جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷
از زندگی روزمره در جهان اسلام تا زندگی دیکتاتور ایتالیا

موسسه انتشاراتی نگاه با ۷۰ اثر تازه در نمایشگاه کتاب حضور یافته است. «زندگی روزمره جهان اسلامی در سده‌های میانه»، «لنین: ۲۰۱۷؛ یادآوری، تکرار و حل و فصل»، «اعمال آدمکش‌ها؛ تاریخ آدمکشی از مصر باستان تا امروز» و «موسولینی، آکتور کبیر» کتاب‌های تاریخی این انتشارات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا بابک رئیس‌دانا، از مسئولان غرفه انتشارات نگاه در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی نمایشگاه کتاب تهران گفت: این ناشر امسال با حدود هزار و ۱۰۰ عنوان در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران شرکت کرده است. نشر نگاه حدود ۷۵ کتاب را تجدیدچاپ و ۷۰ اثر تازه نیز عرضه کرده است.

برخی از کتاب‌های جدید و مهم انتشارات در حوزه تاریخ و سیاست نگاه عبارتند از: کتاب «زندگی روزمره جهان اسلامی در سده های میانه» نوشته جیمز لینزی و ترجمه سعید درودی. در نگارش این کتاب سده‌های میانه از دید نویسنده‌ای آمریکایی بررسی شده است که شاید برای مسلمان و غیرمسلمانان دوره معاصر جالب باشد. نویسنده در سراسر کتاب کوشیده وقایع و مباحث دینی و فرهنگی جامعه را در ظرف زمانی همان دوره بررسی کند و همین نشان از دید درست و علمی نویسنده دارد. بازه زمانی بررسی شده در این کتاب از ظهور اسلام در سده هفتم میلادی تا سال ۱۳۰۰ میلادی (یعنی تقریباً هفت قرن) را شامل می‌شود. در طول این هفتصد سال قلمرو حکومت اسلامی در غرب تا اسپانیا و شمال آفریقا و در شرق تا آسیای مرکزی و شبه قاره هند گسترش یافت.

«لنین: ۲۰۱۷؛ یادآوری، تکرار و حل و فصل» مجموعه جستارها و یادداشت‌هایی‌ست به انتخاب اسلاوی ژیژک و ترجمه روژان مظفری از دو سال آخر زندگی فعال ولادیمیر لنین و تلاش او در غلبه بر مشکلاتی که دولت شوروی در پایان جنگ داخلی با آنها مواجه بود: مبارزه برای یافتن راه‌هایی جدید برای سازمان‌دهی زندگی روزمره در دولت نوپا؛ مشکلات وفادار ماندن به آرمان و درعین‌حال اجتناب از دو تله‌ی فرصت‌طلبی غیراصولی و سازش‌ناپذیری جزمی؛ نیاز به ترکیب انضباط نظامی با دموکراسی؛ تهدید شوونیسم روسی و مسائل دیگر. ژیژک پیش از ورود به نوشته‌ها در مقدمۀ روشنگرش بر کتاب، انقلاب اکتبر و مسائل بعد از آن را با سه مفهوم روانکاوی فرویدی، یادآوری و تکرار و حل‌وفصل، بررسی و خواننده را در خواندن این متون به رویکری خاص مجهز می‌کند.

«اعمال آدمکش‌ها؛ تاریخ آدمکشی از مصر باستان تا امروز» نوشته جان ویتینگتون و ترجمه عباسقلی غفاری‌فرد است. جاه طلبی شخصی، انتقام و خشم بسیاری را به اعمال خشونت آمیز تشویق کرده است، مانند سلطان ترکیه که نوزده برادرش را خفه کرد یا محافظانی که ده ها امپراتور روم را به قتل رساندند. اخیراً انگیزه‌های جدیدی مانند تعصب مذهبی و سیاسی، انقلاب و آزادی به وجود آمده است و دولت‌ها نیز وارد عمل شده‌اند، در حالی که به نظر می‌رسد بسیاری از قربانیان به طرز شگفت‌آوری بی‌توجه بوده‌اند، بنابراین، آیا ترور کار می‌کند؟ با تکیه بر حکایت، شواهد تاریخی و تجزیه و تحلیل آماری، این کتاب به بررسی برخی از بدنام ترین اعمال تاریخ می پردازد و از گروهی جذاب از شخصیت ها، روش های مبتکرانه قتل، و بسیاری از پیامدهای ناخواسته پرده برداری می‌کند.

کتاب «موسولینی، آکتور کبیر» نوشته کامیلو برنری و ترجمه سیروس شاملو تحلیلی دقیق و بینش‌بخش از شخصیت و رهبری بنیتو موسولینی، دیکتاتور فاشیست ایتالیا ارائه می‌دهد. این اثر به بررسی جنبه‌های مختلف شخصیت و رفتار موسولینی می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه او به عنوان یک آکتور در عرصه سیاسی عمل کرد. برنری در این کتاب تلاش می‌کند تا از پشت پرده‌ی شخصیت عمومی موسولینی پرده بردارد و به زوایای پنهان قدرت و جاذبه‌ی او بپردازد. کتاب با بررسی دوران اولیه‌ی زندگی موسولینی و رشد سیاسی او آغاز می‌شود. برنری به توصیف چگونگی تبدیل شدن موسولینی از یک روزنامه‌نگار و فعال سیاسی به رهبر فاشیستی ایتالیا می‌پردازد. او تأکید می‌کند که چگونه موسولینی توانست با استفاده از تکنیک‌های سخنرانی و نمایش، خود را به عنوان یک رهبر کاریزماتیک و قدرتمند معرفی کند. یکی از جنبه‌های مهم کتاب، تمرکز آن بر رویکردهای تبلیغاتی و نمایشی موسولینی است.

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا روز بیست و نهم در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها