چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷
از خاطرات فیض شریفی از چهره‌های ادبی تا «شعر زمان ما»

فیض شریفی از شاعران و نویسندگان کشورمان کتاب‌های «از شعر زمان ما» و «عشق در روزگار وبا» را برای مطالعه و خرید از نمایشگاه پیشنهاد کرد.

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): به مناسبت برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران، خبرنگاران ایبنا به سراغ چهره‌های فرهنگی، ادبی و هنری رفته و از آنها خواسته‌اند تا به مخاطبان این رسانه، کتاب‌هایی را به عنوان پیشنهاد خرید از نمایشگاه کتاب تهران معرفی کنند. به همین بهانه گفت‌وگویی داشتیم با فیض شریفی از اساتید، شاعران و نویسندگان صاحب‌نام معاصر ایرانی و از اعضا هیئت علمی کانون شعر ایران که آثار پژوهشی و تالیفی بسیاری را در عرصه ادبیات خصوصاً شعر معاصر ایران به رشته تحریر درآورده است.

شریفی گفت: ۱۵ جلد کتاب «شعر زمان ما» در نقد و بررسی زندگی و اشعار شاعران را پیشنهاد می‌کنم که توسط انتشارات نگاه به چاپ رسیده است و این مجلدات به شفیعی کدکنی، هوشنگ ابتهاج، سیمین بهبهانی، سیاوش کسرایی، نادر نادرپور، سید علی صالحی، حسین منزوی، هوشنگ چالنگی، نصرت رحمانی، منوچهر آتشی، شمس لنگرودی، یدالله رویایی، فریدون مشیری، حمید مصدق و اسماعیل خویی پرداخته است.

وی در توضیح نوع این نقدها عنوان کرد: «شعر زمان ما» نام عام کتاب‌هایی بود که آقای محمد حقوقی، هر فصل یکی از مجلداتِ آن را منتشر می‌کرد و در پنج جلد اول مجموعه شعر زمان ما مرحوم محمد حقوقی به آثار نیما، اخوان، شاملو، سپهری و فروغ پرداخته است و در جلدهای ششم من به شخصیت‌هایی که اشاره شد پرداختم. این کتاب‌ها با روش و دیدی علمی و مدرن، با واکاوی و جستجوی برگ‌های ادبیات معاصر، ضمن تحلیل و نقد اشعار هر شاعر، به گزینش سروده‌های اثرگذار شاعران پرداخته است. در این مجموعه جز چگونگی سرایش شعرها و زبان شعری، درون‌مایه، جهان‌بینی و تأثیرپذیری و تأثیرگذاری آنان، ساختار شعری و فضاهای ویژه و توانمندی‌های شاعرانه و ضعف‌های آنان، زمینه‌های سیاسی اجتماعی و تبیین و تشریح اشعار و دیدگاه شاعران و منتقدان و محققان مورد بررسی قرار گرفته؛ این کتاب‌ها دو بخش مقدمه و بدنه دارند که در بخش اول به سبک و زندگینامه شاعر و بخش دوم به گزیده‌ای از آثار او پرداخته شده است.

این شاعر و نویسنده افزود: نقدها از زبان شاعر و نگاه اجتماعی، سیاسی و فلسفی آنها انجام شده است. به طور مثال از نگاه فلسفی و زبان شاعر به سراغ یدالله رویایی رفتم چرا که نگاه و زبانی نو در اندیشه‌ای عرفانی و فلسفی بیان شده است یا اسماعیل خویی که اندیشه سیاسی، اجتماعی و فلسفی قوی‌ای دارد.

«از شعر زمان ما» تا ترجمه «عشق در روزگار وبا »

این نویسنده و پژوهشگر ادبی درحوزه داستان هم پیشنهادهای خود را مطرح و عنوان کرد: پنج کتاب داستان‌نویسی «داستان زمانه ما» هم در انتشارات حس هفتم چاپ شده است که به هوشنگ گلشیری، صادق هدایت، صادق چوبک، بزرگ علوی، بختیار علی پرداخته و بهترین داستان‌های کوتاه این نویسندگان آورده شده است و داستان‌نویسی ایران از مشروطیت تا به امروز را بررسی کرده‌ام؛ به طور مثال آثار صادق هدایت با نگاهی تازه مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین کتاب ترجمه «ترانه‌های کوچک تنهایی» که عاشقانه‌های جهان است ارزش خرید و مطالعه را دارد. کتاب «بی تو بودن مرور مردن» شعرهای سپید من است و «چگونه نمایشنامه بنویسیم» سه نمایشنامه است. کتاب «یادداشت‌های ادیبانه پیش از آلزایمر» مجموعه ای است از خاطراتم با اشخاص بسیاری که امروز به عنوان چهره‌های ادبی می‌شناسیم؛ خاطراتی که از عبدالحسین زرین‌کوب، محمد اسلامی ندوشن، محمدرضا شفیعی کدکنی، احمد شاملو و مهدی اخوان ثالث داشتم آورده شده است. کتاب «آنتولوژی شعر معاصر ایران» را نیز درباره نیما، فروغ، اخوان ثالث، شاملو، سهراب سپهری نوشته‌ام.


این شاعر همچنین گفت: در زمینه داستان، «ترجمه پست مدرنیستی» به قلم علی معصومی کتاب خوبی است که انتشارات ققنوس چاپ کرده است. کتاب «گشودن رمان» به قلم حسین پاینده ادبیات داستانی ایران را نقد کرده که بر اساس نظریه‌های علمی جهانی است.

وی افزود: در داستان کوتاه و شعر از غرب چیزی کم نداریم اما در رمان اندکی عقب هستیم و اگر بخواهم رمان‌های ترجمه را پیشنهاد کنم کتاب «عشق در روزگار وبا» نوشته گابریل گارسیا مارکز و «جنگ آخر الزمان» اثر ماریو بارگاس یوسا و ترجمه عبدالله کوثری خواندنی هستند.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلای امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها