سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
چاپ سوم تراکتاتوس به نمایشگاه کتاب رسید

چاپ سوم کتاب «رسالۀ فلسفی-منطقی؛ سه زبانه» در ۴۰۴ صفحه و به قیمت ۳۹۰ هزار تومان روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا چاپ سوم کتاب «رسالۀ فلسفی-منطقی؛ فارسی، آلمانی، انگلیسی» با ترجمه مالک حسینی در ۴۰۴ صفحه و به قیمت ۳۹۰ هزار تومان روانه بازار نشر شد. رسالۀ فلسفی-منطقی یا به اختصاص تراکتاتوس در سال ۱۹۲۱ منتشر شد و یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین کتاب‌های فلسفی قرن بیستم به شمار می‌آید.

این کتاب شامل هفت گزاره است که هر یک زیربخش‌هایی دارند. ویتگنشتاین در این کتاب به شرط‌هایی پرداخته که به وسیله یک زبان منطقی برآورده می‌شوند. راسل نوشته شدن این کتاب را به این دلیل که ویتگنشتاین در این کتاب به قاعده‌های دستور زبان فلسفی پرداخته، با اهمیت دانسته است.

برشی از متن:

انسان دارای تواناییِ ساختن زبان‌هایی است که با آن‌ها می‌شود هر معنایی را بیان کرد بی‌آنکه خبری از این داشت که هر واژه‌ای چگونه و بر چه دلالت می‌کند. چنان‌که آدمی سخن می‌گوید بی‌آنکه بداند تک‌تک آواها چگونه ایجاد می‌شوند. زبان روزمره بخشی از اندام‌وارهٔ انسان است و کمتر از آن پیچیده نیست. برای انسان ناممکن است که منطق زبان را بی‌واسطه از آن برداشت کند.
زبان به فکر لباس می‌پوشاند. و آن هم این‌طور که از شکلِ بیرونیِ لباس نمی‌توان به شکل یا صورتِ فکرِ پوشیده رسید؛ چون شکل بیرونیِ لباس نه به غرض تشخیص‌پذیری شکل بدن، بلکه به غرض‌هایی کاملاً متفاوت ساخته شده است. توافقات تلویحی برای تفاهم در زبان روزمره بی‌اندازه پیچیده‌اند.

به گزارش ایبنا؛ به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط