمی بر زمین فقط و فقط انسان‌ورزی است. موضع من با تمام اندیشه‌ورزانی که انسان را بالفطره چیزی ثابت می‌دانند مخالف است. انسان‌ها از سویی فطرت حیوانی دارند و از سوی دیگر توانش انسان‌ورزی به آن‌ها داده شده است. در ادیان ابراهیمی خداوند نفس خود را به ما قرض داد و در دیدگاه غیردینی نیز انسان صاحب حق است و این خود نیز نوعی ایمان است. ما موجودی هستیم از توانش امر انسانی و معنوی برخورداریم.

گودرز رشتیانی بیان کرد: کتاب «به یاد ایرج افشار» مجموع مقالاتی است که به خواستاری جواد بشری توسط بنیاد موقوفات افشار و نشر سخن منتشر شده است، این کتاب نیز برای خرید از نمایشگاه کتاب پیشنهاد می‌شود.

وی در ادامه گفت: «چهل گفتار در تاریخ و فرهنگ و ادب ایران» یادداشت‌های احمدرضا قائم‌مقامی است که از سوی نشر گویا منتشر شده است. مجموعه حاضر شامل تعدادی ترجمه، مقاله، یادداشت و نقد نویسنده از چند سال پیش تا امروز است که به موضوعاتی از دوران هخامنشیان و قبل از آن تا پس از اسلام می‌پردازد. محتوای این کتاب درباره مسائل تاریخی، دینی، لغوی و دستوری است. اثر پیش‌رو شامل سه گفتار است که عبارتند از: «ترجمه‌ها و اقتباس‌ها»، «مقالات و یادداشت‌ها» و «نقد». برخی از ترجمه‌ها مربوط به واژه‌های مندرج در قرآن‌کریم، واژه‌های پهلوی اشکانی در مندایی، افلاطون و ایران و… است. برخی مقالات و یادداشت‌ها مربوط به داستان الهی‌نامه عطار، یادداشت‌های لغوی و دستوری است و… نقدهایی به مقالات احمد تفضلی، ترجمه فارسی کفالایا، شکونتالا و… اختصاص دارد. این کتاب نیز برای خرید از نمایشگاه کتاب پیشنهاد می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران افزود: «درآمدی بر تاریخ صدر اسلام» از عبدالعزیز الدوری ترجمه عباس بصیری بسیج از سوی انتشارات نگارستان اندیشه به چاپ رسیده است. نویسنده کتاب عبدالعزیز دوری مرزبندی بین حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تاریخ اسلام را موجب معقول ماندن مباحث مهمی از تاریخ اسلام می‌داند که داشتن یکپارچگی به رفع این مشکل کمک می‌کند، علاقه‌مندان به مطالعه خوب است که این کتاب را خریداری و مطالعه کنند.

گودرز رشتیانی بیان کرد: «نظامی گنجه‌ای» از استاد جلال خالقی مطلق که توسط بنیاد موقوفات افشار منتشر شده است نیز برای خرید و مطالعه پیشنهاد می‌شود. این کتاب در ۹ بخش تدوین یافته است: «زندگینامه»، «آثار»، «معلومات و تجربیات»، «اخلاق و بینش»، «ویژگی‌های زبان»، «شیوه بیان»، «نظامی و سرایندگان پیش از او»، «تأثیر نظامی بر آثار پس از خود» و «دستنویس‌ها، چاپ‌ها، تفسیرها، پژوهش‌ها و ترجمه‌ها».

وی در ادامه گفت: «پان ترکیسم و ایران» از کاوه بیات انتشارات شیرازه کتاب ما. این کتاب در واقع نخستین مواضع و اظهارنظرهای شفاهی و کتبی نظریه‌پردازان و فعالان پان‌ترکیست را علیه ایران که در نشریات و منابع سال‌های نخستین پس از کودتای ۱۲۹۹ درج شده بود، در بر می‌گیرد که این کتاب نیز کتاب مناسبی برای خرید از نمایشگاه کتاب است.

گودرز رشتیانی افزود: کتاب مناسب دیگر «تاریخ مفهومی عدالت اجتماعی در دوران مشروطه» تالیف سمیه توحیدلو است که از سوی نشر نگاه معاصر به چاپ رسیده است. دوران مشروطه یکی از نقاط حساس تاریخ ایران به حساب می‌آید. دلیل آن نه فقط به واقعه مشروطه و شرایط حاصل شده آنکه بیشتر به خاطر تمام تغییراتی است که پیش از ۱۲۸۵ ش اتفاق افتاد و ماحصل آن انقلاب مشروطه شد. شاید یکی از بزرگترین عوامل شکل‌گیری مشروطه را بتوان فعالیت‌هایی نام برد که در دوره ناصرالدین شاه و زمان صدارت قائم مقام فراهانی، امیرکبیر و امین‌السلطان به انجام رسید. شکل‌گیری دارالفنون، عزیمت دانشجویان ایرانی به دانشگاه‌های غربی و آشنایی با زبان، فرهنگ و توسعه این جوامع، ورود صنایع نوین و جایگزینی آن با صنایع‌دستی، مسافرت شاه به اروپا و آشنا شدن با مظاهر تمدنی نوین، افزایش سواد مدرسه‌ای غیر از سواد مکتبی و دینی که نمادی از ورود به دنیای جدید به حساب می‌آمد، شکل‌گیری راه‌ها و امکان مبادلات کالاها در داخل و خارج، ورود کالاهای جدید و لوکس غربی به داخل کشور، مجاورت با همسایگانی که درگیر تفکرات جدید و انقلاب‌های طبقاتی بودند، شکل‌گیری گروه‌های متنوع حاشیه‌ای، همه و همه زمینه‌هایی بود برای تغییراتی که بی صدا در داخل کشور رخ داد و نیازها و خواسته‌های جدیدی را در صدر مطالبات مردمی قرار داد.

وی بیان کرد: «اول اصلاحات اقتصادی» تالیف حسن رجبی‌فرد که از سوی انتشارات شیرازه راهی بازار چاپ شده است، کتاب دیگری است که برای خرید از نمایشگاه کتاب پیشنهاد می‌شود. در بسیاری از مطالعات ناظر بر تاریخ معاصر ایران، منشأ پویایی‌های این تاریخ، تکاپوهای فکری و نظری نخبگانی به‌شمار رفته است که علاج مشکلات کشور را منوط به حلّ‌وفصل کشمکش میان دوگانه سنت و مدرنیته بر سر حقوق سیاسی مردم می‌دانستند؛ کشمکشی که نهایتاً به انقلاب مشروطه انجامید. حال آنکه اولین محل بروز تنش میان سنت و تجدد نه بر سر حقوق سیاسی بلکه بر سر سازماندهی دستگاه دولت و تأسیس دیوانسالاری متمرکزی بود برای تضمین هدایت عقلانی‌سازی حیات شهروندان. ساختاری که در آن، میان خدمت به حکومت مطلقه و بهبود زندگی آحاد ملت تناقضی دیده نمی‌شد. مواجهه حکومت مشروطه با مشکلات سهمگین و بروز نگرانی از ناکام ماندن آن، برخی از نخبگان کشور را بار دیگر به لزوم بازسازی عاجل دستگاه دولت و دیوانسالاری‌اش متوجه کرد و موضوع حقوق سیاسی مردم و مشروط کردن قدرت به قانون را به امری ثانوی مبدل ساخت. علی‌اکبر داور که در این کتاب مجموعه مقالات او در دفاع از چنین دیدگاهی در فاصله بهمن ۱۳۰۱ تا آبان ۱۳۰۲ به انضمام تعداد دیگری از نوشته‌هایش منتشر می‌شوند، خود در ادوار بعدی تلاش بی‌وقفه‌ای را برای تأسیس دستگاه دیوانسالاری مدرن تا زمان خودکشی‌اش در ۲۰ بهمن ۱۳۱۵ کرد.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها