سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
رونمایی از جدیدترین سامانه‌های بنیاد سعدی برای آموزش زبان فارسی

بنیاد سعدی به مناسبت هفته آموزش و روز معلم از جدیدترین دستاوردهای خود در حوزه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان را که شامل سامانه سیتفا و دوره‌های نوین آموزش برخی است، رونمایی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا غلامعلی حدادعادل، رئیس بنیاد سعدی در این مراسم با اشاره به تشکیل رشته آزفا (آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان) در دانشگاه طی سال ۱۳۶۸ و پیشینه روند تشکیل بنیاد سعدی از سال ۱۳۸۴ گفت: پس از تصویب بنیاد سعدی تنها بودم اما با جذب همکاران علاقه‌مند و متخصص در این حوزه توانستیم با تمام مشکلات و موانع، در حوزه آموزش و گسترش زبان فارسی در جهان با انتشار کتاب‌ها و تولید نرم افزارهای آموزشی و برگزاری دوره‌های مختلف دانش‌افزایی و تربیت مدرس قدم‌های خوبی برداریم.

وی با تاکید بر اینکه «می‌شود کار کرد»، خاطرنشان کرد: یک درس مدیریتی که سال‌ها پیش آموختم و به آن عمل کردم این بود که برای اینکه کاری انجام شود باید پاسخ ما به چهار سوال اساسی مثبت باشد، «من می‌خواهم، من می‌توانم من می‌دانم و می‌شود» که در قدم اول «می‌خواهم» علم لازم نیست، ارزش‌ها، اعتقاد و انگیزه مهم است، قدم بعدی «می‌دانم» است که مبتنی بر علم است و قدم سوم داشتن امکانات است و در قدم چهارم، شرایط باید اجازه بدهد. مثال ساده آن صعود به قله دماوند است که انگیزه، دانش وفن کوهنوردی، کفش و لباس مناسب، لازم است اما اگر شرایط هوا مناسب نباشد باید صبر کرد تا مناسب شود.

حدادعادل گفت: عشق به کار و جدیت در کار، هرجای دنیا که باشد کارها را پیش می‌برد وبه امید خداوند امروز می‌بینیم که در بنیاد سعدی برای آموزش و گسترش زبان فارسی در جهان این اتفاق رخ داده و لازم است همچنان ادامه یابد.

وی در پایان از مدیران شرکت‌های ایرسافام و رایان کتاب که با همکاری بنیاد سعدی کارهای بزرگی در حوزه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان انجام داده‌اند تشکر و به آنها لوح تقدیر اهدا کرد.

امیر زندمقدم، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی نیز در ابتدای این نشست ضمن تبریک روز معلم و هفته آموزش، به بیان گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در معاونت متبوعش پرداخت و از تغییرات اصلاحی واحدها و نظام‌مندتر شدن همکاران این معاونت در یکسال اخیر خبر داد.

وی تصریح کرد: فعالیت‌هایی را در حوزه آموزش داریم که شامل واحد سنجش، واحد برنامه‌ریزی آموزشی و واحد تضمین کیفیت آموزش است. در حوزه برنامه‌ریزی آموزشی یکی از مهمترین کارهای ما دوره‌های فارسی‌آموزی است. دوره‌های کودک و بزرگسال در سال ۱۴۰۲ بسیار مخاطب داشت و موفق بود چراکه آنها به صورت مجازی و فصلی و برطبق زمانبندی محلی مخاطبان ارائه شد و طبق آمار در بهار ۱۶ بزرگسال و هشت کودک فارسی‌آموز داشتیم و در تابستان به ۱۴۶ بزرگسال و ۵۸ کودک رسید و در پاییز و زمستان هم استقبال خوبی بود و نهایت تجربه مثبتی کسب کردیم.

وی همچنین به دوره‌های دانش‌افزایی برگزار شده در ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: دوره دانش‌افزایی تابستانه با حضور شرکت‌کنندگانی از چندین کشور برگزار شد. همچنین دوره روش تحقیق را ویژه دانشجویان دکتری با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی داشتیم. دوره دانش‌افزایی ویژه دانشجویان و استادان لبنان را داشتیم که از مدارس لبنان هم بودند و دو دوره دانش‌افزایی که یکی ویژه استادان هندی با همکاری دانشگاه تربیت مدرس انجام شد و به زودی نیز اطلاعیه دوره دانش‌افزایی دوره تابستان سال ۱۴۰۳ را اعلام خواهیم کرد.

زندمقدم به دوره‌های تربیت مدرس زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، ادامه راتبه تحصیلی به غیرفارسی‌زبانان اشاره کرد که در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت و افزود: در حوزه سنجش نیز از سه نفر از بهترین‌های این حوزه دعوت کردیم و با کمک شرکت ایرسافام و همکاران فناروی اطلاعات بنیاد سعدی اقدامات اجرایی خوبی انجام شد.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی گفت: در حوزه تضمین کیفیت نیز فعالیت‌هایی داشتیم که همزمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی قانونی تصویب کردند که نظارت بر موسسات آزفا در داخل و خارج از کشور برعهده بنیاد سعدی باشد و قرار است با حضور رئیس سازمان امور دانشجویان و دیگر مسولان در این حوزه مدل تضمین کیفیت اجرایی شود.

وی افزود: در ادامه فعالیت تضمین کیفیت، فراخوان اولین جشنواره الگوهای برتر تدریس زبان فارسی را منتشر و تا ۱۵ اردیبهشت تمدید کردیم و استقبال خوبی شده است.

شهناز احمدی قادر، رئیس اداره برنامه ریزی آموزشی بنیاد سعدی نیز در این نشست با اشاره به سامانه سیتفا (سامانه یادگیری ترکیبی زبان فارسی) ویژگی‌ها و تاریخچه اجرای پروژه را تشریح کرد.

وی گفت: سامانه سیتفا دستاورد گروهی از متخصصان است که تیم مهندسان نرم‌افزار و فناوری، تیم متخصصان آموزش زبان فارسی، گرافیست و تدوینگر و متخصصان تکنولوژی آموزشی است. سامانه سیتفا یک اداره است و چارت مخصوص خود را دارد.

رئیس اداره برنامه‌ریزی آموزشی بنیاد سعدی تصریح کرد: زمانی که یادگیری با استفاده از چند امکان آموزش مجازی انجام می‌شود به آن یادگیری ترکیبی می‌گویند؛ در سامانه سیتفا زبان‌آموزی به وسیله روش برخط غیرهمزمان با یادگیری خودگام آغاز می‌شود و در ادامه معلم‌محور شده که به روش برخط همزمان خواهد شد.

وی تصریح کرد: ۱۶۰ قطعه ویدئوی آموزشی کوتاه فقط برای سطح نوآموز تولید و تدوین شده و در این سامانه وجود دارد. همچنین فعالیت‌های تعاملی، بازخورد آنی، بازخورد مدرس‌محور، پشتیبانی آموزش از طرف مدرس، پشتیبانی فنی، دوره‌های زمان‌بندی شده و گزارش پیشرفت از جمله امکانات این سامانه است.

در ادامه حسین رضاپور، رئیس اداره سنجش بنیاد سعدی در سخنانی با اشاره به سامانه سنجش بنیاد سعدی گفت: کارهای انجام شده در بخش ما، پژوهشی و آموزشی است. ما یک زیرساخت‌هایی را برای تولید آزمون‌ها تهیه کردیم و یک سامانه‌ای برای برگزاری آزمون‌ها با همکاری بخش خصوصی مهیا ساختیم.

وی با اشاره به طراحی و تدوین الگوهای سنجش زبانی چه در فاز زبان تخصصی و چه در فاز عمومی، به جزییات مدل توانش‌محور اشاره داشت و آن را تحولی بزرگ در مسیر تولید آزمون‌های زبان فارسی دانست.

رضاپور همچنین درباره برنامه‌های آینده این اداره گفت: در آینده نزدیک، علاوه بر تهیه الگوی سنجش زبانی کودکان و طراحی آزمون برای این رده سنی، با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، با همکاری دیگر سازمان‌ها به طراحی و تدوین آزمون استعداد زبانی خواهیم پرداخت. از دیگر برنامه‌های این اداره برگزاری آزمون آمفا و داتفا در تیرماه ۱۴۰۳، تحت سامانه جدید مرکز سنجش بنیاد سعدی خواهد بود.

امیر احمدی، مدیر آموزش بنیاد سعدی نیز در ادامه برنامه اظهار کرد: بنیادهای مختلفی در سراسر جهان برای توسعه زبان خود آمده‌اند و اقداماتی را در این راستا انجام دادند و بنیاد سعدی نیز با همین هدف شکل گرفت تا زبان فارسی را در پهنای جهان گسترش بدهد.

احمدی با بیان اینکه در همه کشورها موسسات و نهادهای مختلف از آموزش و گسترش زبانشان در جهان حمایت می‌کنند و این کار باید نسبت به بنیاد سعدی هم انجام شود، گفت: تا امروز دو شرکت خصوصی برای حمایت از زبان فارسی به میدان آمده‌اند و سرمایه کلانی برای این موضوع گذاشتند و ما نیز با جدیدترین قراردادهای تجاری با این شرکت‌ها همکاری کرده‌ایم.

همچنین در این نشست، احسان طوفانی‌نژاد، مشاور آموزش مجازی بنیاد سعدی به ارائه گزارش کوتاهی از فعالیت‌های انجام شده در حوزه آموزش مجازی در بنیاد سعدی در سال ۱۴۰۲ پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها