چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
«شیر کتابخانه» کودک را با کتاب، کتابخانه و کتابدار آشنا می‌کند

روایت این کتاب، پیرامون شیری است که با ورود به کتابخانه عاشق کتاب و قصه می‌شود. کودک از طریق هم‌ذات‌پنداری با او به کتاب، کتابخانه و کتابداری علاقه‌مند می‌شود.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فهیمه ایمانی، مربی کتابخوانی و مروج کتاب کودک و نوجوان: از میان کتاب‌های کودک پیرامون کتاب و کتابخوانی، بعضی از کتاب‌ها به «کتابخانه» پرداخته‌اند. شاید آشنایی با کتابخانه و بخش‌های مختلف آن، یکی از آموزش‌های اساسی برای هر کودکی باشد. کتاب «شیر کتابخانه» یکی از بهترین کتاب‌ها در این زمینه است.

تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روزی یک شیر وارد کتابخانه شود، دلش بخواهد ساعت قصه، لم بدهد و قصه گوش کند، چه می‌شود؟ روزی شیری وارد یک کتابخانه می‌شود؛ کتابخانه‌ای که یک خانم کتابدار سخت‌گیر و قانونمند دارد اما او با ورود شیر مخالفت نمی‌کند؛ چدون هیچ‌کدام از قوانین کتابخانه را زیر پا نمی‌گذارد. او هر روز به بخش کودک می‌رود تا قصه گوش بدهد. روزهای اول به درخواست خانم کتابدار و بعدها با اراده و تمایل خودش در کارهای کتابخانه کمک می‌کند: کارهایی چون گردگیری کتاب‌ها و لیسیدن پاکت‌نامه و کمک در برداشتن کتاب‌های قفسه‌های بالایی و…. همه اعضای کتابخانه به‌ویژه کودکان به او علاقه‌مند شده بودند؛ اما روزی اتفاقی می‌افتد که او قوانین کتابخانه را زیر پا می‌گذارد.

روایت این کتاب، پیرامون شیری است که با ورود به کتابخانه عاشق کتاب و قصه می‌شود. کودک از طریق هم‌ذات‌پنداری با شخصیت اصلی داستان که یک شیر است، به کتاب، کتابخانه و کتابداری علاقه‌مند می‌شود؛ حتی از طریق این داستان با بخش‌های مختلف کتابخانه همچون بخش ویژه کودک و جلسات قصه‌گویی و شرح وظایف کتابدارها مثل برقراری نظم کتابخانه و امانت کتاب‌ها آشنا می‌شود.

کتابداری شاید موضوع مغفولی در کتاب‌های کودکی است که با موضوع «کتاب» نگاشته شده‌اند. آیا عشق به کتاب‌ها دلیل کافی برای کتابداری است؟ خیر. در کتاب به رعایت قوانین کتابخانه نیز اشاره می‌شود. البته قوانین کتابخانه سبب شد شیر داستان نیز رام شود و قوانین را رعایت کند. این امر را می‌توان ناشی از عشق به کتاب دانست. کتاب می‌تواند به انسان آموزش داده و او را قانونمند کند. حضور شیر در کتابخانه به قدری جذاب و مؤثر واقع می‌شود که در بخشی از کتاب بیان می‌شود که هیچ‌کس نمی‌دانست تا قبل از این، وجود کتابخانه بدون شیر چگونه ممکن بود؟ این تصور به مخاطب کتاب نیز تسری پیدا می‌کند. شیر در داستان آنقدر خوب در نقش جدیدش بازی می‌کند که کودکی نیز که داستان را می‌شنود نمی‌تواند کتابخانه را بدون وجود شیر تصور کند؛ حتی شاید علاقه‌مند شود به کتابخانه برود تا شاید یک شیر را از نزدیک ببیند!

اساساً این تصور در ذهن کودک نقش می‌بندد که کتابخانه محیط جذاب و هیجان‌انگیزی است. شیر با عشق خود به کتاب باعث می‌شود قوانین کتابخانه در بخش‌های انتهایی داستان تغییر کند. «می‌توانیم قوانین کتابخانه را زیر پا بگذاریم اگر دلیل مهم‌تری وجود داشته باشد». در انتهای داستان با وقوع یک حادثه خطرناک شیر مجبور می‌شود قوانین کتابخانه را زیر پا بگذارد؛ او حتی بعد از اینکه قوانین را زیر پا می‌گذارد کتابخانه را ترک می‌کند؛ اما خانم کتابدار حاضر می‌شود قوانین کتابخانه را تغییر دهد. خانم کتابدار شخصیت متفاوتی است؛ نمونه افراد مسئولیت‌پذیر اما سخت‌گیر که قوانین حتی در ناخودآگاه آن‌ها نیز رسوخ کرده است. او حتی در حالت جراحت و بیماری نیز از تذکر برای رعایت قوانین دریغ نمی‌کند؛ اما عشق شیر به کتاب و کتابخانه سبب می‌شود او ناخودآگاه خود را نیز تغییر بدهد.

بعد از پایان مطالعه کتاب شاید همه کودکان، شیرها را کتابدارهای مناسبی برای کتابخانه بدانند و این درواقع همان قدرت قصه و مضمون‌پردازی است! تصویرگری کتاب با اینکه شاید به اندازه تصویرگری‌های سال‌های اخیر به‌روز نباشد، باز هم بسیار جذاب است. گویی مخاطب در حال تماشای یک انیمیشن است؛ انیمیشینی که در سکانس پایانی آن، کودکان با تکیه دادن به شیر با خوشحالی در کنار او در حال مطالعه‌اند.

کتاب «شیر کتابخانه» را میچل نادسن نوشته و کوین هاکس تصویرگری کرده است. انتشارات کتاب نیستان این کتاب را با ترجمه سمیرا کمالی در ۴۴ صفحه منتشر کرده است. با توجه به توضیحات کتاب، برای گروه سنی ب و ج مناسب است؛ اما با توجه به اینکه متن‌های بیشتری نسبت به تصاویر دارد، می‌توان آن را برای گروه سنی ج مناسب‌تر دانست.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط