سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲
فروش مجازی کتاب می‌تواند جایگزین فروش حضوری باشد

بوشهر - یک نویسنده جنوبی، فروش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را شکلی از عرضه کتاب دانست که می‌تواند جایگزین فروش حضوری باشد ولی باید برای آن برنامه داشت.

عیسی صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: فروش هر محصولی شکل‌های مختلفی دارد که فقط شامل کتاب هم نمی‌شود؛ بلکه شامل هر محصولی می‌شود بنابراین فروش مجازی کتاب از سایر فروش‌ها جدا نیست. این شکل فروش به طور نسبی می‌تواند جایگزین فروش حضوری باشد اما به عقیده من، اگر برنامه اصولی برای آن نداشت، کارکرد کاملی نخواهد داشت.

وی در ادامه کارکرد نمایشگاه‌های کتاب را در جهان یک کارکرد فرهنگی و تجاری دانست و افزود: در گذشته نمایشگاه‌های جهانی کتاب فقط کارکرد فرهنگی داشتند، اما در دوره نوین کارکرد تجاری نیز پیدا کرده‌اند؛ چون نشر بدون اقتصاد، نشر پایداری نخواهد بود و این نقشه اقتصادی را باید نمایشگاه‌ها اجرا کنند. البته این بدان معنا نیست که کتاب را صرفاً یک محصول تجاری بدانیم و با کتاب تجارت کنیم، بلکه کتاب در گام اول باید اثر فرهنگی خود را بر جای بگذارد تا شأن اجتماعی و تجاری پیدا کند.

صفوی، شعار «بخوانیم و بسازیم» را یک شعار واقع‌بینانه برای سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران معرفی کرد و یادآور شد: «بخوانیم و بسازیم» یک شعار حقیقی و واقعی برای این رویداد مهم است؛ چون تاکید بر این حقیقت مهم دارد که خروجی کتاب و مطالعه کتاب باید ساخته شدن باشد؛ ساخته شدن انسان و ساخته شدن جامعه.

این نویسنده و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأکید کرد: نمایشگاه کتاب یک یادآوری است؛ یادآوری کتاب و اهمیت مطالعه آن. در این زمینه نمایشگاه کارکرد فرهنگ‌سازی به شکل پایداری و ساختاری ندارد، زیرا فرهنگ مطالعه باید سالیان قبل به وجود آمده باشد نه در طول نمایشگاه.

از دید این متخصص سلامت اجتماعی، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فقط عرصه نمایش کتاب نیست، بلکه عرصه نمایش اندیشه است؛ تنوع اندیشه هم فقط برای مولفان نیست، بلکه برای مخاطبان آنها یعنی خوانندگان کتاب هم است و این فرصت فقط در نمایشگاه کتاب فراهم می‌شود.

نویسنده کتاب «سلامت و پدیده‌های اجتماعی»، سپس کارکرد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را در معرفی محصولات و آثار ناشران استانی کلیدی و مهم برشمرد و گفت: به‌طور کلی یکی از راه‌های برندسازی چه در سطح مؤلف و چه در سطح محصول (کتاب) از وظایف نمایشگاه بین‌المللی کتاب است. از این‌رو، این رویداد با توجه به ظرفیت نشر هر استان باید فرصتی را برای فعالیت آن در گستره خود فراهم کند.

صفوی همچنین با اشاره به کارکرد اجتماعی اقتصادی نمایشگاه کتاب یادآور شد: مطابق اصول جامعه‌شناسی کتاب، نمایشگاه کتاب یک پدیده چند بعدی است؛ یعنی شامل ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می‌شود که بعد فرهنگی آن رکن رکین و اولویت‌دار است و بعد از آن، بعدهای اجتماعی و اقتصادی قرار می‌گیرد؛ زیرا تا اثر فرهنگی نمایشگاه و کتاب موثر واقع نشود، سایر بعدهای آن بی‌اثر خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط