سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷
«مشهد در روزگار انقلاب» رونمایی شد

خراسان‌رضوی - کتاب «مشهد در روزگار انقلاب» امروز با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، صبح امروز در مراسم رونمایی از کتاب «مشهد در روزگار انقلاب» که در سالن شرکت برق منطقه‌ای خراسان برگزار شد، گفت: کتاب «مشهد در روزگار انقلاب» روایت حماسه مردم مشهد در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی است. موفقیت‌ها در دل تحریم‌ها به دست آمده است و کشور در دل تحریم نیاز به روایت دارد.

محمد حسین‌زاده ابراز کرد: حماسه‌های انقلاب در کشور بسیار است و با چند کتاب نمی‌توان بیان کرد و در کنار مستندها و کتاب‌ها، عکس‌ها نیز روایتگری می کنند؛ چرا که یک فریم عکس ماجرا و داستانی دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به جایگاه عکاسی در ثبت خاطرات اشاره کرد و گفت: عکاسی سختی های خاص خود را دارد؛ به ویژه عکاسی در فضای متفاوت از جنس بحران. برخی شغل ها با اتفاقات نا به‌هنگام روبه‌رو نیستند؛ اما عکاسی در جنگ دشوار است.

حسین زاده ابراز کرد: ثبت واقعه تاریخی مجاهدت عظیم می طلبد و بسیاری از عکاسان در این مسیر جانباز و رنج های بسیار متحمل شدند. عکس‌های زیادی از دوران انقلاب نداریم، اما همین تعداد که به یادگار مانده است سندی بر حقانیت ملت ایران است.

در دل تحریم موفقیت‌ها حاصل شده است

وی با اشاره به اینکه روایت پیشرفت در امتداد روایت حماسه در جریان است، افزود: بعد انقلاب، شاهد موفقیت های ایران در رشته های علمی، پزشکی و نظامی هستیم که در دوره سخت‌ترین تحریم ها حاصل شده است.

حسین زاده گفت: این نشست در راستای تجلیل از تلاش های اوحدی و راویان حماسه کشور برگزار شده و امثال اوحدی ها با عکس، مستند و تاریخ نگاری پیشرفت ها را روایت می کنند.

وی بیان کرد: اوحدی را نباید منحصر به انقلاب کنیم؛ چرا که برای شهر مشهد بسیار زحمت کشید. او رویداد ورزشی بسیاری را ثبت کرد و در عکاسی جشن و آیین های مذهبی شرکت می کرد و دلبستگی به اهل بیت (ع) پای او را به مراسم باز می‌کرد.

وی به ضرورت الگوگیری نسل جوان از پیشکسوت های عرصه عکاسی اشاره کرد و گفت: جوانانی که در دوره فرهنگ وهنر تلاش می کنند باید از بزرگان این عرصه الگو بگیرند و فرایندهای آنان را تکمیل کنند.

خبرنگارها رسالت خطیری در ثبت وقایع بر عهده دارند

حسین محمودی، مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: در دوران جنگ مشکلات و فداکاری و ایثارگری اتفاق افتاد. در پشتیبانی کشور توسط حوزه برق و زندگی روزمره مردم حکایت ها و فراز و نشیب بسیاری فراوان وجود داشته است.

وی به رسالت خطیر خبرنگارها در ثبت وقایع اشاره کرد و گفت: باید اقدامات مهم و ارزشمند و اتفاقات درس آموز تببین و ثبت و ضبط کنیم. خبرنگار رسالت ثبت و ضبط وقایع را بر عهده دارند و این جلسه در راستای تجلیل از یکی از عکاسان دوران انقلاب که وقایع بسیاری را ثبت کرده، برگزار شده است.

وی افزود: در کشور اتفاقات خوبی رخ می دهد و مرحوم اوحدی در تبیین اقدامات و فراز و نشیب برای نسل جدید الگو و موثر است.

محمودی گفت: همانگونه که اقدامات جهاد تبیین باید مطرح شود، در حوزه های صنعتی و خدماتی نیز باید ورود پیدا کنیم. سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه برق صورت گرفت و در کمتر از ۶ ماه کار ارزشمند در حوزه برق انجام دادیم. در زیر شهر، ۲۵ کیلومتر تونل وجود دارد که کابل های برق از زیر آن عبور می کند و ۱۵ کیلومتر تونل اجرا می کنیم و طرح های دیگری نیز در دست اجراست.

وی عنوان کرد: روایت های بیگانگان به این علت به ذهن فرزندان وارد می شود، چون ما روایت درست را منتقل نکردیم و اگر روایتگر ایثارگران و اقدامات ارزشمند فرزندان خود باشیم، به بالندگی و پیروزی انقلاب کمک کردیم.‌

«مشهد در روزگار انقلاب» رونمایی شد

گفتنی است؛ در پایان مراسم از کتاب «مشهد در روزگار انقلاب» رونمایی و از خانواده محمدباقر اوحدی و گردآورنده اثر، رضا پاکسیما تجلیل شد.

کتاب «مشهد در روزگار انقلاب» به همت انتشارات راه یار (واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب) در زمستان ۱۴۰۲ در ۲۵۰ نسخه به قیمت ۲۰۰ هزار تومان روانه بازار چاپ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها