سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۵
رونمایی از «به توان هایتک» با حضور جلیلی/ ۱۸ عنوان تازه‌های پیام آزادگان رونمایی می‌شود

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ نخستین روز نمایشگاه سه نشست با موضوع ادبیات پایداری و روایت پیشرفت در مکان‌های مختلف نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ سه نشست در مکان‌های مختلف نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود. در این گزارش نگاهی کوتاهی شده به جزئیات این برنامه‌ها که شامل رونمایی، بررسی و نقد و معرفی است.

در نخستین نشست از ۱۸ عنوان تازه‌های کتاب انتشارات پیام آزادگان در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می‌شود. این رونمایی با حضور فرزانه قلعه‌قوند (کارشناس مجری) و نویسندگان آثار چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۰ انجام می‌شود. این رونمایی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی، شبستان راهروی ۶ غرفه ۱۳۱ برگزار خواهد شد.

نگاهی به تاریخ‌نگاری جنگ در غرفه مجمع ناشران دفاع مقدس

«تاریخ‌نگاری دفاع مقدس» با حضور غلامرضا عزیزی، پژوهشگر و مولف دفاع مقدس در غرفه مجمع ناشران ۱۷:۳۰ برگزار خواهد شد.

چرا جنگ آغاز شد، آیا می‌شد که جنگ اصلاً صورت نگیرد و آیا می‌شد جلوی وقوع آن‌را گرفت؟ این‌ها سوال‌های اساسی بود که مطرح شد. چرایی و چگونگی، ذیل سه نکته «آغاز جنگ»، «ادامه جنگ» و «پایان جنگ» مطرح بود. چرا جنگ شروع شد، چرا بعد از آزادی خرمشهر جنگ تمام نشد و ادامه پیدا کرد و … اینها سوال‌های دهه ۶۰ مرکز بود. این سوالات امروز هم مطرح هستند.

به‌نظر می‌رسد بین روایت‌هایی که از جنگ وجود دارد، یک نوع تضارب و برخورد دیده می‌شود. جنگ آینده در حوزه تاریخ‌نگاری، جنگ روایت‌هاست. تکنیک ارائه این روایت‌ها مهم است. ما در این بخش ضعیف عمل می‌کنیم. واقعاً روحیه سلحشوری و ایثار مردم ایران در جنگ، ستودنی و این دوره قابل دفاع است. در دوره‌هایی به علت در اولویت قرار گرفتن دیگر مسائل، در زمینه تاریخ‌نگاری جنگ دچار غفلت‌هایی شده‌ایم. اما در مرکز اسناد این مسأله همیشه در اولویت بوده است.

نقد کتاب «مقام اسماعیل» در گوشه نقد نمایشگاه کتاب

بررسی و نقد کتاب «مقام اسماعیل» به قلم علی رستمی و منتقد فاطمه سلیمانی ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه در گوشه نقد سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود. «مقام اسماعیل» زندگی‌نامه شهید حاج اسماعیل حیدری است. شاید استفاده از از اصطلاح داستان برای این کتاب این ذهنیت را برای مخاطب ایجاد کند که این کتاب بر اساس تخیل نوشته شده در صورتی که این چنین نیست. این کتاب زندگی‌نامه حقیقی شهید حاج اسماعیل حیدری است که از فرماندهان جبهه مقاومت بوده و از اولین شهدای مدافع حرم محسوب می‌شود. ۲۸ تیرماه ۱۳۹۲ در اطراف شهر حلب به شهادت رسید.

رونمایی «به توان هایتک» با حضور سعید جلیلی در مجمع ناشران

«به توان هایتک» با حضور سعید جلیلی، سیاستمدار و دیپلمات، رضا جهانی، پژوهشگر، شبنم غفارحسینی، مولف در مجمع ناشران دفاع مقدس ساعت ۱۸:۰۰ در مجمع ناشران دفاع مقدس رونمایی خواهد شد. کتاب «به توان هایتک؛ روایت یک اتفاق بزرگ در صنعت برق کشور» به قلم شبنم غفاری حسینی و از سوی انتشارات راه یار منتشر شده است. «به توان هایتک»؛ روایتی است از تأسیس و پیشرفت‌های غرورانگیز شرکت دانش‌بنیان «آهار» مشهد. مهندسان جوان این شرکت، به‌ویژه در تنگاهای وابستگی و تحریم که بخش‌های مهمی از صنعت برق و انرژی کشور با بن‌بست و بحران مواجه شده بود، با دانش، همت و نوآوری‌هایشان، کشور را به سلامت از این مسیر عبور دادند.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها