چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹
خودنمایی بزرگان ادب پارسی در محور زندیه

فارس- رویداد نقاشی خط سرو در محور زندیه با آثاری از هنرمندان با الهام از بزرگان ادب پارسی خودنمایی می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، به مناسبت هفته نکوداشت شیراز، نخستین رویداد نقاشی خط سرو در محور زندیه و پشت ارگ کریم خانی از شامگاه سه شنبه ۱۸ اردیبهشت آغاز بکار کرد.

این نمایشگاه حاوی غرفه هایی است که هنرمندان تجسمی در آن به آفرینش هنری به شیوه نقاشی خط می پردازند و اغلب با الهام از اشعار بزرگانی چون سعدی و حافظ و دیگر ادبای پارسی است.

رویداد نقاشی خط سرو که به همت موسسه مطالعات فارسنامه و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز برگزار شده است با استقبال گردشگران روبه‌رو شده و آنان را به شناخت بیشتر آثار هنری و ادبی دعوت می کند و در عین حال برنامه های جنبی دارد که اجرای موسیقی قشقایی و ایستگاه های آموزش شهروندی از جمله آنهاست.

در رویداد نقاشی خط سرو، ۱۴ غرفه ایجاد شده که هنرمندان آثار خود را روی مکعب هایی به شیوه نقاشی خط خلق می کنند و در حاشیه این نمایشگاه فضای گفتگو میان هنرمند حین آفرینش هنری با گردشگران و شهروندان شکل می گیرد.

خودنمایی بزرگان ادب پارسی در محور زندیه

حجت پورعبدالله از استادان نقاشی خط شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز پیرامون این رویداد هنری، عنوان کرد: این نخستین رویداد نقاشی خط در شیراز است که قدم بسیار ارزشمندی برای اشاعه و ترویج و معرفی این هنر برداشته شده است.

به گفته او، در این رویداد جمعی از هنرمندان شهر آمده‌اند تا روش‌ها و سبک‌ها و کارهایی که در این عرصه انجام می‌دادند را اینجا به نمایش بگذارند و کار می کنند تا هم مورد توجه مردم و هم مورد عنایت مسئولان قرار بگیرد.

این استاد نقاشی خط افزود: هنر حکم فضای سبز دارد که می توانیم آن را نداشته باشیم اما آسیب جدی به شهر وارد می شود، هنر کمک می کند که مردم به تعادل برسند و با هم مهربان‌تر باشند، زیرا هنر رسالتی است که می تواند راهگشا، سازنده و دارای اثرات خوب دیگری باشد که جامعه را به تعالی برساند.

شیراز نیازمند هنرهای تجسمی در فضای شهری است

مدرس انجمن خوشنویسان شیراز که در این رویداد هنری حضور دارد نیز گفت: جا دارد در فضای شهری شیراز از هنرهای تجسمی استفاده‌های بهتر و بیشتری شود.

مجید رستگار در حاشیه برگزاری اولین رویداد نقاشیخط سرو شیراز که از سری برنامه‌های هفته شیراز و با رویکرد فرهنگ شهروندی در کنار ارگ کریمخان برگزار می شود، گفت: در این رویداد، آثار از اشعار سعدی الهام گرفته شده و تابلوها و مضامینی که اجرا شده، با این اشعار است.

وی ادامه داد: کارها به صورت بداهه نویسی در حضور مردم شریف شهر شیراز اجرا می‌شود که انتقال دهنده فرهنگ و هنر این شهر زیباست تا در عین حال بتوانیم یادگار خوبی برای مسافرانی که به شیراز می آیند، داشته باشیم.

این استاد خوشنویسی و نقاشی خط اظهار داشت: جا دارد در فضای شهری شیراز از هنرهای تجسمی استفاده‌های بهتر و بیشتری شود و البته ما هم کارهای بسیار فاخری انجام دهیم که این کارها بیشتر به چشم بیاید.

کارشناس هنرهای تجسمی تاکید کرد: نیاز است گروه کارشناسی زبده‌ای پشت این قضیه باشند و کار کارشناسی شود و از کارهای زودگذر و سطحی پرهیز کنیم و رو به کارهای ماندگار و با اصالت و با درجه هنری بالا برویم.

رستگار ادامه داد: باید در این راستا از موادی ماندگار در سطح شهر استفاده کنیم و بودجه ای که گذاشته می‌شود به این صورت باشد که موادی انتخاب شود که کار بماند. زیرا شیراز فضای زیادی دارد که می تواند فرهنگ و هنر ما را منتقل کند و جوان‌های این شهر با هنر آشنا شوند و ادامه دهنده کار شوند و اینگونه است که ما می توانیم جلوی هجمه‌های غیرفرهنگی را بگیریم و این مرز و بوم را از گزند لطمه هایی که بسیار وسیع و پرقدرت هم هستند، در امان بداریم که البته می طلبد کار کارشناسی شود.

محمدرضا موذنی که سال‌هاست در شیراز به نقاشی خط مشغول است نیز می گوید: اثری که در این رویداد مشغول کار روی آن هستم با الهام از این شعر «سعدی تو کیستی که در این حلقه کمند، چندان فتاده اند که ما صید لاغریم» خلق می شود.

این عضو انجمن خوشنویسان شیراز دلیل پرداختن به این شعر سعدی را برشمرد و گفت: برخی از ما با اشعاری از سعدی ارتباط خاصی داریم و آن لحظه برای من بسیار این شعر جذاب تر بود. البته در این شعر هم نام سعدی وجود دارد و هم مناجاتی از سوی شاعر است.

سعید برامکه، کارشناس ارشد معماری دانشگاه شیراز هم که بیش از ۱۶ سال است نقاشی خط انجام می دهد، گفت: عنوان اثری که برای این رویداد انجام می دهیم «مثل سایه ها» است. این اثر بر اساس فیگورهایی در فضاهایی از شیراز است.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: این کار به شکل مشترک با همکاری سه هنرمند انجام گرفته است. همچنین اثر دیگری نیز به طور مشترک بنام فیروزه بر اساس اماکن مقدس شیراز در این سمپوزیم هنری داریم.

ندا ایلانی هنرمندی که در رویداد نقاشی خط شیراز حضور دارد به «سیبویه» و خلق کاری هنری بر اساس این شخصیت کمتر شناخته شده شیرازی اشاره کرد و گفت: در این اثر چهره سیبویه با استفاده از نوشتار به نمایش گذاشته شده است.

خودنمایی بزرگان ادب پارسی در محور زندیه

احسان رضوی که بر اساس این شعر حافظ؛ «تو همچو صبحی و من شمع خلوت سحرم. تبسمی کن و جان بین که چون همی سپرم» نقاشی خط خلق کرده درباره این اثر گفت: استفاده از خط شکسته در عین حال فضای گرافیکی دارد.

به اعتقاد این هنرمند شیرازی، شعر فوق به لحاظ فرم و هندسه حروف به فضاسازی و نقاشی خط کمک می کند. در عین حال شعر یاد شده از نظر زیبایی فوق العاده است.

زهرا بیانی اصل که مدرک فوق ممتاز خوشنویسی نستعلیق دارد و از بانوان قشقایی است درباره حضور در رویداد سرو گفت: به سبک سنتی حدود سه سال است که به نقاشی خط می پردازم و بیش از ۲۰ سال است که در زمینه خوشنویسی فعالم.

وی که با استفاده از نقش های گلیم و صنایع دستی نقاشیخط می کند، افزود: با استفاده از واژه «شیراز» کاری در این رویداد خلق کردم که دارای نقش های گلیمی است و درون واژه شیراز بکار گرفته شده است. تکنیک اثر با استفاده از رنگ های اکرلیک، برجسته نویسی و رنگ روغن است.

آموزش های فرهنگ شهرنشینی با ابیات سعدی

بتول معلم، رئیس اداره شهروندی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز نیز در حاشیه رویداد نقاشیخط سرو در گفتگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، گفت: این رویداد تقریباً ۶ روز است که با حضور هنرمندان بانو و آقا آغاز شده است. بیشتر در این رویداد هدف ما مباحث شهروندی و آموزش های فرهنگ شهرنشینی است.

وی با بیان اینکه در ابتدای اردیبهشت ماه یادروز سعدی قرار دارد، افزود: به مناسبت روز شیراز این رویداد بر اساس ابیات و اشعار سعدی پایه گذاری شده تا شهروندان ضمن آشنایی با فرهنگ شهروندی با آثار ادبی و هنری آشنایی بیشتر پیدا کنند.

معلم عنوان کرد: به این منظور سازه هایی در محور زندیه تعبیه شده که دارای جذابیت بصری و اثر هنری است. همچنین برای نقاشی خط هایی که در این رویداد توسط هنرمندان تجسمی و خوشنویسی تولید می‌شود، شناسنامه ای در نظر گرفته خواهد شد.

به گزارش ایبنا؛ در نخستین رویداد نقاشی خط سرو شیراز که از سری برنامه های هفته شیراز و با رویکرد فرهنگ شهروندی است؛ ۱۴ هنرمند به ارائه ۱۴ اثر خواهند پرداخت. این رویداد تا ۲۰ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ همه روزه برگزار می شود و علاقمندان می توانند در این رویداد حضور یافته و هنرنمایی هنرمندان حاضر در این رویداد را مشاهده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها