پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۶
پس از طوفان الاقصی به مسئله فلسطین در کتاب کودک و نوجوان به طور ویژه ورود کردیم

مسئول غرفه انتشارات کتاب جمکران گفت: ما در سال‌های قبل به آن صورت، اثری مستقیم با مسئله رژیم صهیونیستی و فلسطین و قدس نداشتیم؛ ولی در یکی دو سال اخیر و خصوصاً در سال گذشته (پس از طوفان الاقصی) ما هم به این مسئله ویژه ورود کردیم.

محمدجواد شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اهمیت، ضرورت و اهداف انتشار کتاب‌های جدید کودک و نوجوان توسط این انتشارات با موضوع فلسطین و با توجه به اینکه بیشتر قربانیان غزه، کودکان هستند، گفت: برای خانواده‌ها گفتن از مسئله جنگ، آن هم این مدل از جنگ و جنایت‌ها به کودکان و نوجوانان‌شان کار سختی است؛ اما بالاخره در تلویزیون و فضای مجازی، بچه‌ها می‌بینند و درباره آن می‌پرسند و معمولاً برای خانواده‌ها سخت است که توضیح دهند. درست هم نیست که مسئله جنگ در فلسطین با همان خشونت برای بچه‌ها بازگو شود. از طرفی هم نمی‌شود نگفت و بی‌تفاوت بود؛ چون به هرحال بچه‌ها بزرگ می‌شوند و در جامعه می‌روند و باید به آن‌ها بازخوردی داد.


او در خصوص تفاوت اصلی در پرداخت به مسئله فلسطین بین آثار کودک و نوجوان و آثار بزرگسال بیان کرد: در آثار بزرگسال معمولاً با همان خشونت و البته تصویری از واقعیت که باز مقداری با اصل آن فاصله دارد و سعی می‌شود اوضاع کمی تلطیف شود جنگ روایت می‌شود؛ اما برای کودک و نوجوان با یک خط داستانی، با ظرافت و لطافت کار بیان می‌شود، به صورتی که به طور غیرمستقیم، آن حس نفرت و حس خشونت در کودکان تقویت شود.


مسئول غرفه انتشارات کتاب جمکران در توضیح کتاب‌هایی که با موضوع فلسطین برای کودکان و نوجوانان به کوشش این انتشارات تألیف و منتشر شده است، گفت: ما در سال‌های قبل به آن صورت، اثری مستقیم با مسئله رژیم صهیونیستی و فلسطین و قدس نداشتیم. یکی دو کتاب بوده است با موضوع حاج‌قاسم که مثلاً «حاج‌قاسم و پرواز نقاشی‌ها» به قصه کودکان کشورهای دیگر مانند یمن، بحرین، غزه و… می‌پرداخت که یک قهرمانی (حاج‌قاسم) می‌آید و این‌ها با نقاشی موشک درست می‌کنند و دشمن را می‌زنند و همچنین کتاب «قهرمان» را.

شیخی افزود: ولی در یکی دو سال اخیر و خصوصاً در سال گذشته (پس از طوفان الاقصی) ما هم به این مسئله ویژه ورود کردیم؛ البته از قبل هم برنامه‌هایی داشتیم. در چندماه قبل، دو کتاب کودک و نوجوان مستقیماً مرتبط با اتفاقات اخیر چاپ کرده‌ایم. یکی کتاب «قهرمانان کوچک» که آخرین کتاب‌مان هم است و قصه دو برادر اهل غزه است که کودک صبح از خواب بیدار می‌شود و می‌بیند کسی در خانه نیست و با یک خط داستانی می‌رود به این سمت که خودش مبارزه کند با سربازان اسرائیلی. کتاب دیگر هم «پاک‌کن جادویی» است؛ یک داستان خیلی جذاب که یک پاک‌کن جادویی به دست بچه‌ها می‌افتد و آن‌ها می‌خواهند با آن، موشک‌ها و جنایت‌های اسرائیل را پاک کنند از نقاشی‌ها و تاریخ. به‌جز این‌ها، چندین اثر هم در دست چاپ داریم. این دو اثر به نمایشگاه کتاب امسال رسیده و بقیه آثار هم ان‌شاءالله به‌زودی چاپ و منتشر خواهند شد.


محمدجواد شیخی به تأثیر طوفان الاقصی در افزایش میل مخاطبان به خرید و خواندن کتاب درباره مسئله فلسطین اشاره و بیان کرد: این امر به این دلیل است که آنقدر رسانه‌ها به این قصه پرداخته‌اند و در سطح کشور گفته شده است که ناخودآگاه ذهن همه مخاطبان به این سمت رفته است و یک بُعد دیگر هم این است که ما وظیفه داریم و مخاطب هم از ما می‌خواهد؛ چراکه ما انتشارات جمکران هستیم و در حوزه ادبیات پایداری با قدرت فعالیت می‌کنیم و خداراشکر استقبال خوبی هم از آثار صورت گرفته است.

به گزارش ایبنا، نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط